Szerző Téma: Horváth Ernő kétüléses hadigépe  (Megtekintve 16166 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #30 Dátum: Dátum: 2011. Március 28. Idő: 16:36:10 »
Újra fogom építeni. Nem spórolok az anyagokkal veszek rendesen 3,0/2,2-es rézcsövet, ebbe belemegy a 2mm-es acélhuzal, így a vezetőhuzal sem marad ki. A külső peremén vagy 2mm-es rézcső vagy 2mm-es rézhuzal lesz. Sztem a rézcső tökéletesen megfelel. Veszek még 0,5mm-es rézlapot és Ernőt megkérem, hogy precízen fúrja ki nekem, a rézcsőveket meg darabolja fel. Csináltatok vele néhány szettet. Ennyit megér a dolog. Még egy pontos forrasztó sablont fogok összerakni, hogy mindegyik azonosan nézzen ki. Van vékony fekete gumiszálam. Lili szokott nyakláncokat gyártani belőle, elkoboztam :)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #31 Dátum: Dátum: 2011. Március 31. Idő: 08:47:23 »
Lábra állt a modell. Még a hétvégén elkészítettem a csúszótalpat rétegelt lemez csíkokból. Először fenyő léceket akartam   meghajlítani gőz felett, de az nem sikerült úgy, ahogy elterveztem. A második módszer már működött. 7 darab 0,8mm-es rétegelt lemez csíkot kivágtam, sablonban összeragasztottam és megvártam míg megszárad. Sztem jó lett. Lecsiszoltam ott ahol kellett. Rézlemezből készítettem néhány "pántot" és erre forrasztottam rá az acélhuzalt. Minden V alakú acélhuzalra ráhúztam egy kb 0,5mm szélességű rézgyűrüt. Ezeket a V alak alsó pontjába húztam és tulajdonképpen a két réz elemet összeforrasztottam. Sztem jobban fog tartani. Egyedül a futóművel nem vagyok kibékülve, ott az egészet újrakezdem vastagabb anyagokat kell használnom. De ezt majd akkor, ha sikerült beszereznem 3,0/2,2-es rézcsövet. A tervem az, hogy kó2x0,15-ös pántot rakok össze erre pedig ráforrasztom a rézcsövet, majd ebbe beleforrasztom a tengelyt. Ez már így erős lenne.

Érdekes mód nem volt megerősítve a futómű egy fektetett V alakú elemmel, úgy mint mondjuk egy Fokker E típusnál. Átnézegettem a korabeli képeket, de elég vegyes volt a futóművek típusa. Van aki használt erősítést de ahogy néztem ezena gépen nem volt. Lehet, hogy nem lesz élethű a dolog, de én felszerelek egy ilyen elemet is. Félek, hogy hiába lesz erős a tengely középső része egy durvább leszállásnál vagy elég egy kő, ami miatt a tengely megcsavarodik és akár a csúszótalpat is eltöri vagy a lengéscsilapítót kiszakítja a törzsből. Inkább a kerék sérüljön, mint a modell valamely része.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #32 Dátum: Dátum: 2011. Április 02. Idő: 21:18:00 »
Ma elkezdtem az egyik szárny építését. Majdnem annyi bordát terveztem ehhez a modellhez, mint egy kétfedelűhöz... A dolgot bonyolítja, hogy több mint a fele eltérő méretű. Szerencsére a főtartók nyílását sikerült precízen kialakítanom, mindegyik fedi egymást. Ettől féltem a legjobban. A két főtartó 2mm-es szénszál, a kilépő 1,5mm-es. A belépőél 2mm-es balsa, két rétegben. Holnap a laminált kilépőt elkészítem és a maradék szárnyvégi bordákat. Mára már eleget csiszoltam...

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #33 Dátum: Dátum: 2011. Április 03. Idő: 22:56:02 »
Szinte teljesen elkészült a bal szárny. A szárnyvéget 4x0,8-as lapokból ragasztottam össze. A szárnyvég bordáit még nem ragasztottam be, majd a végső csiszoláskor fogom beszabni és ívesre összecsiszolni az egész szárnnyal.

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #34 Dátum: Dátum: 2011. Április 04. Idő: 16:54:12 »
Halló Balázs!

Tudod, hogy emailezés helyett inkább épitek, repitek.

De olyan szépen haladsz, hogy hozzá kell szónom:

nagyon klassz, profi munka, nagyon várom, hogy hogyan repül majd!

István

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #35 Dátum: Dátum: 2011. Április 05. Idő: 22:44:13 »
István!

Köszönöm!

Rájöttem valamire. Sok modellbe belefogtam, de úgy látom, hogy csak az arra érdemeseket viszem végig. A kommersz modellek építéséhez nem füllik már a fogam...

Ma befejeztem a másik szárnyat is. Ideiglenesen összeszereltem a modellt. Azért nem lett kicsi. A képeket egyenlőre mobillal készítettem, ezért ilyen vacakok. Amint itthon lesz a rendes gép a dokumentálás végett készítek rendes képeket is.

A két szárny 99%-an azonos lett. Nagyon nagyon pici csak a méretbeli eltérés, de azt is némi csiszolással megszüntetem. Holnaptól jönnek a végső munkálatok. Ja meg az oldal kormány.

A szárnyelcsavarás lemodellezése lesz még egy igazi mérnöki feladat.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #36 Dátum: Dátum: 2011. Április 06. Idő: 08:41:24 »
Igeeen! :)
Nem is gondoltam a háromnézeti rajz alapján, hogy a modell élőben, "ruha" nélkül is ilyen szép lesz! Mondjuk ez nagyrészt a precíz munkádnak is köszönhető! Le a kalappal előtted!

A szárnyelcsavarással szerintem ne siess, megér még egy misét.
Eléggé eltérő véleményen vannak a profi modellezők is ebben a kérdésben. Vannak akik feltétlen "hívei" a szárnyelcsavarásnak bármilyen gépről legyen szó, vannak akik csak bizonyos kategóriában (pl. versenygép stb.) tartják igazán hasznosnak.
A képek alapján ennél e gépnél a relatíve kis felületű szárnyvégen lehetne elcsavarást (geometriait vagy aerodinamikait) megvalósítani. A hatás nagysága is csak ennek megfelelő lenne. Az alkalmazott alacsony Re számú Benedek profillal, különösen ekkora szárnymélységnél szerintem leszálláskor elcsavarás nélküli szárnnyal is jól kilassítható a gép az átesés veszélye nélkül.
Esetleg kérdezd meg Istvánt, hogy ennél a gépnél mit javasolna.

További jó munkát!

János

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #37 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 13:27:04 »
Én csak annyit tudok hozzátenni, amit olvastam több helyen is:

csak a szárnyelcsavarás magában a kormányzáshoz nem nagyon hatásos, de az oldalkormámmyal koordinálva igen. Valószinüleg csak ordalkormánnyal is repülne a gép, de ha ki lehet próbálni a szárnyelcsavarást, akkor miért ne? Legaább elsö kézböl lenne róla információnk. Tapsztalatból tudjuk, hogy egy már csekély mértékben elcsavart szárnynak ( a gép jobbra, vagy balra "húz") is milyen nem kivánt kormányhatása lehet!
Olyan nagy szakértö azért nem vagyok... A Benedek profil igen kedvelt még ma is gummis versenygépekben, mert nagy sebességtartományban használható és nagyon jó teljesitményü. Tehát stimmel, hogy ponosan ki sebességnél sem esik át a gép vele.
János ötletét a szárnyvég elcsavarására jó ötletnek tartom, pl a kilépöél felcsavarásával, amit épités közben megfelelö aládúcolással lehet elérni.

István

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #38 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 14:48:28 »
Attól szerencsére nem kell tartani, hogy Balázs nem egyformára építené a szárnyvégek elcsavarását. ;)
Nem egészen önzetlen módon  :oops: kíváncsi lennék én is egy ilyen szárnyelcsavarásos modell repülési tulajdonságaira.
Kérdés, hogy vállalod-e Balázs, a kivitelezését?
Ha igen, akkor már csak az elcsavarás mértéke kérdéses. Ha jól emlékszem, az általános javaslat szerint a szárnyvég elcsavarását (jelen estben a kilépőél -geometriai- felcsavarását) kisebb értékre célszerű beállítani, mint a szárnynak a szárnytőben mért állásszöge, azaz, ha +3fok az állásszög a szárnytőben, akkor a szárnyvégen 0-3fok között célszerű az elcsavarást beállítani. Szerintem ez az érték inkább profilfüggő, mert sok olyan profil van, amelyik negatív (pl. -2fok) állásszög esetén is "termel" felhajtóerőt. Ingoványos terület ez nekem nagyon.  :oops:  :)
Sajnos, az alkalmazott B-663244-g profilról is csak annyit tudunk, hogy nagyon jó. Nem állnak rendelkezésre a részletes adatok, diagramok, ami tovább nehezíti a helyzetet.

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #39 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 16:45:42 »
Sziasztok!

Biztos, hogy lesz a modelben szárnyelcsavarás. Azaz lemodellezem a dolgot. A szervó helye meg is volt a rajzon, csak az összekötő elemek hiányoznak róla. Ezeket először megépítem, majd utólag rávezetem a rajzra.

Ha felesleges lenne, akkor is így építeném meg a modellt, mert érdekel a dolog. Azon mindig mosolyogtam, hogy Ti mindent elméleti síkon is megközelítetek. Én gondolkodás nélkül kivitelezem. A végén majd meglátom mi sül ki belőle. Ezzel is így vagyok. Az az igazság, hogy a háromcsatornás modelljeimmel eddig csak a gond volt. Azért azok közül mindegyik hajlamos volt elcsúszni, fordulóból nehezebb volt kivenni. A kérdés az, hogy a 9g-os szervó mire lesz képes? Ezért használtam szénszálat. Azt néztem, hogy a szányankénti 8 merevítő huzalból a kilépőnél levő két külsőt kell majd mozgatnom. Abból is csak egyet, a másiknak meg vele kell majd mozogni. A maradék hatot viszont erősen meg kell feszítenem, hogy ne az egész szárny csavarodjon, kizárólag a "csűrő" része.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #40 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 18:34:40 »
"Kicsit" elbeszéltem melletted és István mellett is az elcsavarás kérdésében! Másra gondoltam. :oops:
(Nem "csűrő"-re, hanem a sokat emlegetett "wash out"-ra, pontosabban a hirtelen átesés illtve szűk fordulónál a hirtelen dugóhúzóba esés folyamatának elnyújtására -,hogy legyen idő korrigálni- a geometriai, vagy aerodinamikai szárny "elcsavarás" alkalmazásával az építés során.)

Amit említesz, az más és sokkal érdekesebb! :)  Szép kihívás jól kivitelezni!
Milyen feszítő "huzal"-ra gondoltál? A jól bevált kör keresztmetszetű fonott horgászzsinórra vagy valami egészen más anyagra?
 
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #41 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 22:38:37 »
Szerintem a wash out-ot megvalósítani macerásabb. István már küldött nekem erről anyagot anno a Berghez. Elvileg ennél is volt, de én szép csendben átléptem felette.

Belefogtam az első szárny szárnyvégének befejezésébe. Ehhez 1,5-ös könnyű balsa lapokat vágtam ki, majd a szemmértékemet használva lecsiszoltam őket. Ilyennek terveztem. A szénszálból le kellett vágnom, mert annyira merev volt, hogy ha hajlítottam elcsavarta a szárnyat. Próbálkoztam azzal is, hogy belevágtam és egy töréspontot hoztam létre, de úgy sem tetszett. Jó ez így. Módosítanom kell a rajzot is.

Őszintén szólva kezdenek kétségeim lenni afelől, hogy az a 9g-os szervó el fogja tudni csavarni a szárnyat. Mindegy, holnap vagy szombaton kiderül. Még ebben a fázisban vissza lehet "csinálni". Max dísznek ott hagyom az alkatrészeket, a harmadik szervót pedig kiszerelem.

Balázs

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #42 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 22:45:17 »
Szia Balázs!

Nem csak a szárny adott részét kell elcsavarnia de le kell győznie a légellenállást is. Inkább varázsoljál bele egy izmosabb szervót mint hogy menet közben lefogazódjon vagy megálljon valamely végállás közelében.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #43 Dátum: Dátum: 2011. Április 07. Idő: 23:02:58 »
Tamás,

igaz. Lsz ajánljatok vmi nem túl nehéz itthon is kapható szervót ehhez.
Köszi!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #44 Dátum: Dátum: 2011. Április 08. Idő: 08:58:04 »
Balázs, az igénybevétel miatt érdemes fém-, vagy karbonfogaskerekes szervóban gondolkodni.
Ugyan ezek nehezebbek -és drágábbak-, mint a műanyagosak, de ez a -már most is- gyönyörű modell megérdemli a biztonság érdekében.
Megpróbáltam néhány viszonylag könnyű, de erős, jobb minőségű és elfogadható árú szervót keresni.
Kedvcsinálónak:
Origo 1
Origo 2
Origo 3 Hm...?
Origo 4 Ebből egy biztosan nem elég.
 
Zenn 1 Ez ugyan hibrid fogaskerekes, de Futaba!
Zenn 2 Érdekességképpen...  :)  Hátha repülni is szeret. Bazi erős, viszonylag kicsi, kedvező árú. Kár, hogy GWS.

RCPanda Náluk most ebből a márkából rengeteg szervó kapható csökkentett áron.

Jó lenne tudni, hogy kb. milyen erőt igényel a szárny elcsavarása. Ha valahogy meg tudnád nagyjából mérni, akkor könnyebb lenne a szervó választás.
Még egy dolog. A szabályzónak képesnek kell lennie a megnövekedett szervó energiaigény ellátására.

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 16:05:19 írta fokker »