Szerző Téma: Horváth Ernő kétüléses hadigépe  (Megtekintve 16167 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #15 Dátum: Dátum: 2011. Március 21. Idő: 08:59:46 »
Egyébként, ha a modell jól repül, akkor megrajzolom 1,5 vagy 1,8m-es fesztávval. Akkor viszont várok majd egy önkéntest, aki megépíti a prototípust. Elektromosként!

Nagyon gondolkodom, hogy az egészet egy antik hatású festékkel lefújom. Van egy csomó akril festékem, meg szórópisztolyom. Gondolom a fa szőrös lesz egy kicsit, de egy polírpapírral el lehet ezt tüntetni. Mi a véleményetek?

Jánossal számoltunk a hétvégén, sacc per kábé 11dm2 lesz a szárnyfelület. A modell súlya 400-450g körül lesz. Az öt fokos szárny állásszöget 3-ra vettem le. Egyébként nemis értem miért is állítottam be ilyen nagyra. Még jó, hogy a János rákérdezett. Sztem bambán abban a szögben helyeztem el, ahogy az oldalnézetben volt... No comment. A nagy tervező :) Azért jó lenne tudni, hogy az általam használt Benedek profilnak (B-663244-g) mi az ideális állásszöge.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #16 Dátum: Dátum: 2011. Március 21. Idő: 10:26:16 »
Szépen alakul a modell!

Ha az elszíneződés nem nagymértékű, akkor ne foglalkozz vele. Végül is nem vitrinbe való szobadíszt készítesz, meg aztán a repítések során úgyis "érlelődni" :)  fog a modell színe. Az eredeti is biztosan koszolódott. :D  Persze az esztétikai szempontok sem szorulhatnak a háttérbe.

Ez az egy blokkos elem jól néz ki, de szerintem érdemes lenne még egyszer átgondolni a farokrész szerkezeti megoldását és esetleg a törzshöz hasonlóan "rácsos" szerkezetűre építeni. A laminált elem elég erős, hogy keretként masszívan megtartsa az ilyen módon készült vízszintes csillapítót is. A blokkos elemmel - 5gr-os önsúlya ellenére- az alakja miatt, lehet, hogy nehéz lesz a farokrész. Pontosabban fogalmazva a farokrésznek a modell súlypontjában ható forgatónyomatékát a motor felőli oldalról nehéz -,vagy a legrosszabb esetben szinte lehetetlen- lesz kiegyenlíteni. (A Fokker DVII-es modellemmel sajnos így jártam.)

Csábító a felhívásod a nagyobb méretű verzió megépítésére! :D
Az antik hatású festés jó ötlet, ápol és eltakar és a súlya elhanyagolható. (A Juppy törzsét 4 rétegben fújtam le akril festékkel és csak 5gr-mal lett nehezebb.)
A profil jellemzőinek megpróbálok én is utána nézni.  

 

További jó -és sikeres- munkát!
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #17 Dátum: Dátum: 2011. Március 21. Idő: 10:47:47 »
Szia!

A farok résszel kapcsoaltban, amit írtál elgondolkodtató. Magam is gondoltam rá tervezéskor, de nem foglalkoztam vele. Most még nem késő, mert nem ragasztottam rá a keretet a belső részre. Jó. Építek egy vázat és lemérem a kerettel majd ugyanezt a blokkal. A súly fog dönteni. A nagy Nieuport 1910-es vízszintes csillapítója is váz. Pont az este nézegettem, hogy a fólia a nagy cellák ellenére is milyen feszes. Köszi az ötletet! Egyébként nekem annyira nem tetszik ez a körökkel kikönnyitett megoldás. Ráment egy órám, de inkább újat tervezek. Túl modern semmi antik hatás...

Akkor lefestem vmi antik színre. A pác az túl vizes meg nehéz sztem. Egy vékony rétegű szórópiszollyal felhordott festék jobb lesz.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #18 Dátum: Dátum: 2011. Március 21. Idő: 12:00:09 »
Igen, a Nieuport vízszintes csillapítójának szerkezete rendkívül barátságos kinézetű! Erősebb, de jóval könnyebb, mintha kikönnyített balza lemezből készült volna. Hasonló megoldásra gondoltam az előbb.
A többlet munka is jobb, mint olyan helyzetbe kerülni, mint nekem sikerült a DVII-tel. :(
Szerintem a tervezett konfiggal (légcsavar, motor, szabályzó, akkumulátor, vevő, szervók) és az elkészült vezérsík és kormányelemekkel, mindent csak átmenetileg rögzítve, próbáld meg a súlypont előzetes ellenőrzését. Durva hiba felderítésére a szárny megléte nélkül is alkalmas a módszer.


János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #19 Dátum: Dátum: 2011. Március 21. Idő: 15:53:14 »
Jó lenne tudni otthon is kinyomtatni a módosított alkatrészeket, de a bosszantó az, hogy otthon még semmit sem sikerült 1:1-ben kinyomtatnom... Valamiért a TurboCAD utálja a nyomtatóm, de a vicc az, ha pl pdf-et generálok belőle az sem olyan méretű lesz. Már eldurrant néhányszor ettől az agyam... De ha pdf-et készítek és elviszem kinyomtatni egy cégez, akkor stimmel. Tiszta vicc.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #20 Dátum: Dátum: 2011. Március 21. Idő: 23:32:29 »
Elkészült János javaslata alapján az új vízszintes csillapító. 2g lett a különbség, de messze jobban néz ki. Azért nincs nagy különbség mert ezt nem soft balsából, hanem standardból készítettem. Talán kikönnyítem a közepét. Szintén János javaslatára beleraktam a motort és megnéztem a súlypontot sacc per kb. Pont beállt vízszintesbe. Ha beleveszem, hogy még mennyi minden kerül a súlypont elé, akkor nem lesz gond. Ettől függetlenül veszem a fáradságot és könnyű balsából is megépítem ezt a vázat. Ha az jelentősen könnyebb lesz, akkor gondolkodás nélkül azt választom. Erre való a prototípus.

A TurboCAD és a méretek körüli mizériára is fény derült. A dwg-ből pdf-be történő konverzió során vagy a cégnél történt nyomtatás nem sikerült pdf-ből. Az a pontos, amit idehaza nyomtatok. Azért ez vicces... Vennem kell egy plotter :)

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #21 Dátum: Dátum: 2011. Március 22. Idő: 13:03:01 »
Egymás mellett illetve fölött :)  látva a két szerkezetet az új csillapító nekem is jobban tetszik.
Akár maradhat ez a standard balzás csillapító is, mert erősebb a soft-nál. Fel-, és leszálláskor jobban bírja a gyűrődést. :)  
Örülök az előzetes súlypont ellenőrzés eredményének.

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #22 Dátum: Dátum: 2011. Március 22. Idő: 14:04:26 »
Azért még annyit teszek az ügyért, hogy építek egy harmadik verziót kizárólag könnyű balsából. Elkövettem azt a "hibát", hogy könnyű 3mm-es lapokat vettem. Ebből készült a törzs oldala. Ez viszont annyiból előny volt, hogy könnyebben lehetett ívben meghajlítani, csak vigyázni kellett, hogy a felületet ne sértsem meg. István javasolt némi erősítést a léceknél. Azt is megvalósítom. Ha beválik és sikerül 5g-ból kihoznom, akkor ez kerül fel a végleges rajzra. Egyébként lehet, hogy a középső modult a vízszintes csillapító teljes hosszában fogom megrajzolni. Ekkor módosítanom kell a felső törzskeret elemeit, de nem baj. Arra is gondoltam, hogy a felső hosszanti főtartókkal egy síkba kerül a vízszintes csillapító. A háromnézeti rajzból ez nem derült ki számomra. Mármint az, hogy hol is volt eredetileg. A Nieuport 1910-es monoplánon a törzsre volt rászerelve, a Niueport IV-nél szintén. Van ahol besüllyesztve volt vagy oldalról felszerelve (Albatros B, C). A magyar gépeken látszik a külföldi behatás, de inkább olyan, mintha a saját ötleteket több típussal összegyúrták volna. A V alakú törzsmetszet tipikusan az Antoinette-re hasonlít. Ezzel persze eszemben sincs leminősíteni a magyar fejlesztéseket. A szárny felülnézete teljesen egyedi. A Kolbányi gépnek is ehhez hasonló.

Remélem érthető voltam.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #23 Dátum: Dátum: 2011. Március 23. Idő: 23:41:18 »
Nézzük csak. Csak ma tudtam foglalkozni a modellel. Elkészítettem egy harmadik verzióját a vízszintes csillapítónak. Csak könnyű balsát használtam fel. Könnyű 3 és 2mm lapokból dolgoztam. A külső keret két nap alatt tökéletesen megkötött. Holnap a réseket betömöm és lecsiszolom a külső peremet. Ezek után az oldalkormány sétagalopp lesz :) Ja és majd elfeledtem, 7g lett a súlya!!!

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #24 Dátum: Dátum: 2011. Március 24. Idő: 22:45:55 »
Nos ma nem sok kedvem volt fával foglalkozni. Két napja az álmotoron és annak hűtőjén gondolkodom. Azt hiszem megvan a megoldás. Ma rajzoltam egy sablont és kivágtam vékony rézlapból a hűtőt. Arra gondoltam, hogy üreges lesz a belseje és ebbe teszem majd a szabályzót. Hely lesz benne. Mint ahogy a képen látszik is, ez csak egy csúnya prototípus. A dolgot tovább görgetve több réz alkatrészt is fogok készíteni. Súlyuk elenyésző, viszont sokat fognak segíteni a fém alkatrészek összeállításánál. Holnap sztem mindet megrajzolom és megépítem.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #25 Dátum: Dátum: 2011. Március 26. Idő: 12:06:19 »
Rézműves lettem.

Tegnap elkészítettem az autóhűtő vázának kicsinyített mását. 10mm-es balsából elkészítettem a negatívját és köré forrasztottam. A sablon eltávolítása után a tetejét is ráforrasztottam. A végeredmény most már tetszik. Lili adott nekem egy női harisnyát, abból lett a hűtő.

István megrajzolta nekem az eredeti rugó működési elvét meg egy általános szerkezeti rajzot. A számomra megfelelő méretre alakítottam át.  A tervrajzra ezt is és a hűtőt is felvezettem. Némi módosítás után kinyomtattam. Sajnos az István által előirányzott 1mm-es rézlap nem állt rendelkezésre, de a 0,15-ösből elkészítettem az egyes elemeket. A macerás az egészben az, hogy három vékony lapot kell összeforrasztani. Ez még hagyján, de mindháromnak tökéletesen pontosnak kell lenni. A furatoknak fedniük kell egymást. No a legtöbb időt a sablon elkészítése (kitalálása) és a legyártása vitte el a tegnapi napból. Még így is nagyobb lett, mint, ahogy terveztem. Sztem készítek egy másik, kisebb sablont és újrakezdem az egészet.

A terveim szerint a csúszótalp alján is rézlap lesz, és a csúszótalp elején is. Ahol az acélhuzalok lesznek - amelyek a törzsbe csatlakoznak - oda "füleket" terveztem. Minden acélhuzal alsó hajlítási pontján lesz egy rézgyűrű és így precízen oda tudom forrasztani a csúszótalpra. Erős is lesz és jól is fog kinézni.

A mérések alapján ez a néhány rézelem nem nagyon növelte meg a gép súlyát. A hűtő 5g lett. Pláne előnyös, hogy mindez a súlypont elé fog kerülni. Az a perverz ötletem is támadt, hogy magát az álmotort is ebből a 0,15mm-es lapból forrasztom össze. Ha ez sikerülne akkor a modell mindent vinne :) csak repülnie kell.

Egyébként lehet, hogy elsőre ijesztő az, hogy 0,15-ös lapokat forrasztok össze, de laminálva nagyon erős. Biztos, hogy elhajolni nem fog.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2011. Március 26. Idő: 13:55:45 írta bgyenes »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #26 Dátum: Dátum: 2011. Március 26. Idő: 13:19:08 »
Ha előbb  tudom, hogy réz lemezből sokkal vékonyabbad van a szükségesnél, akkor megkerestem volna az öcsémnél a szinte elfeledett vörösréz lemez "készletem"! Igaz, hogy -ha jól emlékszem,- csak 0,5mm vastagságúak, de az is bőven elég. Kicsit sokallom az István által ajánlott 1mm-es vastagságot. Ha szükséged van vagy lesz ilyen 0,5-ös lemezre, akkor küldök neked belőlük.
Vágni nehezebb, mint a 0,15-öst  <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->, viszont utána mehet a helyére az alkatrész.

A csúszótalphoz tervezett megoldás jó ötlet!
Gratulálok!
A képek alapján nagyon szép lesz ez a gép!

János

(Ha eljutok a Lloyd C.V építésénél ehhez a fázishoz, akkor rákérdezek, hogy van-e szabad kapacitásod a fémmunkájához!  ;D)
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 16:02:43 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #27 Dátum: Dátum: 2011. Március 27. Idő: 11:32:06 »
István által rajzolt, ahogy írtam is egy általánosan használható rajz. Ehhez a modellhez a 0,5-ös a max, de ha felnagyítom valszeg már kell az 1mm. Köszönöm a felajánlást, de már elboldogulok ezzel a vékonnyal. Van egy fémbolt a környéken, majd hamarosan bevásárolok megint. Ott lehet kapni vagyon vékony rézhálót. No az az igazi hűtő utánzat.

Vállalom, ha meg tudom csinálni :)

Tegnap kb nyolc óra munka után elkészültek a lengéscsillapítók. Még mindig maradjunk annyiban, hogy ez egy prototípus. Készítettem egy kisebb sablont és építettem két újat. A futómű tengelye 2mm, ami elég erős, a futóműszár 1,5mm-es acél és 2mm-es rézcső.

Most nekiállok és az egész csúszótalpat és maradék fémmunkát befejezem. Ezek után már be tudom állítani a gumirugókat.

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #28 Dátum: Dátum: 2011. Március 27. Idő: 12:12:08 »
Gyorsan megkövetem Istvánt a rézlemez vastagságára tett véleményem miatt.  :oops:
Nyilván nem erre a méretarányra javasolta az 1mm vastagságú lemezt.

Elnézve az újabb képeket, tényleg rézműves lettél! :D
Nagyon tetszetős a futómű eddig elkészült része!

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2011. Március 27. Idő: 17:07:38 írta fokker »

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: Horváth Ernő kétüléses hadigépe
« Válasz #29 Dátum: Dátum: 2011. Március 27. Idő: 16:47:51 »
Tulajdonképpen nem rézlemezt, hanem kétoldalon rézlemezzel bevont nyomtatott áramköri lapot javasoltam.
Azt könnyü megmunkálni és egyszerü forrasztani.
De Balázs rézlemezböl is remekelt. Csak a középsö vezetöhuzalt hiányolom. Be lesz még épitve?
Remélem, hogy rendesen fog müködni a szerkezet!
István