Szerző Téma: Lohner B.II  (Megtekintve 1255 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Lohner B.II
« Dátum: Dátum: 2010. Október 26. Idő: 12:24:51 »
Sziasztok!

Technikai kérdésem lenne. A Lohner B.II-nek a felső szárnya elég egyedi. Hasonlóan egyedi, mint a Lloyd C.V szárnya és szárnyvége. A különleges az benne, hogy a belépő és a kilépő nem fut végig párhuzamosan, hanem a csűrőnél van benne egy törés. A dolgot tovább bonyolítja, hogy nyilazott szárnyról beszélünk.

A felső szárnyat szemből nézve láthatjuk, hogy a csűrőtől a bordák "összemennek". Korabeli fényképeket tanulmányozva azt látom, mintha a szárnykilépő éle követné ezt a törést, ezzel még inkább lecsökkenti a borda hosszát.

Mi is a kérdésem? Egyértelmű metszeti képet nem találtam. Nem tudom eldönteni, hogy ilyen esetekben hogyan szokták a bordákat módosítani. minden oldalát arányosan összenyomják, vagy csak a hosszát nyomják össze. Biztos, hogy az áramlás megváltozik ezeknél a bordáknál. Maga a csűrő olyan mintha egy profil nélküli lap lenne. Ebben persze nem vagyok 100%-os.

Ezt a linket megnyitva mindenki képbe kerül, hogy mit is akartam elmondani   :)

Köszi előre is!
Üdv,
Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:03:37 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lohner B.II
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2010. Október 26. Idő: 19:04:05 »
Szia Balázs!


A Lloyd-nál hosszú-hosszú töprengés és az archív fotók tanulmányozása után a következőt gondoltam:
A szárnytőtől a csűrőig is rövidülnek a bordák, de nem számottevő mértékben. Itt a bordák vastagságát nem változtatom, csak a hosszukat csökkentem. Ez a Lohner-nél szerencsé(d)re  <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->  nem így van. (Egy gonddal kevesebb. <!-- s;) -->;)<!-- s;) --> ) A csűrőtől a szárnyvégig viszont nagyon hasonlóan vékonyodnak és rövidülnek a bordák két gépnél. A Lloyd fotókon (és a Közlekedési Múzeumban a 40.01-es gépnél) "kifigyeltem", hogy a vékony kilépő a csűrő előtti rövid szakaszon két borda között ("szép" magyarsággal szólva) hozzávastagszik a csűrőhöz. A szárnyvéget oldalról nézve pedig a csűrő profilosan, pontosabban háromszög alakban vékonyodik a kilépő él felé. No, de a bordák...
A nagyon vékony profil miatt nem egyszerű az eset.

A következő módon gondoltam a megoldást:
- A közvetlenül a csűrő előtti borda hosszabb az előtte levőnél, de levágok belőle annyit, hogy a hossza pont jó legyen ÉS a kilépő felőli végén a levágás miatti vastagsága megegyezzen a csűrő vastagságával. Ez előtt a borda előtt kell pár (5-6?) centiméterrel a kb. 1mm vastag kilépő élt kb. 3(-4)mm-re felvastagítani. Az archív fotókon egész jól látszik ez a megoldás.

- Ezután a "klasszikus" módon - a csűrőben folytatódik a szárnyborda- haladok tovább, arányosan csökkentve a bordák vastagságát és korrigálva a hosszát úgy, hogy pontosan illeszkedjenek a csűrőbe, illetve a csűrőhöz. Itt előny a nagyon vékony profil, mert szinte csak egy lap lesz az egész. A Lohner-nél nem tudom, hogy milyen profilt használsz, ott másképp festhet a dolog.
       
Aerodinamikailag biztos, hogy ez nem a legjobb megoldás, de könnyebbé teszi az építést.
Természetesen a profil alakja a kivitelezést tekintve nagyban befolyásol mindent.

E rész tervrajza még nincs kész -ezért hablatyolok  <!-- s:D -->:D<!-- s:D --> - de a hétvégén megpróbálom kis méretben kartonpapírból kivágott elemekkel "megépíteni", majd lefényképezem a végeredményt és felteszem ide a fórumra.   

A képen a Taube félszárnyon érdekes a profilos szelvény lapszelvénnyé alakulása.
E mögé már lehet lap csűrőt illeszteni
Talán ez is segít valamennyit.

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:04:39 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Lohner B.II
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2010. Október 27. Idő: 20:50:28 »
Szia!

Köszi a válaszod! Valszeg velem van a gond, mert nem teljesen világos  :) vizuális típus vagyok.

Az első képen simán hátulról összenyomtam a bordákat.

A második képen arányosan összenyomtam őket.

A harmadik képen a törzs tervrajza látható. A fém alaktrészek még nincsenek meghajlítva  :)

A korabeli képeket figyelmesen megnézve azt látom, hogy a bordákformája hasonló, csak rövidülnek. Ez csak úgy lehet, hogy arányosan mennek össze. Ezt alátámasztja, hogy a szárnyvég felé a bordák felső felülete egy síkban van, de alulról csökken a a magasság.

Ezt mutatja a négyes kép

Szóval... a belépőél vastagsága azonos, a felső felület egy síkban van. A kilépőélnél levő rész egyazon vastagságú. A vastagság alulról csökken. No ezt kivitelezni lesz perverz. Bár ha egyszer megvan, akkor sok másik modellt gyorsan meg tudok rajzolni. A Lohner B.VII is igen elterjedt típus volt.

Javítsatok ki, ha nem így van!

Üdv,
Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:05:52 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lohner B.II
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2010. Október 27. Idő: 22:15:37 »
Nem javítalak ki! :D

A német és a monarchiás gépeknél "bevett" szokás volt ez a konstrukció. Ilyen "alulról vékonyodó, felül egyenes vonalú" szárnya volt többek között a Fokker DVI-nak és DVII-nek is. István írt egy nagyon hasznos hozzászólást itt a "szomszédban" a Fokker DVI-os témában.
Ha sikerül zöldágra vergődni ezzel a konstrukcióval, akkor tényleg könnyebb lesz sok más modellt is megrajzolni, mert a különféle német és monarchiás gépek nagyon sok részletben ugyanolyanok voltak vagy hasonlítottak egymásra.

Sok sikert a finishez!

Üdv,
János