Szerző Téma: Fokker D.VI  (Megtekintve 1744 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Fokker D.VI
« Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 24. Idő: 08:40:53 »
Sziasztok!

Egy építéssel kapcsolatos kérdésem lenne. Sikerült egy 1972-es Model Builder magazint vennem az eBay-en és külön megszerezni hozzá szintén az eBay-ről egy 1/6-os Fokker D.VI tervrajzot. Az újság tartalmazza az építési leírást.

Nos, ezt még kézzel rajzolták meg, ebből kifolyólag - bár nagyon precíz rajzról van szó - a bordáknál találtam némi hibát. mind az alsó, mind a felső szárnyhoz két bordát rajzoltak meg. Az egyik a szárnytő borda (root) a másik a szárnyvég (wingtip). A többi bordát a kettő közé berakva kellene előállítani csiszolással. A szárnytő borda magasabb és alulról nem ívelt, a szárnyvég borda alacsony és alulról ívelt.

21. században élünk és gondoltam beszkennelem és CAD-ben megrajzolom. No ez sikerült is. Majd mikor a kettő bordát egymásra raktam vettem észre, hogy gond van. Véleményem szerint a borda elülső, felső főtartója egyenesen kell, hogy fusson. Ez lenne vmilyen referencia pont, aminek a segítségével a bordákat fixre be tudnám állítani, majd csiszolnám őket. A felső ívnek is a főtartótól a belépő élig egybe kellene, hogy essen. Szerintem.

Valahogy képet rakok fel, mert anélkül lehet, hogy teljesen felfoghatatlan a problémám.

Üdv,
Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker D.VI
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 24. Idő: 09:43:04 »
Szia!

Jöhet a kép, úgy tényleg egyszerűbb lesz minden! :)
 
A tervezett csiszolási technika helyett a köztes bordák egyenkénti kivágását pontosabb, jobb megoldásnak tartom.

Vannak olyan programok, lehetőségek ahol tetszőleges tő-, és tetszőleges végborda között megadható a köztes bordák száma és/vagy távolsága. (Általában téglalap vagy trapéz alakú szárnnyal képesek dolgozni.) Itt a fórumon a "Szárnyszelvények gyűjteménye" alatt is található egy lehetőség. A direkt link bordák generáláshoz pedig ez. Használatához a tő-, és végborda megnevezését ismerni kell. (Sajnos a szárnyprofil neve nem szokott a tervrajzokon szerepelni. :( )

Ha eltérő a két kitüntetett borda profilja, akkor a főtartótól a belépőig terjedő ív alakja az összes bordánál eltérő lesz.
A bordák fix beállításához a bordák "lábazása" a legbiztosabb módszer, mert azzal a sík munkaasztalon lehet dolgozni.

Üdv,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker D.VI
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 24. Idő: 10:40:06 »
Akkor az ígért kép.

Véleményem szerint a pirossal kihúzott részeknek fedésben kell lenniük. Ha a szárnyat szemből nézzük, akkor a felső rész egyenesen fut, az alsó pedig emelkedik. Olyan a kinézete, mint a Fokker D.VIII-nak vagy a D.VII-nek.

B.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:06:57 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker D.VI
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 24. Idő: 11:29:30 »
A rajz alapján most már én is arra tippelek, hogy az említett ív azonos a bordáknál, ezt az is megerősíti, hogy Fokkerről van szó.
Gondolom, a szárnyközép, pontosabban a pilóta odútól jobbra ill. balra eső része itt is egyforma bordákból  épül fel és csak ezután "emelkedik" felfelé a szárny alsó része a végbordáig mint a DVII-nél. Az 5db-s bordát viszont nem tudom hova tenni... <!-- s:shock: -->:shock:<!-- s:shock: -->
Ha találkozunk, akkor elhozhatnád a teljes rajzot. <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Ennél a modellnél teljesen más profil(oka)t használt a tervező (a középső bordák is íveltek), de talán segít valamit.

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:07:08 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker D.VI
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 24. Idő: 11:53:28 »
Itt van még egy kép.

Kicsit macerás szkennelni erről a lepedőről...

Szóval ez az odalnézet. Látszik, hogy tényleg az az általam is kiemelt rész van fedésben. már csak az a baj, hogy a leírás mintha nem ezt mondaná. Sztem nincs program, ami megrajzolná a köztes bordákat.

Ezt vagy én teszem meg, vagy marad a csiszolás.

A felettük levő bordák (első kép) az az alsó szárnyhoz tartozó bordák.

B.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:07:52 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker D.VI
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 24. Idő: 14:00:16 »
Ez a kép az igazi!
A köztes bordák elkészítését az is nehezíti, hogy nemcsak aerodinamikailag, hanem geometriailag is elcsavart a szárny.(A végborda kisebb állásszögű, mint a tőborda.)
Nemcsak a bordák alakja változik a szárnyvég felé, hanem az állásszögük is.  Ezt figyelembe kell venni a köztes bordák pozicionálásánál azok ragasztásakor. "Lábazásuk" nagyon megkönnyíti ezt a munkát.

(Nagyon tetszik a súlypont jelölése! Ez a precíz megoldás!)

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2010. Augusztus 30. Idő: 15:29:57 írta fokker »

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: Fokker D.VI
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2010. Augusztus 25. Idő: 14:13:40 »
Ez a Fokker szelvények tipikus esete! A profil gyakorlatilag ugyanaz az alapprofil, tehát a középvonal iveltsége maradt, de le lett vékonyitva szimmetrikusan mindkét oldalon, mert a középvonaltól jobbra-balra (arra merölegesen!) vannak a pontok. Ez az a fajta szerkesztési elv, hogy rajzolnak egy szimmetrikus profilt és a középvonalát módositgatják, igy alakul ki a végleges változat. Ezért "ivelt" kivül.
Nagyon egy Göttingen profilnak néz ki! Ha megtalálom, elküldöm a koordinátáit és akkor lehet "kisérletezni vele, hogy kijöjjön az egész bordakészlet egy profilprogrammabn. Ajánlom a "profli" programmnot a hasonnevü weboldalon!
Érdkességként megemlitem, hogy a Zlin Trénereknél is igy néz ki a bordák átmenete a szárnytötöl a végéig.


Sajnos(hál' Istennek) hiv a munkám.

István