Szerző Téma: Lloyd C.V 46-os széria  (Megtekintve 17703 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #15 Dátum: Dátum: 2010. Október 12. Idő: 14:55:04 »
Kompromisszumra jutottam magammal.  :)
A borítás vastagságára 0,7mm-t számolok, aztán vagy furnér vagy balza lesz az anyaga.
Néhány furnér-os kép:

Az amerikai cseresznye tetszik a legjobban, de élőben kellene látni mindet.

A lelőhely itt.
Még nem sikerült felvenni a kapcsolatot a céggel, a webshop-juk meg nem működik.

Ha utána gondolok, hogy balzánál a felületet tömíteni, majd csiszolni kell -akár többször is- majd festeni, akkor súlyban már közel jár a furnér súlyához, szilárdságban viszont elmarad attól. Balza esetén, mivel  ~100mm széles lapokban árulják élben össze kell ragasztani 3-mat a szárny egy-egy oldalának borításához a furnér meg nagy "táblákban"  kapható. A mérleg nyelve minden tekintetben a furnér felé billen.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 13. Idő: 17:52:16 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #16 Dátum: Dátum: 2011. Január 13. Idő: 14:11:24 »
Hosszú -remélem, eredményes- vajúdás után decemberben döntésre jutottam a Lloyd szárnyprofilját illetően.
A Benedek B753662g profil lett a befutó. Legalább ezzel adózom Benedek György nagyságának is.
A profil elég vékony (7.5%-os) és alakja egész élethű (alul is enyhén ívelt :)), alacsony Re számú ("g" jelzésű):25000-60000 és a lényeg a kilépője, ami vágott. (Valahol már olvastam Benedek György e szokatlan kilépő megoldásáról. Elismerték a jóságát.) Nem penge éles, mint általában a többi profilé, hanem pl. a Lloyd tőbordájánál 2,8 mm vastag lesz az "él". Ez azért jó, mert leszámolva a 2x0,7 mm borítás vastagságát, még mindig marad a borda kilépő felőli végének 1,4 mm.
A csűrő felületetek bekötése is egyszerűbb lesz. Nem kell közvetlenül előttük (annyira) felvastagítani a kilépőt a penge élestől a csűrő lap vastagságáig és a szárny építését is könnyebbé teszi.

A csűrő szervók szárnyba történő beszerelésének lehetőségét még nem vizsgáltam meg.

Az E61-es profilt nagyon vékony mivolta miatt cseréltem le. A borda alakjából leszámítva a furnér, vagy balza borítás vastagságát a végeredmény nekem már szinte kezelhetetlenül vékony lett. Fóliához nem lenne vele gond, de az nem lenne élethű borítás.
Természetesen a korábbi profil alapján végzett számítások érvénytelenek.
Utána kel járnom a B753662g-s profil ideális állásszögének, hogy majd a maximális teljesítményt produkálja.
Egy dolog biztos: a Re tartomány 25000-es induló értéke sokkal jobb, mint az E61-é. Ez utóbbi magasabb kb. Re=50000 értéken "kezd".
A többit meglátjuk...

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #17 Dátum: Dátum: 2011. Június 17. Idő: 12:16:49 »
Hosszú szünet után egy kis folytatás.
Balázsnak és Tamásnak köszönhetően -ők mostanság "bőszen" :) építenek- legalább verbális formában én is teszek valamit.
Kezd ez a projekt véget nem érő történetté válni...

Ismét a modell borításán gondolkodom.
Közel 1m2 anyag kell hozzá. Ha a már a korábban említett furnért alkalmazom, akkor az helyből ~600gr plusz súlyt jelent.
(Balzából sem sokkal fényesebb a helyzet, mert gyengébb a furnérnál és ráadásul drága. Ezt is kiveséztem korábban.)
A probléma megoldásának keresése közben itt a "szomszédban" is kikötöttem és a "Műhelygyakorlatok/Model bevonás egy igen érdekes módszer" alatt rátaláltam a megoldásra: a barna csomagoló papírra! (Gyermekkoromban szinte mindent ebbe csomagoltak. Amit nem, azt újságpapírba.  Köszönet a téma íróinak a rendkívül hasznos információkért!
Röviden a módszerről:  Egyszerű (10-20% vízzel higított Palma Express) faragasztóval bekenni a papírt (meg a vázat is), várni egy kicsit, aztán rásimítani a vázra. Baromi erős héj a végeredmény. Súlyban ~130-150gr/m2, ami nagyon barátságos.
A színe is megfelel a modellhez.
Hasonló módszert mutatott egyszer régebben az egyik várpalotai Bányász Kupán Münnich Gyula antik modell szakág vezető (aki sajnos már nincs közöttünk). Egy oldtimer modellt vékony, sűrű szövésű, tüllszerű -az ő szavával szólva "függöny"  :D- anyaggal vont be és többször vékonyan átkente 10% vízzel higított Palma Express ragasztóval. Hihetetlen kemény héj lett ott is a végeredmény.

Most elmegyek barna csomagoló papírt keresni...
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 13. Idő: 17:57:15 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #18 Dátum: Dátum: 2011. Június 17. Idő: 16:20:00 »
Bármely normálisabb papírboltban kapni. Ha esetleg nem tudnál beszerezni  küldök. Anno vettem pár ívet abból jó pár négyzetméternyi maradt.  :)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #19 Dátum: Dátum: 2011. Június 17. Idő: 18:12:16 »
:)
Köszönöm Tamás!
Ha nem találnék, akkor jelentkezem.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #20 Dátum: Dátum: 2011. Június 17. Idő: 19:25:05 »
Szia!

Ahogy Tamás is írta, minden papírboltban kapható. Nekem is van néhány csomagom itthon, mert szoktam csomagot becsomagolni vele. Kb 140 Ft egy csomag, ami néhány ív.

Üdv,
B.

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #21 Dátum: Dátum: 2011. Június 18. Idő: 17:25:16 »
Köszönöm az infót Balázs!

Teszek ezzel a papírral egy(-két) próbát.
Főleg a súly és az elérhető szilárdság érdekel.
Ha beválik, akkor új lendületet kap a gép megépítése.
Úgy tűnik, hamarosan lehetőségem nyílik egy kis építőanyag vásárlására is és folytathatom ezt a számomra kedves és fontos, de megakadt projektet.

Üdv,
János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #22 Dátum: Dátum: 2011. Július 17. Idő: 22:27:18 »
A nátron papír beszerzése még húzódik, de építőanyagom már van!
Az előzetes számolások alapján a teherviselő elemeknél a balza helyett a fenyő lécre tettem a voksomat.
Ekkora modell méretnél balza lécből (abból is a keményből) már az 5x5-ös lenne kívánatos, de nem vagyok elégedett a vele elérhető szilárdsággal.
Sajnos hiába kifogástalan a ragasztás, nagyobb terheléskor egyszerűen mellette hasad el a balza.
Lemértem az összes építőanyagomból minden fajtából és méretből min. 5, átlagosan 10-10db-ot és így elfogadható pontossággal tudtam meghatározni 1-1 db. súlyát. Meglepő eredményeket kaptam!
A teljesség igénye nélkül csak egy példa:
Az 5x5x1000mm-es balza léc 9,7gr, a 4x4x1000mm-es fenyő 9,5gr! A súlyban szinte semmi különbség sincs, de a balza léc szilárdsága az 1,56-szor! nagyobb keresztmetszete ellenére sem léphet nyomába a fenyőének! A tervrajzot átnézve a szilárdsági és súlycsökkentési szempontokat figyelembe véve sok helyen került sor a módosításra, balza helyett fenyő alkalmazására. (A Juppy szárnyának építésekor is e szempontok betartásával jártam el és az eredmény igazolta elképzelésemet. Könnyű, de meglepően erős szerkezetű lett. A Juppy szárnya az elmúlt több, mint egy év alatt szerkezetileg még nem sérült meg!!! Ha a farokrész magját adó széncsövet is fenyővel burkolom és nem balzával, akkor két nagy generáltól és sok bosszúságtól kímélhettem volna meg magam! :(  (Hiába, a tanuló pénzt meg kell fizetni! )
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 13. Idő: 18:03:46 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #23 Dátum: Dátum: 2011. Július 19. Idő: 13:12:48 »
A modell építését a kormány felületekkel kezdtem.
Melczerék érdekes - a vászonborítású gépeknél megszokott, de egy furnér borítású gépen szokatlannak mondható- hullámos megoldású kilépőt alkalmaztak.
Tervezhettek volna egyszerű, sima kormány felületeket, helyette viszont ilyen "sárkányos" formát választottak. Tagadhatatlan a hasonlóság a gép tüskés-bordás kormány felületei és a klasszikus sárkány szárny között.  :)Modell építés szempontjából kicsit nehezebb, de élvezetesebb a feladat.
A "hullámvonalat" azaz a kilépőt 1mm-es rl-ből 3mm szélességben vágtam ki. Ez elég erős, fából van és könnyű dolgozni vele.
Az eredeti gépen acél huzal lehetett, mint az alábbi képen egy eredeti Lloyd alsó szárnynál látható: 
Ezután következtek a borda-tüskék. Saslik pálcikák 3mm átmérővel, de nem hurkapálca minőséggel! (Van bambusz pálcika is, de az csak 2,6mm átmérőjű.)
Felréseltem, "kihegyeztem" őket a kilépőhöz.
Beragasztásuk mindenhol 3x4-es fenyőlécbe történt. A sarok pontoknál epoxy-, a többi helyen gyorskötésű faipari ragasztóval.
Az oldalkormánynál a köríves részt először balzából lamináltan gondoltam elkészíteni, de mivel ez a szakasz is tulajdonképpen egy belépő, a félkörívre való csiszolást követően a külső két rétegből nem sok marad volna meg és meg is gyengült volna az egész szerkezetileg. Ezért itt is 1mm-es rl-t alkalmaztam 3mm széles körívben. Felréseltem a köríves rész 3 bordáját, beragasztottam a rl-t, a bordák közötti részekre pedig oldalanként 2-2db balzából vágott köríves elemeket ragasztottam. A külső részt (belépőt) lecsiszoltam félkörívesre. Végül mégiscsak valami laminálás féle sikeredett.  Nagyon masszív lett.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 13. Idő: 17:59:56 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #24 Dátum: Dátum: 2011. Július 19. Idő: 19:00:19 »
A képek:
- A kész függőleges csillapító a félkész oldalkormánnyal együtt "gömbölyűre" csiszolt belépővel:.
- Végül az eddigiek egyben.

Még hátra van néhány erősítő balza háromszög beragasztása, a zsanérok és kormányhimbák helyének kialakítása és a kormányhimbák rl-ből való kinyühülése stb.

Aztán következik a vízszintes csillapító...
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 13. Idő: 18:05:02 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #25 Dátum: Dátum: 2011. Július 19. Idő: 21:26:13 »
Szia!

Ez nagyon szép munka!

Komolyan mondom makett minőség. Érdemes volt várni :)

Ha kell Ecospan a farokhoz küldök.

Csak így tovább!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #26 Dátum: Dátum: 2011. Július 20. Idő: 11:35:01 »
Szia!

Köszönöm, Balázs! :)
A hosszú kihagyás után bele kell rázódnom az építésbe, mert a szárny és a törzs eleje az kemény dió lesz!
Ezért választottam elsőként megépíteni ezeket a kisebb, egyszerűbb -de érdekes- elemeket.

Köszönöm az Ecospan felajánlását is! :D

János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #27 Dátum: Dátum: 2011. Július 30. Idő: 19:31:55 »
Haldtam egy kicsit az építéssel:
Elkészült a vizszintes csillapító.

A törzs alapja is elkészült. A fő tartó elemek 4x4-es fenyő lécek, a törzsbordák 3mm-es rl-ből vannak, a keresztmerevítők 4x3-mas fenyő és 3x3-mas balza (a felső részen, (a képen a hátsó oldalon)), az átlós merevítők 2x2-es fenyő lécek. Összsúlyban eddig 74gr-nál járok. A csillapítók+kormányszervek=18gr, a törzs eddig 56gr.
A törzs első részén elég sokat töprengtem, de a legjobb megoldásnak a 4x4-es lécek "tovább vitele" tűnt. Ezt viszont az ívelt vonalvezetés miatt több részből történő toldással, vagy gőzőlést követő hajlítással lehet megcsinálni. Az utóbbit választottam. Először meg kellet határozni a lécek valós hosszát az oldalnézeti rövidülés miatt és ezt felrajzolni az oldalnézeti körvonal rajzra. Remélem jól számoltam...
Ezután a hajlítási "kerítés" elkészítése, azaz a hajlítási vonal végig szegelése következett.
Egy óvatos száraz hajlítási próba után jöhetett a kb. 10 perces gőzőlés. Elsőre csak a jobb alsó léccel. Simán meghajlott!
A képen a felső ív csak szárazon van betéve.
A bal oldali léceket már egyszerre hajlítom meg.
Most vagy két nap száradás következik...
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 13. Idő: 18:06:18 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #28 Dátum: Dátum: 2011. Július 31. Idő: 13:30:50 »
János komolyan mondom jó nézni hogyan alakul!

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Lloyd C.V 46-os széria
« Válasz #29 Dátum: Dátum: 2011. Július 31. Idő: 21:56:17 »
:D
Köszönöm Tamás!
Remélem bírjátok majd türelemmel... :)