Szerző Téma: Breguet 14  (Megtekintve 1603 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Breguet 14
« Dátum: Dátum: 2010. Február 16. Idő: 10:29:59 »
Breguet 14




Talán az egyik legrondább, nagy mennyiségben használt francia repülőgép. Tipikusan olyan eszköz, amit valamilyen funkcióra terveztek és az egészet eköré a funkció köré építették fel. A gépet bombázási feladatra is használták. 300 kg bombát tudott magával vinni, ami szerintem nem volt jelentéktelen mennyiség. Ami miatt megfogta a fantáziámat az az, hogy automata féklapokkal rendelkezett az egyik verzió (B2)! A sebesség függvényében "nyílt" ki a féklap. A féklap annyiban különbözött a maiaktól, hogy itt az alsó szárny kb 1/3-a teljes hosszában mozgott. A képen is látható. Tehát ahogy írtam nem a pilóta mozgatta, hanem a sebesség függvényében vmi automatika. Ez szerintetek modellezésben hogy lehetne megoldani. Össze lehet e kötni a gázzal egy szervót, ami mozgatja, vagy érdemesebb egy teljesen külön csatornára átpakolni?

A típusról van egy igen jó Windsock Datafile Special kiadvány: Breguet 14

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:12:49 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Breguet 14
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2010. Február 16. Idő: 16:58:09 »
Szia Balázs!

Ha van rá lehetőséged akkor külön csatornát ajánlanám. Igen érdekes hullámzó mozgást fog  eredményezni, hogyha a gázhoz párosítod. Sebesség függvényében minimális kitérés is nagy változást eredményez. Szerencsésebb ha azon a csatornán nem kapcsolón hanem potméteren tudod állítani a kitérés mértékét.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Breguet 14
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2010. Február 16. Idő: 18:21:13 »
Szia Tamás!

Igazad lehet. Amúgy is ez a megszokott. Viszont, ha megrajzolnám a tervrajzot , nem hagynám ki a féklapokat. Az a plusz egy csatorna már nem nagy dolog. Inkább izgalmassá tenné a modellt egy működő féklap.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Breguet 14
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2010. Február 16. Idő: 18:43:19 »
Szia Balázs!

Tamás megelőzött, így csak csatlakozni tudok a javaslatához. Az alábbiak helyettem talán érthetőbben igazolják, hogy miért:

"Ha a szárny állásszöge kicsi, vagy a gép sebessége alacsony, akkor a szárny állásszögének növelésével lehet a felhajtóerőt növelni, amit a bot húzásával érhetünk el. Alacsony sebességen azonban ez több okból is veszélyes lehet: könnyű túlhúzni a gépet, mert az állásszög változtatása csak pár fokot jelent, ehhez jön, hogy a motor  sem a haladási irány felé fog húzni, ezért csökken a vonóerő. Ezek együttes hatása könnyen áteséshez vezethet.

A biztonságos megoldást az ívelőlap jelenti: ha a szárny végét lehajlítjuk, akkor egyrészt a szárny állásszöge megnövekedik, másrészt a szárny profilja egy vastagabb profil aerodinamikai tulajdonságait, felhajtóerő tényezőjét veszi föl, harmadrészt a vonóerő továbbra is a kívánt irányba mutat. Ha az ívelőlapot még lejjebb hajlítjuk, akkor az állásszöget tovább növeli, profilt még jobban megváltoztatja. Egy érték után viszont a légellenállást is jelentősen megnöveli. Ekkor lesz az ívelőlapból fékszárny. Ekkor még nem biztos, hogy átesik a szárny, hiszen a szárny elején még termelődik felhajtóerő, jelentős viszont a fékező hatás, ami leszálláshoz ideális.

Ideális az alacsony sebességű repüléseknél (ha a motorral tudjuk kompenzálni a légellenállási sebességcsökkenést), illetve természetesen leszállásnál. Vigyázni kell azonban, nehogy kilebegtetés közben túlságosan visszafogjuk a gépet, mert ott már nincs idő motor teljesítmény ráadásával korrigálni, ezért soha ne 0% motor-teljesítménnyel szálljunk le.
"

Egy dolgot még hozzátennék: Leszálláskor váratlan szélfuvallat stb. esetén a kormányszerveket gázfröccsel megfúvatva tudunk korrigálni.
Ha ezzel egyetemben azok a nagy felületű féklapok leffentenének egyet, akkor tényleg érdekes mozgás lenne a végeredmény.
Szerintem is a legegyszerűbb és legbiztosabb a külön csatornáról történő vezérlés. Lehetne automata megoldáson is törpölni, de nem érné meg a befektetett energiát.

Üdv,
János

U.i.: A kék "idézet" forrása már nem tudom, mi volt.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Breguet 14
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2010. Február 16. Idő: 22:27:37 »
János!

Szakszerű válasz ez is! Köszi! Az FF10-en van potméteres lehetőség. Szóval a kérdés lezárva.

A háromnézeti rajz alapján ez egy igen egyszerű szerkezetű repülő. Bár az UFAG C.I-et akartam a Nieuport után megrajzolni, de nem találtam elég anyagot. Van háromnézeti rajzom, de többre van szükségem. Szóval ez a Breguet kicsit msot foglalkoztat. Igazából már korábban is érdekelt ez a típus. Nem egy népszerű modell. Ami számomra nyerő. 1/10-ben a fesztáv 1440mm, ami megint csak pont tökéletes. A feéső szárny húrja 203mm. Amennyiben megrajzolom biztos, hogy a B2-őt rajzolom meg, bár ahogy elnézem csak az alsó szárnyban térnek el, meg a törzsük némiképp.

Annyiban még talán előnyös is lehetne a modell, hogy húzott műanyag alkatrészeket is készíthetnék hozzá. Ezzel megint előre lépnék egy kicsit tudásban.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Breguet 14
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2010. Február 17. Idő: 08:33:26 »
Balázs!

Gratulálok az újabb jelölthöz!
Kínálja magát ez a gép a modelljének megtervezéséhez és a megépítéséhez. A féklap meg külön érdekessége!  Még nem tanulmányoztam át a "Mellékletek"-ből (most) letöltött könyvet ezért nem ismerem a főbb adatait Breuget-nek. Mindenesetre a szárny(ak) nagy felülete és a nagy csillapító illetve kormányfelületek egy jól irányítható modellt sejtetnek.

Jó tervezést!

János