Szerző Téma: Juppy építése légifelvételekhez  (Megtekintve 8828 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #45 Dátum: Dátum: 2011. Április 30. Idő: 19:56:31 »
Az elmúlt 24 óra eredményes volt!
Szinte teljesen kész a javítás, módósítás. Hamarosan újra szárnyalhat a Juppy!

Ma reggelre megkötött minden ragasztó, így aztán nekieshettem a szobrászkodásnak, azaz a farok "kibontásának" :) , majd csiszolásának.
Hamar elkészültem vele. A balza nem ellenfél! A festés előtt egy kis maszkolás következett, azután -mivel csak nagyon kevés kék, sok libaszar színű zöld és viszonylag kevés piros festékem volt - pirossal fújtam le a farokrészt. Kicsit furcsa az új  "design", de nem rossz.
Szárazon belőttem a csillapító modult a helyén és egy kis igazítást követően Pattexet neki! Vártam egy órát és elkezdtem a gép újbóli bebútorozását (szervó bowdenek befűzése, vevő, szabályzó, akksi, motor stb.). A kormányszervek alapbeállítása közben viszont lemerült a távirányító akkupakkja!  >:(
Vasárnap este folytatom csak az összeszerelést, beállítást. (Holnap egész napos családi program Marcaliban.)
Most a képeken láthatóan fest a gép.
Kicsit lehettem volna alaposabb a festésnél, mert nem csill-vill a farokrész, elbírt volna még egy(-két) vékony réteget.
Az elgondoltaknak megfelelően a súlypont beállítassal nem volt gond.
Hogy az újjáépítés után ne névtelenül rója útját fent a levegőben a modell, a szárny kapott még egy kis dekort, egy Juppy feliratot.
Remélem, hamar szárnyra tudom bocsátani!
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 11:15:30 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #46 Dátum: Dátum: 2011. Május 01. Idő: 11:51:56 »
Szerintem remek lett. Meg nem mondtam volna, hogy nem ez az eredeti farka a gépnek.

Gratulálok!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #47 Dátum: Dátum: 2011. Május 01. Idő: 19:31:16 »
Pedig 2cm-rel rövidebb az új farokrész! :D
Köszönöm Balázs a dícsérő szavakat! Hízik a májam rendesen!  :)
Ez a konstrukció nem nyeklik! Hossztengely körüli  oda-vissza rángatásszerű igénybevételnél is stabil a csillapító modul!
Az első farokrésznek ilyennek kellett volna lennie, ahogy ezeken a gépeken Mitja Sersen (a Guppy tervezője) bemutatja.
http://www.youtube.com/watch?v=K5GCM4ZZFRs
Nekem nem ilyenre sikerült. Valószínűleg az építéskor felhasznált balza minőségét (és a ragasztót?) rosszul választottam meg.
 
Egy normális kabintető is elkelne végre már a gépre. Megpróbálom alábordázni a mostanit és egy körömmel valamint mágnesekkel megvalósítani a levételt illetve a felhelyezést a Rossiten mintájára.
Sikeres berepítés után visszatérek az új -kísérleti- szárny elkészítéséhez. Nagyon izgat ez a Benedek szelvény...   ;)

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 20. Idő: 12:54:49 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #48 Dátum: Dátum: 2011. Május 08. Idő: 08:08:01 »
Az időjárás miatt még nem nyílt lehetőség a Juppy újbóli berepülésére, ezért az új szárny tervezése és építésének elkezdése került újra a napirendre.
Kacérkodom a gondolattal, hogy levehetőek lesznek a félszárnyak. Elég kemény kihívás ilyen vékony szelvénynél illetve törzsszélességnél a megvalósítása. Nagyon kevés a hely.
A szárny szerelési rajza szinte teljesen kész, a főborda most esett át az n+1-ik módosításon. Három verziót ki is nyühültem RL-ből kuka végállomással, mert közben módosult a terv.  ::)
A jelenlegi terv jellemzői:
A fesztáv 1445 mm lesz. (Ebből 45mm a törzs szélessége.)  A félszárnyak remélhetőleg leszedhetőek lesznek, mert az autó adott és másképpen nem férnének bele. Ahogy a Juppy építési leírásában már említettem, polihedrál felépítésű, 2x380mm 3-3fok szárnyközéppel, 2x320 mm 8-8 fokos fülekkel épül ez a szárny. Felül a főtartóig (ami 2db 2x4mm-es laminált fenyő), alul 30mm szélességben 1mm-es balza borítás, 3db 2x2mm-es fenyő segédtartó, a kilépőnél alul-felül 1mmx20-20mm-es balza borítás, a belépő lekerekített 5x5-ös fenyő.

Újabb fűrészelési hullámnak nézek elébe...
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 11:29:45 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #49 Dátum: Dátum: 2011. Május 09. Idő: 19:44:25 »
Jó!

Csak nem TurboCAD-ben rajzoltad? A könnyítésekre kíváncsi leszek, mármint arra, hogy lesz e türelmed kivágni. Nagy terveim ilyen téren nekem is mindig vannak, de mikor vagy 30 bordából kell kivágni bordánként 4 szabályos alakzatot..., elmegy a kedvem :)

Én egybe raknám a szárnyat és egyben leszedhetőre építeném. A szárnyközép belépőélébe 2db 3mm-es fenyőléc csapot tennék, ami belemegy vmi áramvonalas keményfába, hátul meg műanyag anyába csavarnék bele egy műanyag csavart. A le és felrakása kb 1-1 perc. Atombiztos :)

Szóval hajrá!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #50 Dátum: Dátum: 2011. Május 10. Idő: 22:08:37 »
 :D Jó a szemed Balázs!

Nehéz ügy ez a profil még 192mm-es szárnymélységnél is... Mi lett volna akkor, ha kitartok az E61-es mellett?!
( A Benedek 753662g előtt az E61-est gondoltam a LLoyd C.V-ös géphhez és ezzel együtt a Juppy új -kísérleti- szárnyához is.)
Úgy tűnik, hogy át kell gondolnom a csesztertonos félszárnyas megoldást, mert a profil vékonysága szilárdsági problémákat vet fel.
Különösen a 3-3fokos szárnyközép miatt a csesztertonokat nem lehet a vékony profilokon megnyugtatóan átvezetni. Az első bordánál felül, a harmadiknál meg alul maradna nagyon kevés anyag. Különösen a kilépő felőli részen.

A képen látható, hogy miről van szó:
A vonalak keresztpontjai jelölik felülről lefelé az 1-2-3 bordán a cseszterton furatainak középpontjait. (A cseszterton vízsszintes és a félszárnyak +3-3 fokban csatlakoznak a törzshöz.) Remélem érthető voltam.
Mivel a mostani 1000mm-es szárny is csak dihedrál és egy darabból van, valószínűleg maradok ennél a megoldásnál Balázs, ahogy te is javaslod. Legfeljebb veszek egy nagyobb autót. :)
A szárny fel-, és leszerelésével nincs probléma, mert a mostani is -ugyan nem csapokkal, hanem- egy erős körömmel és egy műanyag csavarral van rögzítve. Bírja a "gyűrődést"!
Itt látható a második hsz. 2-3 képén.

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 11:32:14 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #51 Dátum: Dátum: 2011. Szeptember 02. Idő: 14:13:35 »
Üdv!

Látszólag semmi sem történt az utóbbi pár hónapban a Juppy-val, de ez tényleg csak látszólagos.
Türelmetlenségem miatt sikeresen túl vagyok a második -remélem, az utolsó- farokrész generálon.  >:(
Az első generál után hosszú hetekig nem volt lehetőségem berepíteni a gépet, mígnem egy elfogadhatónak tűnő szeles napon ki nem mentem az Ősi melletti rétre. A gép a még otthon történt alapos ellenőrzésnek, beállításoknak köszönhetően elsőre is gyönyörűen repült. A második leszállás előtt kezdett megerősödni és változó irányokból fújni a szél. Ennek ellenére mintaszerűen jött be és ereszkedett a modell, de kb. 1 méter magasan egy hirtelen lökés odaverte a földhöz. Ismét "gyönyörködhettem" a szokásos farok nyeklésben és az azt kísérő reccsenéses hangban. Szerencsére ismét csak ez része sérült meg a gépnek, pedig a kis magasság ellenére nagyot "esett". A tanulság kettős: Repítés csak jó időben, építéskor kerülni a balza alkalmazását a nagy igénybevételnek kitett helyeken. (Lloyd törzsének vázát ennek szellemében már szinte 100%-ban fenyő lécből készítettem. Lásd ott.
A Juppy javítása sikerült és azóta jó pár repülésen vagyok túl vele.
Az új szárny elkészítése a Lloyd építése miatt függőben...
Gondolkodom azon, hogy az új szárnyat majd inkább egy a Guppy-Juppy vonalon épített új gépre teszem.
(A Juppy-t meg érdemei elismerése mellett szobadíszként nyugdíjazom.)

 .....de ez még odébb van.

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 11:33:18 írta fokker »

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re:Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #52 Dátum: Dátum: 2012. Szeptember 12. Idő: 15:05:19 »
Van már tapasztalatod ezzel a szárnyszelvénnyel? Rögtön letöltöttem a TCW változatot magamnak.

Ha szénszálcöböl, pl 8 /6 mm épitenéd a fötartót, akkor a szárnycsatlakozás sem lenne probléma, ha belepasszoló acélhuzalt használsz. De az épités is egyszerüsödne. Nem is lenne szükség kivül se a balsacsikokra, ha pl. 2 mm balsát használsz a bordákhoz. Belépönek lehet pl. hengeres farudat(balsát is) hsználni. Már épitettem ilyen módon szárnyat E387 szelvénnyel és gyorsan ment a munka, a szárny pedig eléggé torzióálló volt bevonás után.

István
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 12. Idő: 15:11:29 írta istvan »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #53 Dátum: Dátum: 2012. Szeptember 12. Idő: 15:27:57 »
Szia István!

Sajnos még csak a szakirodalomban olvastam e szelvény jó tulajdonságairól egyéb tapasztalatom nincs vele.
Bízva Benedek György szakértelmében választottam ezt a alacsony Re számú bevált profilt.

Köszönöm a tanácsodat a szárny építéssel kapcsolatban. Valóban jóval egyszerűbb építésű, mégis erős konstrukciót eredményez.
Nagyon kevés tapasztalattal rendelkező modellező lévén nyitott vagyok minden ötletre, tanácsra. 

János 

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #54 Dátum: Dátum: 2013. Szeptember 29. Idő: 20:59:56 »
Elérkezett a "nagy" nap a Juppy számára.
Ma nyugdíjaztam és szobadísszé léptettem elő.
A farokrész már nem igazán bírt volna ki pár leszállásnál többet és nem akartam tüzifává amortizálni ezt a számomra kedves modellt.
Sok szép repült órával és légifelvétellel ajándékozott meg.
Sokat tanultam a modellezésről tervezése, építése és berepülése során.

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re:Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #55 Dátum: Dátum: 2013. Október 02. Idő: 21:13:22 »
 De legalább megélte a nyugdíjat  ;)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #56 Dátum: Dátum: 2013. Október 03. Idő: 13:15:44 »
  :) :) :)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #57 Dátum: Dátum: 2013. Október 03. Idő: 20:03:48 »
Szerencsére a helyét volt ki átvegye. Kíváncsi leszek annak a repülésére.

B.