Szerző Téma: Juppy építése légifelvételekhez  (Megtekintve 9196 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #15 Dátum: Dátum: 2010. Március 17. Idő: 09:14:43 »
Betegség ide, betegség oda az építés nem állhat meg itt a finisben! :D
"Körbeépítettem" a kis kamerát 3-mas és 6-os depronnal. Pontosabban egy kis "zsákot" készítettem neki, amely passzol a gép törzsébe. Ez csak ideiglenes megoldás, mert az építési leírás elején említettem, hogy a kamera forgatható lesz.

A manuális próbafelvétel a tervezettnek megfelelően sikerült. A kamera alig látszik ki a törzsből, de a gép orra nem lóg bele a képmezőbe. :D
A depron fészekben pedig védett helyen van.
Remélem, a hétvégére jobban leszek és az idő is kegyes lesz hozzánk és semmi akadálya nem lesz a berepítésnek!
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:48:14 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #16 Dátum: Dátum: 2010. Március 31. Idő: 11:01:54 »
Szia!

Remek lett!

Egy megjegyzés. A felső szárny belső részénél sztem a fólia alul nincs jól rávasalva, mintha ott nem tapadt volna fel (utolsó, közeli kép). Azt nem tudom, hogy hőlégfúvóval feszítettél e az anyagon. A belépő fölötti kisebb gyűrődéseket el lehet vele tüntetni, persze óvatosan, mert az anyag sérülhet.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #17 Dátum: Dátum: 2010. Április 03. Idő: 07:36:40 »
Szia!

Éles szemed van Balázs! :D Köszönöm az észrevételt.
Rendesen bekentem Balsaloc-kal a LiteSpan-t (különösen a szélét) mégis felpödrődött a belépő alatt. A fénykép egy régebbi állapotot mutat, a felkunkorodott fóliát eldobható borotvából kioperált pengével már levágtam. Mivel 1/2-1mm széles volt csak a kérdéses rész, nem akartam újabb ragasztó réteget felkenni, inkább a levágását válaszottam.

János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #18 Dátum: Dátum: 2010. Június 08. Idő: 21:30:03 »
Üdv!

Jó sok idő eltelt és a Juppy még mindig nincs berepítve!   >:(  Ez egyrészt köszönhető az időjárásnak, másrészt saját magamnak.
Dolgozni viszont dolgoztam a géppel így is. Már az építés közben gondoltam arra, hogy a farokrészbe széncső helyett szén zártszelvényt (az oldal közepe táján) tegyek. Egyszerűbb lett volna körbe "balzázni" és stabilabb lett volna. Nem így történt... Iszom is a levét. Tavasszal egyszer azért megsiklattam a gépet. A sima leszállás ellenére a farokrész balza borítása - pedig ragasztva volt- elfordult a széncsövön.  Két helyen epoxi ragasztóvál gyógyítottam a problémát. A múlt héten amikor átvizsgáltam a gépet, meglepve tapasztaltam, hogy a magassági bowden "begyógyult"! A következő történt: sz@r minőségű volt a bowden hüvely és az építés során elég sokszor befűztem az acélszálat és a kanyarban kibökte egy kicsit a hüvelyt. Néha akadt is a szál a betolásakor, de végül is a helyére ment. No, ezen a lyukon aztán beszivárgott a ragasztó és megtette hatását. Szét kellett bontanom a farokrészt és kibányászni a bowden hüvelyt és egy újat befűzni. Új függőleges csillapítót kellett csinálnom. A többi elemmel nem volt gond.
Megmértem újra a szögállásokat (vízszintes csillapítóhoz képest). Szárny: 1,7 fok,  motor-jobbra: 3fok, motor-le 4,8 fok.
Ennyi előzmőény után ma volt a "hivatalos" berepítés. (Ígéretem ellenére nincs videó róla, mert a fedélzeti kamerát egyszerűen elfelejtettem bekapcsolni!  >:( >:( A motorjárat nélküli siklatás rendben volt. A következő startnál kicsit késleltetve már toltam neki a gázt is. Fel is kapta az orrát, de nem vészesen. Kis magassági tolással szépen emelkedett, de a hossztengelye körül a Rossiten-hez hasonló instabilitást produkált (lásd a témanyító hsz-t) , ami csak a sebesség jelentős növelése után szűnt meg. Akkor már egészen tűrhetően lehetett írányítani, Szóval a "nyugdíjas", lassúnak gondolt  gép egész sportosra sikeredett. Szerintem a szárnyszelvény a "ludas" a dologban. Három start és három sikeres leszállás, egy idegesen viselkedő gép és egy adrenalin túltengésben szenvedő modellező volt a mai eredmény.
Sajnos az utolsó -sima!- leszállás után ismét azt kellett tapasztalnom, hogy elforog a balza borítás a széncsövön. Ez pedig -szerintem- a T alakú faroknak köszönhető. Landoláskor mindig hatalmasat nyeklik az egész! Mivel piszok erősen sikerült felragasztanom, máshol kénytelen próbálkozni, így aztán a kör alakú széncsövön fordul el.
Talán egy új farokrész (és egy új szárny?) a probléma megoldása. A motor lehúzatását legalább 6 fokra meg kell növelnem. (Az rcgroups-on ultralajt a Guppy építési topic-jában valahol utalt is rá .)

Folyt. köv.
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:50:55 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #19 Dátum: Dátum: 2010. Június 18. Idő: 22:38:45 »
Kitartást és sikeres további reptetéseket János. De ha nem hozol legközelebb legalább egy sticcrajzot hogyan néz ki  a levegőben (vagy egy képregényt rajzoljál) Akkor mondok egy két cifrát  :D

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #20 Dátum: Dátum: 2010. Június 19. Idő: 13:14:58 »
Szia!

Veszem a lapot Tamás!  :D
 Pótolom majd a hiányosságokat! Mostanában rám jár a rúd meg bénázom is egy kicsit.
(Egy kis gonoszkodás: Nálad mi a helyzet a Góbéval, vontatóval ?  ;)
Szóval  próbálkozom, mint a kiskutya, csak én sokkszor ráb...ok. Tanulom a modellezést töretlen lelkesedéssel és nem töretlen repülőkkel. :)
Egyszer említettem Balázsnak -amikor el volt keseredve egy kicsit-, hogy egy kudarc nem más, mint a helyes megoldáshoz vezető út egyik állomása. Na, most tükörbe nézhetek...
Az elmúlt pár hónapban annyit dolgoztam a gépeken, hogy abból egy komoly modellt lehetett volna építeni.
Olyan az egész, mint az öreg autó -volt ilyenem is-, két napig szereled aztán egyet lehet menni vele a háztömb körül. 
.....de a modellezés így is csodálatos hobby!!
Közben nem feledkezhet meg az ember a családjáról sem! Egy kis -az unokák kedvére tett- kitérő itt látható. (Szerénységem a háttérben látható, nem elöl.
Már a 28 éves keresztfiam is leadta rendelését egy ilyen ornithopterre. A videón látható modellt is elkommunizálta a gyerekek elől az apjuk. Hát normális ez a család ??!!

Szép napot, jó egészséget!
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:52:35 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #21 Dátum: Dátum: 2010. Június 20. Idő: 09:37:04 »
Na na csak nem gonoszkodni! :mrgreen:  Az az én feladatom :D  Kérdésedre a  választ megírom privátban. ez a topik szóljon csak a Juppyról :)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #22 Dátum: Dátum: 2010. Július 04. Idő: 10:01:21 »
Hurrrááá!

Tegnap kora reggel végre minden adott volt a  JUPPY berepülésére!
Vártam már ezt a napot, hiszen a kora tavaszi első kísérlet nem volt sikeresnek mondható.  A motorjárat nélküli siklás rendben volt, de a motorlehúzatás nagyon kevésnek bizonyult, mert gázadáskor mindig hanyatt akarta vágni magát a modell, valamint dihedrál mivolta ellenére eléggé "billegősnek" bizonyult a gép.
Ki kellett operálnom a "tűzfalat" és hosszas és többszöri mérést követően beépíteni az újat. Ezzel már 6 fokos lett a lehúzatás.
Leszedtem a szárnyvégek esztétikailag szépnek mondható, de a stabilitás szempontjából -számítások alapján- káros hatásúnak bizonyult lezárását és pórias módon egy-egy 1,5 mm-es balzát ragasztottam fel.
Mindezen módosításoktól "lenyugodott" a gép és most már stabilnak mondható  a repülése. A farokrész korábbi nyeklését is -talán- sikerült megszüntetnem némi  <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->  pillanatragasztó beinjektálásával.
A súlypontot majd kicsit hátrább kell vinnem, de a berepüléshez a mostani beállítás megnyugtató volt. A kormányszerveknél a tegnapi nap után megnöveltem az expo-t. A magasságinál -60%-ról -80-ra, az oldalkormánynál -60-ról -70-re. A szervókitéréseket már tavasszal beállítottam, azokhoz nem  kellet hozzányúlni. Kis sebességnél is jól irányítható a modell.
A légcsavar lehetne egy mérettel nagyobb, de szegény ember azzal főz amit talál. A Rossitennhez képest jóval lassabban emelkedik. Kicsit nyugdíjasan. Szakaszos motorjárattal így is el lehet repülni vele kb. 3/4 órát, mert ma a fél órányi reptetés után az akksi feszülsége még 7,82V volt.
Nekem, pontosabban a nyakamnak <!-- s:) -->:)<!-- s:) --> ennyi bőven elég.
A tegnapi videón -sajnos egyedül voltam, csak fedélzeti kamerás van- jól hallható szervó rángások "színesítették" a repítést. Ma - kis zizegésen kivül- nem tapasztaltam ilyen jelenséget.
A leszállás vége nem volt profi, de a fű segített. Szokni kell még az új gépet. (Ma már sokkal szebb landolásokat produkáltam. <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->)
A gép nagyon "szépen mutat" a levegőben <!-- s:) -->:)<!-- s:) --> Előbb-utóbb lesz fotó is, videó is a repüléséről.

Lássuk hát a fedélzeti videókat!

Tegnapi  (A videót meg kellett vágnom, mert hosszabb volt a youtube-nál megengedett 10 percnél, de a lényeget így is visszaadja.)
Mai  (Jól vezethető a gép <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->)
A "tetthely".

Tanulságok:
Végül is egész jól sikerült a modell a néhány kellemetlen meglepetés ellenére. Egy dolgot viszont megfogadtam: Tervrajz alapján is csak garantáltan jó, bevált modellt építek, sok-sok ellenőrzéssel az építés folyamán, saját kútfőből pedig csak akkor, ha pl. a szárnyszelvénynek minden diagramja, adata rendelkezésre áll. Ezekből már -ugyan puskázással, de- a legfontosabb dolgokat ki tudom számolni és elkerülhetem a kapitális baklövéseket. Ennek szellemében tervezés alatt van a JUPPY-hoz egy új nagyteljesítményű szárny és ha beválik, akkor nagyon nagy fába készülök vágni fejszémet: egy saját tervezésű élethű -magyar- biplán megépítésébe. .......de ez majd egy másik topik témája lesz.
Sokat tanultam az elmúlt két év alatt, a nagyja viszont még hátra van.

Köszönöm nektek az építés során adott hasznos tanácsokat és érdeklődéseteket.

Üdvözlettel,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:53:35 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #23 Dátum: Dátum: 2010. Július 04. Idő: 22:23:19 »
Szia János!

Igazán ereményes hét. Először a Tamás és most Te!

Gratulálok a sikeres berepüléshez! A kamerás felvételek is jók. A mai napig szeretem ezeket a filmeket. Jó látni milyen "érzés" a modellnek odafent és, hogy mit "lát".

Ne nagyon kezd bele semmibe, mert lesz egy merényletem :) Hamarosan indul egy István által terezett Gruse projekt. Tudod az a közel 2m fesztávú. De ez is egy másik topik lesz.

Üdv,
Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #24 Dátum: Dátum: 2010. Július 05. Idő: 09:16:32 »
Szia Balázs!

Köszönöm a gratulációt! :D

Szívesen vállalom az áldozat szerepét egy ilyen "merényletben"! :) Köszönöm, hogy gondoltál rám.

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:56:53 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #25 Dátum: Dátum: 2010. Július 05. Idő: 16:06:17 »
Szívből gratulálok a sikeres berepítéshez!  De mikor tudjuk már végre élőben is megcsodálni?

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #26 Dátum: Dátum: 2010. Július 05. Idő: 20:30:48 »
Köszönöm!! :D

Kérdésedre "válaszolva" Tamás, nem tudom. (Baromira zűrös ez a nyaram a munkahelyi dolgok miatt.)
Egy kis baráti örömrepülés és tapasztalatcsere már nagyon hiányzik.  
Átmenetileg majd a már x-szer megígért videóval szolgálhatok csak, de ahhoz egy "operatőrt" kell szereznem. Nejem nem díjazza a hétvégén a korai kelést, esténként meg már én sem merészkedem ki a rétre a milliárdnyi szúnyog miatt. Azért megoldom majd ezt a problémát is. :)

Jó egészséget, és legyen mindenkinek a leszállások száma = a felszállásokéval!

Üdvözlettel,
János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #27 Dátum: Dátum: 2010. Július 10. Idő: 10:33:23 »
Sziasztok!

Ha videóval nem is, de legalább néhány képpel szolgálhatok a mai kora reggeli repítésről .
Sajnos a távirányító és a fényképezőgép együttes kezelése még nehezen megy ;D , ezért a kamerával csak egy rövid és sikertelen kisérletet tettem. A gép épsége fontosabb.
Akkor lássuk végre a JUPPY-t, amint "hasítja" az eget:

Fedélzeti videó viszont készült, de attól most megkíméllek titeket.

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:58:10 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #28 Dátum: Dátum: 2010. Július 10. Idő: 11:24:59 »
;)   Köszönjük  a képeket János!  A repülési tulajdonságai most már megfelelőnek érzed vagy kell még finomítani valamit?

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #29 Dátum: Dátum: 2010. Július 10. Idő: 12:24:27 »
Szia Tamás!

Köszönöm érdeklődésedet!
Ma egy hangyányit -két pittyet- trimmeltem a magasságin felfelé, hogy a gép siklása jobb legyen. (Bár maximálisan nem teljesítmény vitorlázónak készült, hanem légifelvételekhez, azért egész sokáig el lehet vele tölteni az időt fenn az égen.) A trimm hatására tökig gáznál -pláne, ha szembeszél van- meredeken szeretne emelkedni, de ezzel a sróffal nem tud (majd lesz másik egyszer), ezért időnként enyhe magassági tolással kell korrigálni ezt a tulajdonságát. Eggyel nagyobb átmérőjű légcsavarral nem lesz gond, mert a moci bőven bírja.
Méretei (~1m fesztáv) és súlya (482p) miatt természetesen a széllökésekre érzékenyen reagál, de a hatásos kormányszervekkel hamar "orvosolható" a dolog. A gép gyorsab, mint gondoltam, de nem zavar. Sőt! (A Fokker DVII szárnyprofiljával épült, így tulajdonképpen annak nagyjábóli tesztelését is betölti.) Elengedett botokkal is nyugodt, egyenes a siklása.  A szervó kitérések jók, a megnövelt expo-val finomabban lehet írányítani a gépet. Összességében meg vagyok elégedve az eredménnyel.

Holnap reggelre "merényletet" tervezek a feleségemnek, mert köszönteni megyünk Balatonkenesére és ugye útközben ott van az a bazi nagy berhidai mező...  ;D ;D

Szép napot, jó reptetést!
Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:59:32 írta fokker »