Szerző Téma: Juppy építése légifelvételekhez  (Megtekintve 8827 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Juppy építése légifelvételekhez
« Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 18:50:39 »
Az építés előzményeiről néhány szó:
Tavaly október közepe óta szinte szenvedélyemmé vált a légi felvételek készítése egy 20gr-os ("occó"  :)  ) mini kamerával.
A kamera hordozója  egy élethű modell, a Rossitenn Gruse. Róla van szó.
Szeretem ezt a modellt, pedig állandó kontrollt igényel. Talán épp ezért. Légi felvételekhez viszont nyugodtnak nem mondható repülési tulajdonságai és a kamera nehézkes beszerelése miatt kevésbé alkalmas. Egy másik szempont, hogy a Ross már egy öreg "harcos", ajándékba kaptam és kímélni szeretném. Inkább örömrepülésekre, semmint "munkára" szeretném használni.

Felmerült bennem egy kimondottan nyugdíjas, légifelvételek készítésére alkalmas  gép építése.
A modellel szemben támasztott követelmények a következők voltak:
- toló légcsavaros, vagy orrmotoros, de akkor visszahajló sróffal, hogy a felvételt ne zavarja,
- kb. 1m-es fesztáv a könnyű szállíthatóság érdekében,
- leszerelhető (szállíthatósági szempont), felső dihedrál szárny,
- kb. 20dm2 szárnyfelület,
- kb. 420-440gr repkész súly,
- csak magassági és oldalkormány (a csűrő csatornáján a kamera forgatása jobbra-balra
- a vizszintes csillapító lehetőleg minél magasabban legyen a gép aljától. ("T" fazonú.)

Nosza, körülnézés következett a neten (,ha már egy ilyen gép megtervezéséhez kevés a tudás!).
Végül is az rcgroups-on látott Guppy mellett döntöttem  (Köszönet  ultralajt-nak (Mitja Sersen-nek)! Érdemes elolvasni az összes Guppy-s topikot!)
Ez a gyönyörű és remek modell képezte az alapját az új gépemnek. Néhány átalakításra szükség volt, de megmaradtak szép ívű vonalai.
A következő módosításokra volt szükség:
- a nagyobb (195mm-es) szárnymélység miatt hosszabb törzs,
- teljesen új szárny,
- a kívánt kisebb sebesség miatt kb. 18-20%-kal megnövelt kormányfelületek,
- borítás, bevonás csak LiteSpan-nel.

A készülő modellnek a Juppy nevet adtam :)

Kezdődhetett hát az "érdemi" munka!
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:25:14 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 19:10:41 »
A szárny elkészítése.
Főbb adatai:
- dihedrál, 540mm-es megerősített szárnyközép 235mm-es 15 fokos fülekkel,
- könnyített bordák 2mm-es normál balzából (Peter Rake: Fokker DVII-es felső szárny R1-es borda-> a gép tervrajza itt a fórumon Balázsnál beszerezhető),
- főtartó 3x5-ös, segédtartó 2x3-mas, további 2db segédtartó 2x2-es fenyő,
A szárnnyal kezdtem a munkát, mert sok volt a "lombfűrészelni" való. A kivágott bordákat RL sablonok közé fogva összecsiszoltam,
majd kikönnyítettem és kivágtam a különféle tartók helyét. Leszabtam a fenyő léceket és indult a ragasztás.
Külön-külön készítettem el a három szárnyelemet (középrész+fülek) majd a tartók csatlakozási végeiket egymáshoz illeszkedően
15 fokos szögben sablonban összeragasztottam. A főtartó fülek felőli végén a "szokásos" "v" alakú (1mm-es) RL erősítést alkalmaztam.
(1. kép)
A szárny törzshöz történő oldható rögzítését az eredeti 2 csavaros megoldás helyett az alábbi képeken látható módon egy csavarral
és egy rögzítő körömmel oldottam meg. Így gyorsabb a szárny fel-, illetve leszerelése. A csavarnak egy süllyesztett fészket csináltam,
hogy ne álljon ki a szárnyból. (2-3. kép)

A szárny bevonása LiteSpan-nel történt kétféle színben. Előbb a fülek alsó, majd felső részét, ezt követően a szárnyközép alsó részét egyben, végül a tetejét két részben vontam be. Remek és könnyű, de erős anyag ez a LiteSpan! Lassacskán megtanulom a vele való munkát.  :)  A szárnyvégek lezárása még nincs kész. (4-6. kép)
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:28:32 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 19:20:59 »
A farokrész (csillapítók, kormányszervek) elkészítése.
Egyszerű konstrukció 5mm-es balza lécekből. Külön modulként történt a megépítése az eredeti tervrajz alapján, kivéve a kormányfelületeket. Azokat megnöveltem. (1. kép)

Szellemes megoldás Mitja-tól a magassági bowdennek a függőleges vezérsíkban történő felvezetése.
Majdnem kész. Halványan lehet látni a függőleges csillapítóban a magassági kormányhoz felvezetett "bowdent".
Bevonás: LiteSpan
(2. kép)
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:30:58 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2010. Január 18. Idő: 11:47:45 »
Szia!

A törzs érdekelne. A háttérben láttam, hogy elkészült, de külön kép nincs róla. Kifejezetten szép a formája!

Arra figyelj, hogy a Rake által használt borda típusa nem a legjobb. Baromi könnyű kivágni, de ezzel az összes pozitív tulajdonságát el is mondtam. Sajnos alacsony sebességnél az általa tervezett modellek átesnek. Istvánnal a mai napig nem értjük miért nem használ másik profilt.

Ettől függetlenül babra munka lehetett így kivágni a bordákat, gratulálok!

Balázs

ui.: a Juppy a János-ból ered? :)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2010. Január 18. Idő: 14:07:12 »
Szia!

Hamarosan lesz majd a törzsről is kép illetve link. :)

Köszönöm a figyelmeztetést! Most kezdtem el igazán aggódni a Fokker DVII majdani berepülése miatt...
Ha ezt a Juppy-t  véletlenül sikerülne egy kicsit "odaverni", talán nem lenne komolyabb baja , de mi történhetne a DVII-essel ?
Majd meglátjuk, hogy mit tud produkálni ez a profil. Legfeljebb majd építek más profillal egy új szárnyat.
Már, ha lesz még mire. :D

A gépnév kezdőbetűjének nincs köze a nevemhez, de most, hogy mondod, nem is rossz az egybeesés!
Szerettem volna az eredeti modell nevéből minél többet "áthozni" a módosított gép nevébe, de pl. Puppy :D nevet mégsem akartam neki adni. Így lett Juppy.

Köszönöm a bordák kivágásáért kiutalt gratulációt! Most azért egy darabig nem tudok ránézni a lombfűrészre...

János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2010. Január 19. Idő: 18:48:12 »
A törzs építése.
Szinte az eredeti tervrajz alapján történt. Eltérés csak a törzs hosszában, az oldallap vastagságában és a szárny felfogatásában van.
A törzs alja 4db 2mm-es laminált balza. Erős szerkezet! Keményebb leszállásnál nem hátrány:) Az oldala 5mm-es balza.
(A későbbiek folyamán a gép hasán valami kemény lakkozást fel kell vinni a festékre, hogy az ne kopjon le pár leszállás után, mert aztán a balza következne a sorban :)
(A következő képek közül a kékeszöld hátterűek ultralajt (Mitja Sersen) építési leírásából valók. Köszönet érte Mitja-nak!)

-Egy pár kép az eredeti építési leírásból (torzs_sum.jpg).

-Kiinduló elemek a törzs építéshez. (oldallap és laminált alj.jpg)

-A laminált alj külön (laminált alj.jpg)

A laminálást forma hiányában az eredeti megoldástól eltérően magán a törzs oldalfalain végeztem. A 4db 2mm-es (téglalap alakúra hagyott) balza lapot az egymástól 40mm-re összefogott és így sablonként használt oldalfalak alsó részére passzítva, részletekben ragasztottam egymásra (2 + 1 + 1 réteg), és az egyes fázisok után sok-sok postás gumival rögzítettem, hogy felvegye és megtartsa a formát. Amikor készen volt a ragasztás, alakra vágtam a laminált elemet és.beragasztottam az oldalfalak közé. Ezzel a módszerrel a laminált has alsó vonala kicsit eltért a tervrajzhoz és az oldallap alsó vonalához képes, de a hiba elhanyagolható, meg ez a rész úgyis lefaragásra került.

-Majdnem így festett végeredmény. (nyers törzs.jpg)

Fontos lépése a törzs építésének belül az oldalfalak és az alj találkozásánál a háromszögletű balza elemek beragasztása.
A felső képen ("törzs_sum"), annak jobb felső sarkában látható leszabásuk módja a 10mm vastag táblából.
Az elemek száliránya így olyan, hogy könnyen felveszik a törzs ívelt vonalát a ragasztáskor.
 
-Ezt követően rengeteget kellett faragni, csiszolni! (faragás.jpg)

Azok a piszok forma sablonok nem nagyon akartak a törzshöz simulni! :) A sablonok egyszerű karton papírból készültek.
-A megmaradt két darab. (sablonok1.jpg, sablonok2.jpg)

-A törzs farok felőli részében vékonyfalú 6mm átmérőjű széncső adja meg a kellő szilárdságot és rugalmasságot.
 Ebben vannak elrejtve a kormányszervek bowdenjei. A széncső két 2mm-es (oldal) és két 5mm-es (felül-alul) balza léc között került
 beragasztásra. Azután természetesen itt is a formára csiszolás  következett. (farokrész becsatlakozása.jpg)

- Az orr részt szilárdsági és esztétikai szempontok miatt egy 0,8mm-es RL-ből készült gyűrűvel zártam le. (orr gyűrű.jpg)

-A két kormányszervónak fészket kellet készíteni a modell belsejében, hogy a szervó karok megfelelő magasságban legyenek.
Szervók a "fészekben". (A karok még nem a véglegesek.) (szervók a fészekben.jpg)
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:43:42 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2010. Január 20. Idő: 19:24:39 »
Nos, ez a modell is ékes bizonyítéka annak, hogy ilyen típusú modellt is lehet építeni balzából. Nem kell hozzá hab vagy üvegszál. Igaz csiszolni azt kell :)

Egyébként a 800mm-es fesztávú balza II.vh-s modellek is hasonló módon készülnek. Sajnos ezekhez nekem nincs türelmem.

Csak így tovább János!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2010. Január 21. Idő: 09:26:01 »
Köszönöm a biztatást!

Csiszolni valóban sokat kell, de a balzát könnyen viszi a csiszolópapír. Még polírpapír is. Egy darabig inkább lelkileg nehéz, mint fizikailag, de amikor az ember látja már a végét, megújul a lendülete.
Ezzel a építési technikával szinte bármilyen alak létrehozható. Szilárd és mégis könnyű szerkezet alakítható ki. Ráadásul könnyen javítható! (Megrepedt, eltörött üvegszálas elemet újra használhatóvá varázsolni szerintem nehezebb.)

Sajnos az építési leírással utolértem magát az építést. A 4db szervó tartó bakot kell még beépítenem a törzsbe, valamint az első szárnyfelfekvő lap alsó részén kell még két fenyőből készült háromszög alakú elemet beragasztanom, hogy a lap teherbírása a húzó igénybevétellel szemben nagyobb legyen.
Ezt követően a törzs festése következik. Talán öcsém (nagy) pincéjében fogom csinálni. Kint hideg van, lakásban meg nem szerencsés festéket fújni. A szárnyra, csillapítókra ha kerül dekor, az csak tavasszal.

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2010. Január 25. Idő: 14:05:47 »
A hétvégén egy könyv szkennelés és öcsém születésnapi köszöntése mellett jutott egy kis idő az építésre, "szépítésre" is.
Elkészültek a szervó tartó bakok és az első szárnyfelfekvő lap erősítő ragasztása. Lustaságból nem háromszögletűre vágott, hanem téglalap alakú elemekkel. A törzs némi finomító átcsiszolása után ma (hétfő) délután nekiálltam a festésnek. Hely-, és időhiány miatt kénytelen voltam itthoni körülmények között megoldani ezt a feladatot. Kitaláltam a "kinyúlós" technikát!  :D A módszer a következő: Ha nincs szél (vagy nem fúj be a próbaképpen kinyitott erkélyajtón), akkor ajtót kinyitni, festendő elemet az egyik kézbe, spray-t a másikba, kezeket ajtón kívülre magasan kinyújtani aztán gyorsan (pár másodperc) festeni (mindezt alsógatyában, pólóban, mezítláb), majd mindent bent a szobában lepakolni, az ajtót gyorsan becsukni és élvezni a meleget és a festék száradása közben a szobát kitöltő "ájert". Azután jöhet a  következő kör. (Nálunk sem a szomszéd a flúgos...) :lol:  
A próba festésnél már láttam, hogy a sárga festéknek elég gyenge a fedőképessége, ezért két réteg fehérrel alapoztam alá.
Ezután jött a szinte neon sárga szín fújása. Mit mondjak, elég gyatra lett a végeredmény az alapozás ellenére is!  Egyrészt eléggé matt, másrészt itt-ott enyhén foltos maradt. Az anyag meg elfogyott . Mindegy, ez van, fent az égen meg már úgysem látszik. Kapott egy kis díszítést is pirosból. No, az legalább kiváló minőségű festék volt. A négy réteg festék szerencsére csak 5gr-mal növelte meg a törzs súlyát.
(A csillapító modul is kapott egy kis nemzeti színű festést. )
A napokban elkezdem az összeállítást. Felragasztom a csillapítós "modult" , beszerelem a motort, a szervókat meg a többi herkentyűt, lezárom a szárny végeket aztán már "csak" valami kabintetőt kell gyártanom hozzá. Hm, az érdekes lesz...

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2010. Január 28. Idő: 19:56:58 »
Az elmúlt pár napban keveset tudtam az építéssel foglalkozni, DE:
Felragasztottam a csillapító modult, beszereltem a szervókat, befűztem a bowdeneket az acélszálakkal együtt, beragasztottam a kormányemelő himbákat, összállítottam a teszt konfigurációt  a régi távirányítóval, belőttem a kormányszervek maximális elmozdulását, megpörgettem a motort, ellenőriztem a súlypont helyét (csak finomítani kell majd a beállítást ), mindeközben összesen kb. egy órát a leesett, elgurult, "a fenébe tettem!" alkatrészek keresésével foglalkoztam.
Még a szárny lezárást kell megcsinálnom és kisebb javítgatások, "esztétikázás" van hátra.
Valami dekoráció a szárnyra is kell, mert eléggé "eklektikus" most a gép színösszeállítása, bár így meg jól látható lesz.

Végül készítettem néhány képet:
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:45:08 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2010. Március 08. Idő: 11:37:02 »
Jó régen írtam utoljára az építésről...

A szárny lezárása készen van.
Elkészült a kabintető is, ha nem is olyan formában, ahogy eredetileg terveztem. Nem "buborékos" a formája, hanem csak egy szimpla hengerpalást. Ez utóbbit hihetetlenül egyszerű volt elkészíteni és mégis egész tűrhető a kinézete. (A vákum formázást is megpróbáltam, de nem sikerült elfogadható végeredményt produkálnom.) Mivel átlátszó az anyag, kap majd egy festést a belső oldalára. Valószínűleg fekete színben. Azzal el is készül a modell, már csak a berepítés lesz hátra.
A súlypont beállítással (-a Fokker DVII-tel ellentétben-) semmi probléma nem lesz, mert az első a sacc beállítás is szinte tökéletesre sikeredett. Pár mm-t kell csak az akksit arrébb tolni. :)
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2010. Március 11. Idő: 17:49:36 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2010. Március 08. Idő: 18:29:48 »
Kérlek  minden képen számolj majd be a berepítésről!

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2010. Március 08. Idő: 22:04:18 »
Köszönöm az érdeklődést Tamás!

Természetesen beszámolok a berepítésről színes-szagos videókkal! :D
Feleségemet kell majd felkérnem az operatőri munkákra, mert egyszer megpróbáltam fényképeket, egyszer meg videót csinálni reptetés közben, de a kezem kevés volt hozzá, a bennem termelődött adrenalin viszont annál több. :D  
Ha már a téma címe "Juppy építése légifelvételekhez", akkor kutyakötelességem a "fedélzeti kamerát"  ;)  is bevetni az első repülésnél!
(A beszerelése még hátra van. :oops: )

Jó építést és vírusmentes tavaszt!

Üdv,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2010. Március 09. Idő: 19:08:25 »
Szia!

Te János, ez nagyon jól sikerült! Én magam is várom a berepülést. Pláne a kamerás felvételt. Leginkább a törzs tetszik, ahogy karcsúsodik a farok felé.

Gratulálok!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Juppy építése légifelvételekhez
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2010. Március 09. Idő: 21:52:37 »
Köszönöm!  <!-- s:D -->:D<!-- s:D -->

A betegségem miatt két hét most kiesett, csak a jövő hét végén lesz (remélem) alkalmam a berepítésre.
Nagyon várom már azt a napot!
Utoljára december 30-án reptettem. Régen volt...

A kabintetőről két kép.
Egyelőre ez a tető marad. Még ki kell vágnom a kamera nyílást, aztán már tényleg csak egy szép napot kell kivárnom a berepítéshez!
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 10:47:04 írta fokker »