Szerző Téma: Fooker DVII  (Megtekintve 4586 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Fooker DVII
« Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 17:06:05 »
Sziasztok!

Ebben az -inkább összeállítási, mint- építési leírásban egyik kedvenc repülőm, az I.világháborús Fokker DVII modelljének elkészítéséről számolok be.
[attachment=0:329lrg8q]Fokker_DVII.jpg[/attachment:329lrg8q]
A leírás a Peter Rake által tervezett -és néhány általam elkövetett módosítást elszenvedett- DVII-ről szól, kiemelve az építés során elkövetett és kikerült buktatókat.

A modell fő adatai:
Méretarány: ~1:9
Fesztáv:988mm
Hossza: 746mm

Sajnos az építést dokumentáló fényképek nagy része számítógépem merevlemezének meghibásodása miatt elveszett.

Előzmények:
Elkezdtem egy M=1:10 méretarányú DVII tervezését a neten található adatok alapján. Eközben volt szerencsém itt, 2005.12.10-én felvenni a kapcsolatot Balázzsal és újrakezdett modellező "pályfutásom" és a projekt rövid időn  belül új irányban folytatódott tovább. Balázs elküldte nekem a Peter Rake-féle tervrajzot és később egy személyes találkozónál önzetlenül nekem ajándékozta a szinte kész elemeit a gépnek. Azóta eltelt néhány év és rendesen átvette nálam is a "műhelyszagot" a szerkezet, de még nem repült, pedig kb 95%-ban kész, de erről majd később.


Előbb építsünk egy kicsit!
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2010. Január 18. Idő: 14:39:43 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 17:36:34 »
Azt induló készlet elemei:

Könnyű helyzetben voltam, hiszen a "nyühülős" munka nagy része már készen volt! (Arról Balázs tudna mesélni...  ;)
Az első feladat a tervrajz ellenőrzése volt. Volt rajta hiba, de nem vészes. Ezt követte a már félkész-kész elemek (szárnyak, törzs stb.) mérethelyességének, állagának ellenőrzése, mivel Balázsnál is vett magába egy kis "műhelyszagot" a kit  :) Pár meglazult ragasztást kellet javítani, egy két apróságot beragasztani, átcsiszolni két szárnybordát stb. Ezt követően indult szép sorban a fődarabok módosítása, teljes elkészítése.

Törzs:
Már a tervrajz alapján is gyengének találtam a 3*3-mas balza lécekből készült farokszerkezetet a minimális számú merevítésekkel. Egy kicsit keményebb leszállásnál, vagy ha leszálláskor a farokcsúszónak át kell pattanni valamilyen akadályon (kődarab stb.) könnyen törhet az egész. Ezért beragasztottam néhány balza merevítő keresztet és "átlót" és megpróbáltam a farokcsúszó által keltett erőt elosztani a faroknál.     
Ez a szerkezet megerősítését szolgáló módosítás csak jelentéktelen mértékű súly többlettel (1-2gr) járt.
A később felmerült súlypont problémát nem ez a módosítás okozta.

Így másik módosítás a kormányszervek vezérlésével kapcsolatos. Az eredeti gépen a kormányemelő himbáktól a huzalokat a törzsbe vezették, a magassági felső himbájától induló huzal először még a vízszintes csillapítón is áthaladt. Ezeknek az átvezetéseknek a kiépítése a modell törzsénél és a csillapítón 2mm-es balza lapba épített teflon csővel történt. Természetesen ezt megelőzően a kész -de még bevonatlan- farokrésznek és a szervóknak már a helyükön kellett lenni egy próba behuzalozással egyetemben, hogy az átvezetések pontos helyét meg lehessen határozni, majd a kapott adatok alapján elkészíteni és a megfelelő pozícióban beragasztani az említett balza lapokat.

Nem akarok előre szaladni a leírásban, de itt kell megemlítenem, hogy a bolti műanyag himbák már beragasztásra kerültek a bevont csűrőlapokon, amikor eszembe jutott, hogy az élethű megoldás a himbák házilagos elkészítése. A farokrész már ennek szellemében készült. A csűrőkön maradt a tulajdonképpen elhibázott kivitel, egyedül a himbák pirosra történő festése javított egy kicsit a helyzeten.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:13:37 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 17:57:51 »
A következő módosítások a törzs elejét érintették.
A motorhoz és az elektronikához való hozzáférés érdekében egy könnyen oldható, de mégis stabil megoldást választottam.
A rögzítést a két RL lemezke (törzshöz) és CD meghajtó fejegységéből  kiszerelt mágnesek (4db) biztosítják.
Ha nincs szétberhelhető rossz CD drive, akkor innen is beszerezhető szinte bármilyen méretű mágnes.
A képekről -remélem,- világosan látszik a lényeg.

Ha már élethű modellről van szó, akkor a légcsavar legyen fából.
Természetesen a feliratokat már lecsiszoltam róla.

A "kettő együtt1" képen a két elemen látható 5x5-ös  balza lécek a hossz-, és keresztirányú elmozdulást akadályozzák meg.
Az építés folyamán jutott eszembe, hogy a festési mintául szolgáló eredeti gép orra fehér volt, ezért -a nagy lelkesedésben vörösre fújt orrrészt- átfestettem fehérre. Némi esztétikázás még hátravan ezen elemeknél.

A motor szellőzőnyílásait a modellen is megvalósítottam. Minden "kopoltyú" elem alatt felréseltem az oldalfalat.
Így az átáramló levegővel biztosított a motornak és a szabályzónak a folyamatos  hűtés.

A motor imitáció valamint a hűtővíz beöntő még nem készült el.
A Spandau géppuskákat újból meg kell csinálnom, mert egyrészt nem tetszett belőlük az első verzió, másrészt az alábbi képen látható
"bűnöző" egy óvatlan pillanatban ellopta és szétrágta az egyiket.   :D
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:14:57 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fooker DVII
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2010. Január 17. Idő: 22:17:09 »
Szia!

Véééééééééégre! :)

Igazából nálad kelt életre ez a modell. Anno, mikor elkezdtem építeni nagy volt a lelkesedés, de mikor megláttam a forrasztandó és hajlítandó huzal mennyiséget elment a kedvem az egésztől... Legalább volt annyi eszem, hogy nem dobtam ki.

Én láttam élőben a kész modellt. Gyönyörű lett. Én magam tuti nem tudtam volna ilyen szépen befejezni. A motorburkolat levehetőségének megoldása másolandó megoldás lett :). A tervrajz tényleg tartalmaz nagy hibákat. A legnagyobbat a felül nézet tartalmazza. A János által említett törzs gyengeség minden Rake rajzon megtalálható. Sajnos hiába tervezi a modelljeit ultrakönnyűre, nekem már csuklott össze általa tervezett modellrepülő törzse. Szóval a keresztmerevítők szükségesek. Annak ellenére is, hogy zárt balsa burkolata van a törzs felső részének.

János, gratulálok! Várom a folytatást.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2010. Január 18. Idő: 14:37:43 »
Szia!

Köszönöm a gratulációt!
Nagyon jól tetted, hogy nem dobtad ki a félbehagyott modell elemeit. ;)

A merevítők beépítése előtt a farokrész nyeklett-csuklott, szóval nem volt sem erős, sem stabil. A merevítés után rá sem lehetett ismerni a szerkezetre! Masszív konstrukcióvá vált.

Az építési leírás természetesen folytatódik. Sajnos a képanyag mennyisége és időnként a minősége is hagy némi kívánnivalót maga után. A már említett merevlemez hiba miatt a legtöbb kép elveszett. Csak amelyek kikerültek más hordozókra, azokat tudtam rengeteg bogarászással előkeresni.  

János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2010. Február 10. Idő: 15:11:19 »
A futómű:

A tervrajzon eléggé spártai volt a megoldása a futószáraknak és a szárnytartó dúcoknak ("magyarul" strut  :) ). Csupasz acél szálak voltak, ezért a Balázs által javasolt megoldást alkalmaztam. Köszönet érte! A lényege, hogy "szendvicset" kell csinálni, azaz két megfelelő méretű balsa lemez közé fogatni (ragasztani) az acél szárat, aztán lehet csiszolni, formázni és festeni. Egész tűrhetőre sikeredett, bár jobb is lehetett volna. 
..és kevésbé poros  :)

A futómű többi része a tervrajz szerint készült, kivéve a gumiabroncsot. Kivitelezésének leírását nem ismételném meg, itt megtalálható.
A kerekek felépítése a következő: két 1mm vastag 80mm átmérőjű RL közé azoknál 8mm-rel kisebb átmérőjű  6mm vastag depron tárcsát ragasztottam. Az RL tárcsák legkülső és legbelső oldalára azokkal egyező átmérőjű szintén 6mm vastag depron került, amelyeket kúposra csiszoltam. A kerekekben egy fülpiszkából készült hüvely teszi lehetővé a forgást.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:18:00 írta fokker »

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Fooker DVII
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2010. Február 10. Idő: 15:56:13 »
Még még még még még ennyi nem elég!  ;)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2010. Február 10. Idő: 16:06:30 »
Oké Tamás!  :D

Otthonról folytatom, mert majdnem "lebuktam" itt a munkahelyemen... :P

Üdv,
János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2010. Február 10. Idő: 19:23:19 »
Néhány kép még a futóművel és a szárnytartókkal kapcsolatban:
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:18:16 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fooker DVII
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2010. Február 10. Idő: 19:53:18 »
Szia János!

Bravó!

Nagyon jó lett! A futóműnek van rugózása vagy fix lett és csak a futófelület (gumi) rugalmas?

Igen általában a rajzokon egy szimpla acélhuzal a futómű. A modellezőnek kell a többit megoldania. Van aki veszi a fáradságot és olyan szépen kidolgozza, ahogy Te is, és van aki hagyja fémtisztán.

A burkolatot már visszafejtetted vag ez még a régi?

Balázs

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Fooker DVII
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2010. Február 10. Idő: 20:57:25 »
Nagyon szép, le a kalappal :)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2010. Február 11. Idő: 08:50:12 »
Sziasztok!

Köszönöm az elismerést Tamás, de nyomába sem ér ez a Fokker a Góbédnak!
Neked is köszönöm Balázs! Ha lassan is és az építés során "elkövetett" komoly műhibával (arra majd külön kitérek), de csak elkészül ez a DVII-es.
A futóműnek nincs rugózása -tartok is a leszálláskori pattogástól-, de bízom az abroncsokban. :)
A futószárak burkolása bgyenes-féle. :D
A burkolatot még nem fejtettem vissza, tudom, hogy elkerülhetetlen lesz, de nehezen állok neki...
Még csinálok egy fényképekkel dokumentált a súlyponttal kapcsolatos mérést és felteszem az eredményét ide a fórumra, aztán kérem majd a véleményeteket, segítségeteket a dologgal kapcsolatban.  
Előtte még befejezem a szárnyak építés leírását, aztán jönnek a csillapítók s végül a "feketeleves".

Üdv,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fooker DVII
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2010. Február 12. Idő: 21:06:13 »
János!

Mielőtt nekiálsz a bontásnak. Most "feltankolva", tehát akksival mennyi a gép súlya? Az egy dm2-re jutó súly még alatta van a megkívántnak? Amennyiben ólmot raksz a gép orrába, pl akksi mellé, mennyi kellene belőle? Azzal is még alatta lennél a max elfogadható g/dm2-nek?

Sztem a modell nagyon szép lett, kár lenne szétkapni. Csak akkor állj neki, ha az ólom nem segít. Én már raktam ballasztot modellbe, sztem nem gáz.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2010. Február 14. Idő: 19:27:56 »
Szia!

Sajnos most a hétvégén nem jutott idő a DVII újbóli átvizsgálására.
Köszönöm a segítő szavakat. Nagyon húzódozom a bontástól, mert utána már ha megfeszülök, akkor sem lesz a gép olyan, amilyen volt.
Remélem, a hét elején lesz egy nyugodt délutánom és mindent meg tudok mérni és  -ígéretemhez híven- képekkel dokumentálni.
Emlékeim szerint a tervrajzon 8mm-rel előrébb van a szárny a kívánatosnál, de ezt újra ellenőriznem kell. Fényképek és egy elvileg korabeli háromnézeti rajz alapján jutottam erre a következtetésre, de az elért pontossággal kapcsolatban kételyeim vannak.
Az tény, hogy a jelenlegi "zsebtelep" nem alkalmas a modell reptetésére, komolyabb akksi kell hozzá és az sokat hozhat a súlyponton, meg a motor sem tetszik igazán, nagyobb kellene. Ahhoz meg nagyobb szabályzó. (Mindehhez meg pénz, aminek -szokás szerint- nem vagyunk bővében. Szóval be vagyok egy kicsit kerítve. Ötvöződnek a technikai és financiális gondok.)
Most a repkész (géppuskák és motor imitáció nélküli) modell kb. 680-700gr súlyú, de majd holnap megmérem újra.
Szerintem még 150-200gr pluszt elbír a szárnyfelület, de majd pontosan ki kell számolnom a felületi terhelést.

Folyt. köv.
Üdv,
János

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fooker DVII
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2010. Február 19. Idő: 19:55:02 »
A szárnyak.

Mivel eddig minden "borult"  ezen a héten, az építés leírását hamar befejezem. Kép is csak egy darab van a szárny bevonásáról, csillapítókról meg egy sem.
A szárnyakkal kapcsolatban én tervezési hibának tartom az alsók kivitelezését. A 782mm-es alsó szárnyat két félre tervezte Rake és ez a felragasztásnál igen nehézzé tette a munkát. Sablont készítettem a két fél törzshöz való pontos ragasztásához, de nem vagyok teljesen nyugodt az eredményt illetően. Bármilyen asszimetria csűrő hatást kelt. Szerencsésebb megoldás lett volna a szárny egy darabban történő tervezése. Egy erősítést is indokoltnak láttam beépíteni az alsó szárnyfelek felragasztásánál. A törzsnél a szárnycsapok furatainál belülre egy-egy 0,8mm-es RL-ből készült lapot ragasztottam. A csapok ezen a lemezen is átérnek és így masszívabb a szerkezet. Párszor már megjártam a balzával. Hiába volt erős a ragasztás, egyszerűen levált a balzából a ragaszás alatti réteg.

Nagyjából ennyi volt az építés.
Beszereltem az elektronikát meg a többi cumót, aztán jött a súlypont beállítása.
No, itt bukott meg a "mutatvány"...