Szerző Téma: Nieuport 10  (Megtekintve 4912 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Nieuport 10
« Dátum: Dátum: 2009. December 06. Idő: 21:17:34 »
Sziasztok!

Kissé elült az oldal. Már nem először. Ha felpezsdíteni nem is tudom, de azért készítek egy új bejegyzést.

Az Aviatik Berg projekt csak tapasztalazszerzésre volt jó. Sajnos a modell méretaránya nem tette lehetővé, hogy befejezzem. István barátom is sokszor modnta, hogy váltsak méretarányt. Nos most megtettem. 1/10-ből 1/6-ra váltottam. Ez az első lépés, hogy megtanuljak ekkora léptékben dolgozni. Tervezni és építeni. A mostani modellel kialakítom a saját tervezési stílusomat.

A modellhez még az építés megkezdése előtt rendeltem néhány Williams Bros terméket. Az álmotor az eredeti Le Rhone 80Le-s motor 1/6-os élethű mása. A kidolgozása jó. Sorjás, de némi munkával szép motor hozható ki belőle. A Lewis géppuska viszont tökéletes. A kerékről több külföldi modellező mondta, hogy túl nehéz. Meglátom. Tervezek egy sajátot is, amennyiben a modell túl nehéz lesz.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Törzs építése 1. rész
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2009. December 06. Idő: 21:31:10 »
A modell alkatrészeit magam vágom ki. Megnézem, hogy valóban megéri e lézerrel vágatni, vagy nem. Egyenlőre bőven alatta vagyok egy lézerrel vágott kitnek... Annyi csalás van benne, hogy meglévő faanyagot is felhasználok.

Azért is jó, hogy magam vágom, mert így nem rugaszkodom el a valóságtól. Lézerrel szinte bármi kivágható, de kézzel nem... Magma is meglepődtem, hogy milyen gyorsan haladok. 5 mm-es balzával dolgozni egy kcisit könynebb. Kevésbé törik.

Amit még nehezítettem a dolgon, hogy nem csaltam a törzsnél. Sokan a korai Nieuport-ok törzsének profilját szögletesre tervezik, holott ennek inkább "ék" alakja volt. A régi Guillow's és Sterling modellek építési technikáját vettem át. Ezzel a módszerrel ez a törzs forma tökéletesen megtervezhető és megípéthető. Igazából bármilyen típusú forma megépíthető. Az elv lényege, hogy a két oldalt külön, külön kell összeállítani a tervrajz felett, majd összeilleszteni.

Először a bal oldalt építettem meg majd a jobb oldalt.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Nieuport 10
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2009. December 06. Idő: 21:44:21 »
A jobb oldal gerincét az elkészült bal oldalon állítottam össze. Erre ráragasztottam még a törzs bordáit. Ezáltal megkaptam a bal oldal pontos tükörképét. A további építést a tervrajzon folytattam. Sikerült egy tökéletes jobb oldalt létrehoznom.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Törzs építése 3. rész
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2009. December 06. Idő: 21:58:26 »
Következő lépés volt a törzs hátsó felső részének az elkészítése. Az elemeket 3mm-es balzából készítettem az eddigi 5mm-es alkatrészekhez képest. Utána az orr elemeit vágtam ki. Túl sok rétegelt lemez alkatrészt nem használtam. A törzs szerkezete igen erős lett, de aránylag könnyű. Rétegelt lemezt a tűzfalnál, a szárnybekötéseknél, a felső szárny és futómű bekötéseknél használtam. A törzs vázánál máshol nem.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Nieuport 10
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2009. December 07. Idő: 17:56:09 »
Sziasztok!

Gratulálok Balázs!
Egyrészt a lépték váltáshoz, másrészt az építés remek dokumentálásához, harmadrészt pedig magához a modellhez, az eddig elkészült elemeihez. Profi munka, különösen ha figyelembe vesszük, hogy rendkívül kicsi helyen van lehetőséged építeni és ekkora méretarányban ez nem könnyű feladat! Kíváncsian várom a további fejleményeket !  ;)

Mi az elgondolásod a szárny főtartójával kapcsolatban? Gondolom ennél a gépnél nem balza, hanem valami erősebb anyag kerül beépítésre. :)
Gondoltál esetleg széncső alkalmazására? (Pl. az 1000x6-os vékonyfalú csak 14gr súlyú és alig lehet meghajlítani!) A másik dolog ami érdekel a modellel kapcsolatban a súlypont helyének figyelemmel kísérése az építés során a bevonás előtt. Ezt mulasztottam el a Fokker DVII-nél és szerintem a már bevonás előtt is hátrább volt a kívánatosnál és az Oratex-es bevonás+a vizszintes csillapító teljes befestése tovább rontott a helyzeten. Még most sem látom a probléma "üdvözítő" megoldását. Csak azért szaporítom a szót -és lehet, hogy feleslegesen- nehogy Te is úgy járj, mint én. Ahogy említetted, ennek a modellnek a bevonásához már "kevés" a LiteSpan, ide már keményebb anyag -akár Oratex- szükséges. Annak a súlya meg kb. 100gr négyzetméterenként, ami nem kevés, különösen amennyi egy ekkora géphez kell.
Még egy dolog: Van már konkrét elképzelésed a meghajtással (motor, akksi stb.) kapcsolatban vagy ez az építés későbbi fázisában -a súly-, és egyéb adatok ismeretének birtokában- dől el?

Jó építést és szurkolok neked a sikeres befejezéshez!
Üdvözlettel,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Nieuport 10
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2009. December 07. Idő: 19:41:23 »
Sziasztok!

Köszönöm az elismerő szavakat János!

OFF
A képfeltöltésnél van egy rész a kép feltöltése után, hogy csatolmányok. Ekkor egyből az adott helyre szúrja be a képet.
ON

Szóval a léptékben én is bízom. Leginkább azt várom tőle, hogy stabilabban fog a modell repülni. Oylan 1kg-ra lövöm be a végső súlyt. Az sem baj, ha kevesebb. A törzs most olyan 200g körül jár. Ezek után a pár Williams kerék a 170g-jával tényleg sok. A hely, no az tényleg kicsi.

A főtartóhoz csatolok egy képet.

Ez azért más méret. Olyan 1300mm lesz a fesztáv. A balsa kevés lenne. Szóval fenyővel terveztem meg a szárnyat. A modell szárnya nyilazott. Van egy cikk sorozat a FSM-ben ahol van egy rész a súlypont helyének kiszámításáról. Szóval még most ki fogom számolni.

A motor vagy egy E-flite Park 480 Brushless Motor 910 kV (ez van itthon) vagy egy nagyobb E-flite Power 10 Brushless Motor 1100 Kv-s lesz. Az előbbire többen írták az angol fórumon, hogy az 1kg-os gépet simán elviszi. A Power 10-es motor 910g-tól 1360g-ig jó scale modellekhez.

Nem is baj, hogy ennyit kérdeztél mert magam is gondolkodom ezeken a dolgokon. És ahogy a mondás tartja több szem több csipa.  :) Balázs


Az Oratex azért tetszik, mert nagyon élethű hatású. Ha van valakinek jó alternatívája az szóljon. A fontos, hogy festhető legyen. A Litespan-el csak egy gondom van, hogy azért sérülékeny.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:09:27 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Szárnyak
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2010. Február 07. Idő: 13:01:25 »
Havazik. Nincs is jobb idő repülő építésre. Hólapátolás, kutya sétáltatás és építés. No ez egy pihentető hétvége <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->.

Ez az első modellem, aminél azt mondom, hogy a gép szerkezete tökéletes. Igaz, hogy magam terveztem a modellt és ez így kicsit nagyképűen hangzik, de az építés módját szaklapokból és szakkönyvekből "másoltam" le. Szóval csak a számomra legjobbnak tűnő megoldásokat gyúrtam össze. Nem találtam fel a Spanyol viaszt... Érdekes mód, hogy hiába tartalmaz a szárny fenyő elemeket nem lett nehéz. Ettől függetlenül nagyon erős lett. Jövőben is fenyő főtartókat fogok használni a balza helyett... Mintha István már évek óta ezt mondogatja nekem...

Ma váratlanul eszembe jutott, hogy van nekem egy Vortex motorom is. Ezt még anno egy műrepülőhoz (Hirth Acrostar) vettem, de elakadt az építés (mint ahogy több másik is). Itt a link hozzá.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:09:50 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Nieuport 10
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2010. Február 08. Idő: 11:03:04 »
Szia Balázs!

Egy érdekes szerszám részletét látom a P1070568-as kép jobb szélén. :D
Örülök, hogy megjött a kedved az építés folytatásához!

Szépen alakul a gép és az a Vortex motor is igen barátságos szerkezetnek tűnik.
A fenyő főtartók stb. nagyon csekély súlynövekedés mellett tényleg jóval erősebb konstrukció építését teszik lehetővé ugyanazon méretek mellett mintha balzából készítené az ember. Egy dologra viszont vigyázni kell a fenyőnél. Az erezetnek a lécen a teljes hosszon belül kell maradnia, nem "léphet ki", mert annál a pontnál nagyobb a hasadás-, illetve törésveszély.
(A P1070572-es képen alul a vágószerszám nyelének vége alatt  -nem látszik tisztán, de- eléggé "gyanúsan" halad a léc erezete.  ;) )

Gratulálok az eddigi minőségi munkához és kíváncsian várom az építés további részleteit!

Üdv,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Nieuport 10
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2010. Március 01. Idő: 10:53:21 »
Köszi János!

Két mumus van számomra a modellezésben. Gondolom ezt már sokszor említettem. A fűrészelés és a fémmunkák. Két napomba tellt, mire tervezéssel és kivitelezéssel összehoztam az alábbi fém alkatrészeket. A két nap 99%-a rákészülésről szólt. Elkészíteni max 2 óra...

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Nieuport 10
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2010. Március 02. Idő: 08:21:49 »
Szia!

Akkor most már a nehezén túl vagy! :D
(Ez a rákészülési "fíling" nekem is ismerős.  :) Bordák kivágása előtt napokig szemezek a lombfűrésszel, mire kézbe veszem...)

A lényeg, hogy elkészültél ezzel a résszel is.

Jöhet a többi!
Nyakunkon a tavasz!
További jó építést (és dokumentálást)!

Üdv,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Nieuport 10
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2010. Március 10. Idő: 19:32:07 »
Nézzük csak hol is tartok. Legutóbb elkészültek a központi szárnytartók. Ennek mi a magyar neve..., nem tudom. Angolul cabane strut. Majd a végleges helyét megterveztem és fixáltam.

Készítettem néhány sablont, aminek a segítségével majd véglegesen be tudom ragasztani a helyükre. Az alumínium csöveket a szokásos cérna és pillanatragasztó módszerrel rögzítettem. Tökéletesn tart. Sztem kitéphetetlen. Remélem. Ezután az orr rész felső burkolatát vágtam ki és ragasztottam be. Ehhez papírból készítettem sablont. Az imént, utolsó lépésként kivágtam a pilóta kabin nyílását. Ennyit terveztem mára.

Következő művelet a futómű és annak bekötési pontjainak elkészítése, majd jöhet az orr. Ezután a farok, csiszolás, végül a borítás és festés. Ennyi. :)

B.

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Nieuport 10
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2010. Március 11. Idő: 17:39:29 »
Szia Balázs!

Alakul ez is szépen :) Azok a szervók  nem lesznek karcsúak?

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Nieuport 10
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2010. Március 31. Idő: 10:56:45 »
Szia Tamás!

A szervókon én is elgondolkodtam. Nem tudom. 9g-os szervók, de a modell mérete ellenére slow-flyer. Annyi gond lehet, hogy a nagyobb kormányfelületek jobban fogják terhelni a szervókat. De ebben sem vagyok biztos.

Véleményetek szerint mi lenne az ideális? Van erre vmi István szavaival éljek, ökölszabály?

Balázs

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: Nieuport 10
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2010. Március 31. Idő: 14:51:41 »
Szia!

Ezzel a kis segédlettel vissza lehet ellenőrizni: http://www.csd.net/~cgadd/eflight/calcs_servo.htm
Ha rajtam múlna akkor legalább 1.5-2 kg húzására alkalmasat választanék bele.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:10:29 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Nieuport 10
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2010. Március 31. Idő: 15:40:28 »
Köszönöm!

Bár foggalmam sincs mennyi lesz vagy szokott lenni egy ilyen modell sebessége. 30km/h?

Hitec-ben nem találtam csak 1,3kg-os húzóerejű szervót (HS-55). Esetleg még ajánlani is tudnál egyet? Összesen négy kellene. A jövőre nézve sem ártana találnom egy megfelelő szériát, mert egy darabig ebben a méretarányban akarok mozogni.

B.