Szerző Téma: Modell borítása Litespan-el  (Megtekintve 2238 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Modell borítása Litespan-el
« Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 12:58:59 »
Előszó

   Ez az anyag még idehaza nem terjedt el igazán. Én szinte rögtön a modellezés elején kapcsolatba kerültem vele. Ennek oka az volt, hogy a külföldi modellezők gépeiket ezzel az anyaggal burkolták be. Sőtt, kifejezetten ezt ajánlották nekem is. Így "kénytelen" voltam megismerkedni vele. Nem bántam meg, azóta csak ezt használom. Ami mellette szólt: szinte szagtalan - csak az enyvnek van szaga, de az szinte kellemes - tiszta és gyönyörű munkát lehet vele végzni. Hátránya csak az lehet, hogy meg kell tanulni vele bánni. Még az én tudásom sem tökéletes, de már a kezdethez képest sikerült sokat fejlődnöm. A cikkre az egyik RCM&E modellező újságban leltem rá nem is olyan régen (Gerard Feeney cikke). Szépen összefoglalja és bemutatja az anyaggal való munka minden trükkjét és szinte mindazt, amit tudni lehet, érdemes róla.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Kicsit a Litespan-ről
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 12:59:46 »
A Litespan burkolóanyag már évek óta létezik, egyfajta japánpapír helyettesítőként használják a  szabadonrepülő modellezéssel foglalkozók és a kis RC modelleket építők. Miközben a régimódi papír és lakkos módszer kevésbé volt zűrös, a Litespan egy kezdő számára újfajta problémákat vet fel melyek miatt úgy tűnhet, mintha sokkal bonyolultabb lenne a megtanulása. Nem olyan rég egy Grüner Tiger Moth-ot burkoltam be ezüst Litespan-el és ez emlékeztetett engem arra, hogy milyen nehézkes a munka, ha valakinek még nincsen benne gyakorlata. Ezért is írtam meg ezt a cikket, hogy bemutassam, milyen módszerrel érdemes ezt a forradalmi és igazi kihívást jelentő anyagot használni.
   Tehát mi is valójában a Litespan. Kétséges, hogy a gyártó (Solarfilm) valaha is elárulja ennek titkát, de gyakorlatilag ez egy rendkívül könnyű (ennek ellenére erős) légmentesen záródó, vízálló papír szerű anyag, amely ellenáll a különféle üzemanyagoknak és festhetjük szinte az összes makett illetve modell festékkel anélkül, hogy szerkezete sérülne. A Solarfilm elmondása alapján az anyaga rendkívül erős műanyag szálak hálójából áll, így sokkal erősebb, ellenállóbb mint a hagyományos papír és lakk alapú burkolat egy nyitott felületen.
   A Litespan-nek nincs a hátsó oldala gyárilag  ragasztóval bevonva. Ehelyett egy speciális ragasztó anyag van hozzá, aminek a neve Balsalock . Ezzel be kell kenni mind az anyag hátsó oldalát illetve a modell szerkezetét ott, ahol majd érintkezni fognak egymással. Száradás után ugyanúgy kell rávasalni a felületekre, mint a többi műanyag alapú burkolóanyagot, de az egymást átfedő egymással érintkező szélek felületét be kell kenni szintén, mielőtt egymásra vasalnánk őket. Nagyon fontos! Győződjünk meg a Balsalock frissességéről. Az egy évnél idősseb tégelyeket érdemes egy újjal kicserélni. Saját káromon jöttem rá, hogy a régebbi darabok nem nyújtanak olyan jó ragadást.
   Kilenc féle színben létezik, kategóriái: "Papír utánzat" és "Élethű típusú". Az ezüstöt kívéve, az anyagot  használhatjuk a fényes illetve a matt felével is; az ezüstöt csak a fényes oldallal. A festés nélküli papír fehér színű súlya kevesebb, mint 34g/m2 az antik típus már eléri a 34g/m2-t. A "Papír utánzat" sárga, narancs, vörös és kék színekben létezik. Az Élethű típusú fehér, fekete, ezüst színekben, illetve első világháborús sötétzöld és antik krém. Nem valami széles választék, de némi képzelőerővel összehozhatunk remek kis színösszeállításokat.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Szerelkezzünk fel
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:00:21 »
Nagyon kevés eszköz kell. Egy éles egyoldalú borotvapenge vagy szike és olló melyekkel szabni és alakítani fogjuk. Modellező vasaló és hőlégfúvó, melyekkel rávasalhatjuk, és megfeszíthetjük burkolatunkat. A gyakorlás közben a hőlégfúvó nem szükséges. Az Litespan eszköztárat egészítsük ki egy kis szivaccsal, amit például szervók, elektromotorok dobozában találhatunk mellyel az alkatrséztvédik az ütődéstől. Ezzel kenjük majd be a burkolóanyagot és a modell szerkezetét a Balsalock-al.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Simuljunk rá
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:00:51 »
Mint általában a vasalható burkolóanyagoknál a burkolandó váz felületének olyan simának kell lennie, amennyire csak lehet. Így kaphatjuk meg a legtökéletesebb végeredményt. A munkánk végeredménye olyan lesz, mint amennyire sima volt az alatta levő felület.
   Először egy gyaluval távolítsuk el a felesleges és túllógó felületeket, úgy, hogy a többi (környező) elemekkel egysíkba kerüljön. Győződjünk meg arról, hogy a gyaluban megfelelően éles - esetleg új - penge van, és az a megfelelő mélységbe van beállítva. Néhány elemnél érdemes segédvonalakat használni a gyalulásnál.
   Az egész vázat akkor kezdjük el dörzspapírral átcsiszolni, ha már nagyjából eltávolítottuk a felesleget. Kezdjük 180-as csiszolópapírral majd 400-al fejezzük be. Gyakran használok 1000-est is, hogy tökéletes eredményt érjek el. A 180-t használjuk a blokkoknál, nagy felületeknél alsó felső öszefüggő felületeknél. Használjuk a nagy farok illetve szárnyfelületeknél is ezt a méretet. Figyeljünk arra, hogy nehogy eltörjük a törzskeret vékony csíkjait a szárnybordákat illetve más törékeny részeket. Óvatosan csiszoljunk és javítsuk azonnal a töréseket, majd csiszoljuk le azokat is.
   Miután az egész szerkezeten végig mentünk 180-as papírral jöhetnek a finomabbak, de előtte, minden nyílást horpadást tömjünk be könnyű modell tömítő pasztával, és csiszoljuk vissza 400-assal. A 300-al vagy 400-al egész jó eredményt érhetünk el nagy felületeken, de figyeljünk arra, hogy a porral és más törmelékkell össze ne karcoljuk a felületet. Mikor finom szemcsével dolgozunk fontos, hogy gyakran távolítsuk el a papírról a port és mindig csak egy kis területet csiszoljunk egy időben, hogy megakadályozzuk a levált anyag széthordását.
   Mikor a teljes csiszolással készen vagyok, én még finoman kézzel kis szemcséjű papírral átcsiszolom a zárt és nyitott részek találkozását, hogy egy sima átmenetet kapjak. Ujjunkkal időnként finoman simítsuk végig a munkadarabot ellenőrzés végett, de nehogy eltörjük azt. Más más csiszoló mozdulatot (irányt) használok a különböző esetekben, 45 fokosat durva felületeken és körköröst finom megmunkálásnál.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Forró hírek
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:01:25 »
Mielőtt elkezdenénk felhelyezni a Litespan-t győződjünk meg arról, hogy a vasaló hőmérséklete megfelelően van e beállítva. Más hőmérsékletet használunk rávasaláskor és mást a megfeszítésekor. Elengedhetetlen, hogy kitapasztaljuk a megfelelő hőfokokat. Túl sok hő nemkívánatosan meglágyítja az anyagot.
   Ha már egy nyitott felület minden szélére rávasaltuk a burkolatot, egy hőlégfúvóval a felhelyezett anyagot meg tudjuk feszíteni. Arra figyeljünk, hogy a megfelelő hő érje a felületet, nehogy a rostok megsérüljenek.
   Szélekre és felületekre való felvasaláshoz állítsuk a vasalót 90 és 100 fok közé, megfeszítéshez emeljük fel 125 és 140 fok közé. Keressük meg egy hőmérővel (erre alkalmassal) az előbb említett hőfokokat és tüntessük fel őket a vasaló hőfokszabályzóján. Erről jut eszembe, kis nyomóerőt alkalmazzunk ezüst Litespan használata során. A magas hőfok vagy erőteljesebb nyomás megrongálhatja, tönkreteheti addigi munkánkat.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Játék az elemekkel
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:02:01 »
Általában egy félszárny mindkét oldalát burkoljuk (alját, tetejét). A vízszintes vezérsíknak négy oldalát (alját, tetejét és a két oldalát), az oldalkormánynak két oldala van (bal és jobb). A kormánylapoknak két oldalát kell burkolni (magasságinak: alját, tetejét, oldalkormánynak: jobb és bal oldalát).
   A törzset úgy kell beborítani, hogy az illeszkedjen a törzs változó körvonalához. Az általános sorrend a következő: a törzs alja melyet az oldalak követnek, majd a törzs teteje jön, először az eleje majd a vége. Az egy tömbből álló orr részt, a szárny és farok végeket külön vagy egyben is burkolhatjuk az adott elemmel. A Litespannal való burkolásnál a nyitott és zárt felület burkolása eltér egymástól. Kezdjük egy nyitottal.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Nyitott
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:02:31 »
Eltávolítva az átlátszó hátsó fóliát, fektessük a teljes Litespan-t egy nagy kemény sima lapra. Tegyük mindezt úgy, hogy a kívülre szánt felület értintkezzen az asztallappal (fényes matt), kivéve ugye az ezüstnél. Kivágás előtt ha akarjuk az asztalra feszíthetjük ragasztószalaggal. Mindegyik alaktrészt tegyük rá és némi ráhagyással 1-2cm-el vágjuk körbe. Vágás közbe figyeljünk arra, hogy nehogy elcsússzon az anyag, előfordulhat ha nem ragasztottuk le.
   Válasszunk ki egy alkatrészt. Mondjuk egy szárnydarabot. Takarékoskodva a blasalock-al kenjük be a teljes litespan felületet és a majd hozzá érintkező szerkezeti elemeket. Általában célszerű leragasztani az asztal lapjára a bekenésre váró Litespan darabot, de nem szükséges. Hagyjuk 15 percig száradni a Balsalock-ot. A száradás akkor tökéletes, ha az enyv átlátszóvá válik. A várakozás alatt érdemes a szivacsot a balsalock-os edényben tárolni, hogy nehogy beszáradjon. A Solarfilm nem tartja szükségesnek a teljes Litespan felület bekenését, de a fafelületet - vázat - teljesen és figyelmesen kenjük be a tökéletes tapadás végett.
   Ragasszuk fel az első darabot a szárny aljára (a vasaló élével) úgy, hogy először csak a külső keretre rögzítsük. Arra figyeljünk, hogy ne legyen gyűrődés és, hogy ne szorosan vasaljuk fel, nehogy elcsavarja az elemet. Teljesen vasaljuk le az éleket, majd vágjuk le a felesleg egy részét de kb fél centimétert hagyjunk, amit vasaljunk fel oda, ahol majd a felső réteggel átfedésbe kerül. Ha elszúrtuk a felhelyezést, akkor sincs gond. Óvatosan melegítsük meg a részt majd húzzuk le és vasaljuk vissza megfelelően. Azokat a részeket amellyel a felső fólia rész érintkezni fog kenjük át egy vékony réteg balsalock-al és hagyjuk megszáradni. Előfordulhat, hogy pl a szárnyvégnél a litespant egy picit be kell majd vágni, hogy tökéletesen illeszkedjen a felülettel.
   Tekerjük fel a vasalót a feszítési hőfokra, és lassan haladjunk végig a teljes felszín felett, úgy, hogy csak éppen hogy hozzáérünk az anyaghoz. A Litespan megfeszül fokozatosan/apránként, ahogy elhaladunk felette. Ha netán a feszítés nem sikerült tökéletesre, esetleg durva ráncok keletkeztek, akkor kénytelenek vagyunk az egészet eltávolítani és az elejéről elkezdeni újra. Megfeszítés közben folyamatosan figyeljük az alkatrészt, nehogy elcsavarja az anyag. Ha ez megtörtént, akkor melegítsük meg a részt álítsuk be a megfelelő pocícióba és tartsuk addig úgy, amíg ki nem hűl az anyag. Állítsuk vissza a vasalót ragasztási hőfokra majd a felső réteggel, végezzük el az előbb leírt lépéseket ugyanígy. Egyébként a makacsabb ráncokat is el lehet tüntetni újrakezdés nélkül is. Igazítsuk úgy a széleket, hogy 5 mm-es ráhagyás maradjon, amit vasaljunk fel alulra. A további alkatrészeket hasonló ragasztási vasalási feszítési módszerrel burkoljuk be emlékezve arra a burkolási sorrendre amiről korábban már beszéltem. Az orr, a szárnyvég kialakítástól függően igényelhet külön burkolást. A Litespan kevésbé alkalmas arra, hogy hővel meglágyítva gömbölyű felületeket szépen betudjunk vonni vele.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Csak egy érintés és kész
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:02:55 »
Egy teljesen burkolt felületnél az anyag kivágásának módja ugyanaz, magának a felületeknek a bekenése az enyvvel is megegyezik. A felület burkolása viszont eltér a korábban taglalt nyílt felülettől. Helyezzük rá a felületre az anyagot, a vasalót állítsuk felragasztási hőfokra.
   Kezdjük az elem közepével és szépen minden irányban haladjunk kifelé, úgy, hogy közben ügyelünk arra, hogy levegő - buborék - nem maradjon, ne szoruljon be. Ha azt vesszük észre, hogy az anyag finoman gyűrődik, vegyünk vissza a hőfokból. Ha elértük az elem szélét azaz az egészet beburkoltuk vágjuk le a felesleget de itt is hagyjunk 5mm fület, amit rávasalunk a felette levő elemre. A többi elemet pedig hasonló módon burkoljuk be.
   Persze sima felületet könnyű beburkolni de egy összetetteb esetén akár több kis részből kell majd építkeznünk. Egy ehhez hasonló komplikált elem a tiger Moth törzsének felső része volt.  Itt a törzs elülső és hátsó fenti részét négy különálló elemmel kellett beburkolnom. A felső részt a többi oldal elkészülte után készítettem el.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Sarkok bevétele
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:03:21 »
Már említettem, de sose feledjük le, hogy mindeütt túlnyúló részt kenjünk be Balsalock-al egy kis vékony ecset sgítségével. Könnyű elfelejteni egyes zugokat, nyílásokat, mint pl. a pilótakabint peremét a tűzfal széleit. Ezek a helyek speciális elbánást igényelnek. Egy jó módszer egyes sarkokra - pl. a hátsó vízszintes vezérsík találkozása a törzzsel.- ,hogy egy kis csíkot felragasztunk úgy, hogy az anyag egy picit rányúlik a vízszintes vezérsíkra és a törzs oldalára is. Majd a végeles burkolatot erre helyezzük rá. Így nembiztos, hogy a sarok is burkolva lesz. Ezzel a módszerrel egy nagyon elegáns végeredményt kapunk.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Variációk egy témára
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:03:46 »
Sokféle formát tudunk elkészíteni az alap Litespan-ra más színes Litespan darabkákból. Ehhez csak egy jó kis vaslaló kell. Egy kis gyakorlással szinte minden féle formát jelzést rá tudunk vasalni a fő burkolatra. Az anyag szinte minden ismert festékkel - Solarlac, Humbrol, Tamiya- festhető, de egy kis darabon érdemes próbát tenni előtte. Ne feledjuk minden további festés növeli a modell súlyát. A festéket ecsettel is felvihetjük de akár fújhatjuk is.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Elég feszes?
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:04:07 »
A litespan különböző hőmérsékleteken képes megereszkedni, ellazulni, függetlenül attól, hogy maga a burkolás tökéletes volt korábban. Ha ez megtörténik, akkor a ragasztási hőfokon óvatosan megfeszíthetjük az anyagot ismét.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Kész is vagyunk
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 13:04:29 »
Ez minden. Remélhetőleg ez a cikk hasznos volt eléggé ahhoz, hogy kipróbáld a burkolást a Litespan-nal.