Szerző Téma: Hovey Whing Ding II  (Megtekintve 3956 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Hovey Whing Ding II
« Dátum: Dátum: 2013. Július 15. Idő: 09:56:56 »
Sziasztok!

Szakítva a télen építünk-nyáron repítünk szokással, új modell építésébe kezdtem.
A dologban a kényszernek is komoly szerepe volt, mert forrás hiány miatt a Lloyd C.V építése átmenetileg szünetel.
A rendelkezésre álló építőanyag maradékból viszont egy régi kedvencemet -a sok közül :)- meg lehet építeni!
Mivel ez egy nem "hasra szálló", hanem rendes futóművel ellátott modell, kiváló lehetőséget nyújt az akár flaszteren történő fel-, és leszállások gyakorlására is. Így a későbbiek során a Lloyd C.V nagy eséllyel élheti túl a berepülését.:)
Nem utolsó sorban -mivel- slowflyer modell lesz- kis "reptérrel" és légtérrel is megelégszik.
A tervezése során igyekeztem törekedni az élethűségre, de a felhasznált építőanyagok miatt szerintem nem éri el a kívánatos szintet, ezért az építési leírásnak ebben a topikban van a helye. A modell építésében már jó előre járok, de majd utolérem magam a dokumentálásában.

Nos, lássuk a medvét!
Először néhány kép az 1971-ben tervezett eredeti gépről:
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Július 15. Idő: 14:09:04 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2013. Július 15. Idő: 11:59:15 »
Az eredeti gép fő adatai (mm-ben):
Szárny fesztávolság:   5486 (Egyik verziójának 5182mm a fesztávolsága.)
Szárny mélység:            914
Teljes hossz:               3960         
Vízszintes csillapító:    1930
Függőleges csillapító magasság: 952
Teljes magasság:  1620
Max. felszálló súly: 141kg
A gép üres súlya:     56kg !! (Valóban ultrakönnyű gép!)

Archív felvétel a Whing Ding-ről.
1'31"-től lehet látni a gépet.

A modell fő adatai (mm-ben):
Méretarány: ~1:5
Félszárny hossza: 498
Szárny fesztávolság: 1036 (A méretaránynak megfelelő 1090mm lett volna, de a lécek, táblák 1000mm hosszúak, valamint a törzs szélessége az akkumulátor méretétől is függ. ;) Az 5182mm fesztávúnak viszont megfelel. )
Dihedrál: 4-4 fok minden félszárnynál
Szárny mélység:        182
Hasznos szárnyfelület:  34,75 dm2
A modell tervezett súlya: 450 gr. (Éhes disznó makkal, modellező kis gépsúllyal álmodik... :D)
Tervezet felületi terhelés:  13gr/dm2 !!
Teljes hossz:              792
Vízszintes csillapító:    386
Függőleges csillapító magasság: 178
Teljes magasság:  324
Szárnyprofil: Aquila 9,3% smoothed (módosítva az eredeti gép konstrukciójának megfelelően)
Bevonóanyag : vastag fehér és vékony vörös japán papír (A "készletben" ezek voltak :) és ráadásul könnyűek.)
Ragasztó: Aerofix, epoxi és vászonfeszítő lakk.
Építőanyagok ismertetése a leírás további részeiben.


 
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Július 21. Idő: 18:05:09 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2013. Július 15. Idő: 20:42:19 »
A modell tervezése az eredeti tervrajz alapján történt. Ehhez először át kellett konvertálni az angolszász méreteket metrikussá.  :'(
A "rajzolás" most már teljes mértékben CAD programmal készült! Ez az első így tervezett modellem. Begyakoroltam néhány nagyon hasznos "figurát" és így nagyon gyorsan ment a munka. (Ezzel párhuzamosan a Lloyd C.V szárnybordáit is sikerült megterveznem.:) )

Az építést a Lloyd-dal ellentétben a félszárnyakkal kezdtem (mint a Juppy-nál).
A félszárny konstrukciója:
Főtartó:        3x4 mm fenyő 1db.
Segédtartó:  2x2 mm fenyő 4db.
Tőborda :     3 mm vastag rl.  1db.
Borda:          2 mm vastag kemény balza  10db.
"Tüskék":     2x2 mm fenyő  11db. (lásd később)
Ez a könnyű, mégis erős konstrukció a Juppy-nál jól bevált, mert az gép az elmúlt évek során jó párszor nagyot "esett", de a többi részével ellentétben a szárnya még mindig sértetlen!

A jobbos-balos bordákból öntapadós (A4-es etikett) lapra nyomtattam 4-4 darabot (2-2 szükséges). Ráhagyással kivágtam azokat és felragasztottam a 3mm vastag rl. lapra. Lombfűrésszel (fémhez való lappal) pontosan kivágtam a bordákat és a tájoló furatok kifúrása után összecsavarozva egymáshoz csiszoltam azokat.
Ezek a tőbordák voltak a többi borda sablonjai is amelyek 136x15x2mm-es kemény balza lapokból készültek.  Összefogtam 10db-ot belőlük és az egyik hosszanti oldalukat (a majdani borda egyenes talpa) síkba csiszoltam, majd jobbról balról hozzájuk passzítottam a tőbordákat és satuban rögzítve átfúrtam a blokkot két helyen. Összecsavaroztam az egészet és az első blokkot kivéve a többinél lombfűrésszel "lenagyoltam" azokat. Dekoros szikével szinte teljesen formára igazítottam, végül finom csiszoló papírral átcsiszoltam.
"Csak":) 40db balza bordát kellet készíteni...

 
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Július 17. Idő: 22:21:46 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2013. Július 18. Idő: 15:06:21 »
A félszárnyak építéséről és az elkészült elemek súlyáról beszéljenek inkább a képek:


bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2013. Július 19. Idő: 11:40:01 »
Szia!

Nagyon jó választás volt ez a modell. Tényleg ultrakönnyű az általad tervezett modell is. a megvalósítás meg remek. Nekem elsőre a Rossitten jutott róla az eszembe.

Gondolom a meglévő anyagok miatt lett 1/5. Legalábbis a leírásodból ez olvastam ki. 1,5m-en is érdekes lenne.

Jó munkát!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2013. Július 19. Idő: 12:53:50 »
Köszönöm Balázs!

Valóban a körülmények miatt lett 1:5 a méretarány.
Szerintem is jobb lenne 1,5-1,6m fesztávval és az ezzel járó nagyobb súllyal. Ekkora méretben is rendkívül alacsony felületi terhelést lehetne elérni. Ezzel az ~1m-es fesztávval és a vele járó kicsi súllyal csak szélcsendben lesz érdemes repíteni. Szinte beltéri jellemzői vannak e modellnek.
Külön érdekessége a gépnek a pilótája. Kívánja, hogy keze-lába-feje a kormány szerveknek megfelelően mozogjon! :) Nagyobb méretben semmi gond a megvalósítása, de jelen esetben necces a dolog helyszűke miatt. Elég lesz magát a pilótát "előállítani".
A konfig ehhez a géphez szerencsére megvan ( a depron gyűrű modellét örökli , mert az már teljesen leamortizálódik), a törzs készítésekor meg majd kiderül, hogy ténylegesen mennyi szabad hely marad a pilóta mozgatásához.

A hétvégére szeretném a négy félszárny építését befejezni, aztán a törzsé következik.

 

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2013. Július 25. Idő: 18:52:26 »
A félszárnyak a hétvégén elkészültek, a törzs következik.
Ebben a méretarányban a helyszűke miatt, nem egyszerű "bebútorozni" a modellt. Két napig módosítottam az eredeti elképzelést mire sikerült elfogadható verziót találnom.
Jöhetett a törzsbordák kivágása. A 29-30 fokos lakásban kemény kiképzés volt, de a nagyja készen van.
Képek a jelenlegi állapotról:
 

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2013. Augusztus 18. Idő: 14:33:25 »
A további fázisokhoz el kellett készítenem a törzs oldallapjait. Ezek 1,25 mm vastag rl-ből vannak. Mivel nem volt elég nagy tábla belőle, két részből áll egy-oldallap.:)  Ez az építés menetét is megkönnyítí, különös tekintettel a szárnyak ragasztására. 
Kivágás után összecsavaroztam az összetartozó elemeket és méretre csiszoltam azokat. A félszárnyak pontos pozícionálását pozíciónáló furatokkal biztosítottam. (A képeken nyillakkal jelölve.) Így garantált a félszárnyak tervrajz szerinti helye és +4 fokos állásszöge.

Két napja töprengek a szervók elhelyezésén. (Minden más rendben van.) Valóban ~1,6m-es fesztávnak megfelelő mératáránynál lehet különösebb gond nélkül  "bebútorozni" a modellt. Ennél az 1:5-ös aránynál nagyon szűkös a hely!

A súlyról néhány szót:
A két -teljes- oldallap jelenleg 60gr súlyú, de könnyíteni fogok rajtuk, úgy hogy a konstrukció szilárdásága még megfelelő legyen.
Az oldallapok fehér fólia borítást kapnak némi dekorral, így összességében ~45-50 gr végleges súlyt remélek. Spórolni kell a futóműre! :)

 
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Augusztus 18. Idő: 14:38:27 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2013. Augusztus 20. Idő: 13:31:04 »
Megint haladtam egy kicsit.
Elkészítettem a motortartó bakokat 10x10-es keményfából és a tűzfalat 2db 1,25mm vastag rl összeragasztásával. Ez utóbbit a Fokker DVII építéséből maradt hulladék vörös fóliával vontam be dekorként. A motortartó bakokat a törzsbordára ragasztással és 4db csavarral rögzítettem.
Ugyanilyen csavarokat használtam a tűzfalfoz is. Itt természetesen ragasztás nélkül :) a bonthatóság érdekében. A 8db csavar 8x0,6= 4,8 gr-mal növelte a súlyt.

Megtörtént az oldallapok kikönnyítése is. Az előző hsz-ben írt 60gr pontosabban 57g  (az annál a fázisnál ideiglenesen használt 5db csavar miatt) a súly most 44gr, 13gr-ot sikerült kioperálnom azokból.  ( Képen az oldallapok felső elemei nem szerepelnek.)

 
A futómű is nagyjából összeállt.
Elemei : kerékpárküllő, hozzávaló anya, 4 és 3 mm átmérőjű rézcső és Graupner AIR-X 57/20mm kerék. (Ez utóbbit 2003-ban Farankfurt/M-ban zsákmányoltam. Egy robbanós géphez való 3db-os készlet volt. Ideje volt felhasználni...)

A WD II. építésében most kis szünet következik, mert a megakadt fő projekt - a Lloyd C.V 46.01- építése Balázs önzetlen segítségével - folytatódhat.
 
 
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Augusztus 21. Idő: 20:29:17 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2013. Szeptember 15. Idő: 18:18:18 »
A törzs végleges összeszerelése és "bebútorozása" előtt az egyik oldalt nyers, félkész állapotba hoztam, hogy az elektronika elemeinek tervezett elhelyezését ellenőrizzem, különös tekintettel a szervókra a szűk hely miatt.  A képeken látszik a korábbi módosítások rajzolata is.
A farokrész 14,6-os szuper könnyű műanyag bergman csőböl van.  :) Ez elég rugalmas és elég erősnek is tűnik.
Kezd -végre- összeállni a modell.
     
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Szeptember 16. Idő: 13:15:21 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2013. Szeptember 29. Idő: 15:22:14 »
Tegnap és ma végre több időm a szokásosnál modellezni. Haladtam is  az építéssel. A finisbe érkeztem!
Indult a végleges összeszerelés. Sok apró alkatrésszel kell(ett) bibelődni ezért nem sikerül e hétvégén berepülésre kész állapotba hozni a modellt. Elkapkodni meg nem akarom.
A méretarány miatti helyszűke okozta a legtöbb problémát. Ha más is kedvet kapna a WD II megépítéséhez min. 1:4 (fesztáv=1250mm), de inkább 1:3 (fesztáv=1666 mm) méretarányban kezdjen neki, mert ez az 1:5-höz kemény dió és ebben nem is lehet igazán élethűre és igazán szépre megépíteni a modellt.
Egy komoly feladat még hátra volt az építésben: a pilóta "beszerzése". A családtagok, barátok, munkatársak mozgósítása :) eredményes volt
Egy "Barb.." betűs márkából a fiú tökéletesen megfelelt a célnak, csak pilóta ruhát kell neki csinálni, no meg kedveskedni legkisebb unokámnak az önzetlen felajánlásért!
A szombaton készült képek:
   

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2013. Szeptember 29. Idő: 15:47:31 »
A vasárnapi képek előtt:
Az oldalkormány még nincs készre szerelve.
A felső szárny beépítése után lehet csak lezárni a tetőt.
A szervóknál a kormányhuzalok bekötése után kerül fel a takaró lemez.
A pilóta ülés a pilótával együtt kerül beépítésre.
Az orr takaró lemeznek és a pilótaülés alapjának a rögzítő elemei ezután kerülnek a helyükre.
Az oldal-, és a mgassági kormányra az emelőhimbák felszerelése még hátravan.
A kormányhuzalok vezető csövei a végső fázisban a farok beragasztása után lesznek felszerelve.
Stb.
A képek: 

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2013. Szeptember 29. Idő: 20:52:49 »
A szárnyak felragasztása után súly ellenőrzést végeztem. A lenti képeken látható állapotban a gép 450gr súlyú.
Ennyire terveztem. A probléma csak annyi, hogy az akkumulátor, a szabályzó, a légcsavar, a pilóta, az oldalkormány és néhány apró elem nincs még bent a gépben.  ;) :)
Ezek további ~140-150 gr-mal növelik a súlyt. Így kb. 590-600gr körül lesz a vége. Nem tragikus, sőt a szél általi dobálásra érzéketlenebb lesz, stabilabban repül, a felületi terhelés pedig még így is csak ~17,2gr/dm2, ami igen alacsony érték.
Ha pedig a kívánt súlyponti helyzethez plusz súlyt kell az orrába tenni -erre van esély-, akkor sincs probléma. Van tartalék.


bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2013. Október 03. Idő: 20:07:09 »
Őszintén szólva elég pofás kis modell kerekedett ebből. Várom, hogy berepülésre kerüljön. Esküszöm ezek után megépítem ezt a modellt: http://en.wikipedia.org/wiki/Transavia_PL-12_Airtruk

Valamiért ez jutott róla elsőre eszembe :)

B.

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Hovey Whing Ding II
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2013. Október 04. Idő: 08:00:47 »
Elég érdekes és szerintem is pofásnak mondható modellben is ez a gép, de pilótával együtt lesz az igazi! :)
Már csak rá és utána a berepítéséhez szükséges  jó időre várok. Egyelőre néhány gurulópróbán esett át gép a lakásban. :)

Nem csodálom, hogy az Airtruk jutott jutott eszedbe a WD II-ről! Szerintem mindketten valami perverziós építési kényszerben szenvedünk az ilyen formájú repülőgépek láttán. :) A fórumunk egy korábbi formájánál  indítottál már  topikot az Airtrukról, mint érdekességről és most örömmel látom, hogy építési leírás is lehet belőle!

Visszatérve a WD II-höz újra meg kell állapítanom, hogy elhibázott elgondolás volt az 1:5 méretarányban történő megépítése.
A modell "bebútorozása" nehéz volt és a szervóknál esztétikailag sem sikerült kifogástalanra.
Ennek ellenére maradék és hulladék anyagból épült prototípusként végül is egész jó lett.
Ha repülési tulajdonságai jók lesznek, akkor lesz egy mindennapi repítéshez való modellem.

Balázs, az Airtruknál mekkora fesztávra gondoltál?