Szerző Téma: Fokker D.VIII  (Megtekintve 5667 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #15 Dátum: Dátum: 2012. November 29. Idő: 10:56:18 »
Szia!

Off:
Igen, szerintem is érdemes lesz nyitni egy új témát az alacsony Re számú profilokról, hiszen ezen a fórumon ebben vagyunk inkább érintettek és érdekeltek. Ha sikerül néhány profilt -hitelesnek tekinthető adataik alapján- kiválasztanunk a "készletből", akkor a későbbiek folyamán egy építendő modellnél a profilválasztás során egyszerű helyzetben leszünk és tudjuk majd, hogy kb. mit várhatunk a modelltől. A tervrajzokon a legritkább esetben tüntetik fel a profil nevét,  így óhatatlanul zsákbamacska érzés fogja el az embert. Szerencsés eset, ha már valaki által ajánlott szelvényről van szó. Jómagam is -kreatív ember lévén- szeretek "alkotni" és szeretem tudni, hogy mi miért és hogyan működik. Ehhez pedig hiteles, jó adatok, információk szükségesek.
On:

Ahogy Balázs mondta, amit Peter Rake megtervez, az repül is. Repül a tervrajz szerinti profillal is, de a Grant biztosan jobb annál.
Az állítható állásszög nagyon jó ötlet! Ha mechanikailag korrektül meg tudod csinálni, akkor finoman ki lehet majd "hangolni" a modellt a repítések során.

Üdv,
János

 

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #16 Dátum: Dátum: 2012. November 29. Idő: 11:29:10 »
Sziasztok!

Igazából egyszerű, bár a rajzomnál bonyolultabb a kabinnál levő szárnytartó. Szerencséd van mert egyfedeles, felsőszárnyas a borotva :)

Én vmi hasonlón gondolkodnék, max ez lenne az ideiglenes és a végsőt utána fixálnám.

Balázs

ui.: egy ilyen téma a profilokról engem is érdekelne. Hozzátenni nem tudnék, de szívesen olvasnám.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. November 29. Idő: 11:31:23 írta bgyenes »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #17 Dátum: Dátum: 2012. December 03. Idő: 09:55:41 »
Szia Roland!

Sajnos csak most jutott eszembe, hogy van egy nagyszerű könyv a "Scale Aircraft Drawings Volume I (WW I)" ami tartalmazza a az eredeti DVIII részletes rajzait is.
Feltöltöttem 4 oldalt a könyvből. Remélem segít az építésben.
A DVIII-4.jpg-n a szárny profiljairól is találsz infót, pontosabban rajzot.
A rajzok:

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #18 Dátum: Dátum: 2012. December 04. Idő: 09:25:57 »
Szia János!

Dehogy sajnos! :)
Nagyon köszönöm a rajzokat!
Tényleg érdekes a profilrajz(ok). Az én netes kutakodásom vsz. nem volt pontos a profilt illetően, mert nem hasonlít a Go418-ra, inkább a Go390-re. De az érdekesebb az az, hogy a szárnyvég felé más a profil, alulról ívelt. Sőt, a főtartókat elnézve, még az állásszög sem ugyanaz a szárnyközepén és végén. Szóval úgy tűnik, hogy kétféleképpen is alkalmazták a wash-out-ot. (bár itt helyénvalóbb lenne a német kifejezés)

Roland

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #19 Dátum: Dátum: 2013. Január 07. Idő: 17:50:20 »
Megtettem az első "kapavágásokat" a lombfűrésszel.
A csatolmányban látható, hogy a törzs doboza készülget.
A szárnyprofillal pedig még mindig gyökölök... :)
Elkezdtem jobban belegondolni az építésbe, és a törzshöz való rögzítésbe, és arra jutottam, hogy igencsak megnehezíteném a dolgom.
Egy modellezőtársunk említette a rajz alapján, hogy az egy Clark Y profil. Legalábbis valamilyen módosított típusa. Így megnéztem a nem általam a profili-be bevitt szárnyprofil - tehát a programban lévő Clark Y profil - diagramjait, valamint megnéztem a 14%-ra vastagított diagramokat, és első körben nem jelentősen rosszabb, mint a Grant profiloké. Számolgatok még egy jó csomót, mielőtt döntök, de az első (ha lesz még mire, akkor csak a "poén" kedvéért is megcsinálom a Grant profilú szárnyat némi tapasztalat után) szárny mostmár több, mint vsz. módosított Clark Y lesz. (körülményes vagyok, tudom...)
Apropó számolás: A Hársfalvi féle Repülőmodellezés II-ben remek elméleti összefoglaló van képletekkel, meg még sok más egyébbel, mindenképp ajánlott olvasmány.

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #20 Dátum: Dátum: 2013. Január 07. Idő: 20:43:21 »
Szia Roland!

Örömmel látom, hogy beizzítottad a lombfűrészt! :)
A szárnyprofillal kapcsolatban: 
Építési szempontból a már klasszikusnak mondható, időtálló Clark Y profil (és annak módosított változatai) kellemesebb(ek), mert egyenes az alsó kontúrvonal. Sokkal egyszerűbb megépíteni vele egy szárnyat, mint egy alul ívelt  profillal. Különösen a szemből nézve felül egyenes vonalú, alulról vékonyodó jellegzetes Fokker szárny esetében. A szárny bevonása is egyszerűbb.
Nem egyszerű a döntés, hogy melyik profil legyen a befutó, de bármelyiket választod, repülni fog a modelled. :)

Eredményes gyökölést! :)

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Január 08. Idő: 13:27:11 írta fokker »

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #21 Dátum: Dátum: 2013. Január 11. Idő: 16:10:16 »
Ismét haladtam egy kicsit a törzs elejével, megtörtént a próba-összerakás. Itt-ott finomítani kell még, de nem bírtam ki, hogy ne lássam egyben. :)
A "mennyire repül scale-módon a repülő" témában találtam egy érdekes cikket ITT.

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #22 Dátum: Dátum: 2013. Január 23. Idő: 08:37:34 »
Megint a szokásos agyalás...
Ha már úgyis át kell gondolni a szárnyat, gondoltam összehasonlítom a Rake féle rajzot a korábban János által linkelt rajzon lévő méretekkel. (Az arányszám a fesztávból jött.) Természetesen nem stimmelt, nagyjából mindenben volt 10-15mm eltérés.  Sebaj, újrarajzoljuk, hogy jobban hasonlítson az eredetire. Ha már méricskéltem, akkor megmértem a törzset is. Lehet, nem kellett volna, mert a terven a hossz 63mm-el rövidebb, mint az eredetin! Ez rengeteg különbség, ez így nagyon-nagyon semi-scale lesz... Hacsak újra nem rajzolom a törzset is. Viszont úgy a súlypont-probléma élesedik rendesen... És emiatt vsz. marad a Rake féle törzs. (játszogattam az XFLR-el is. És nagyon szemléletesen mutatja, hogy ha a törzs végén elszáll a súly, gyakorlatilag lehetetlen lesz a súlypontot beállítani úgy, hogy ne warbird-szerű felületi terhelése legyen. )

Nem kapok jutalékot, de a Repülőmodellezés II-nek köszönhetően helyre került a fejemben (remélem :) ), hogy a vízszintes vezérsík és a szárny közti állásszög (DA) a legritkább esetben egyezik meg a levegőáramlás szárnnyal bezárt szögével (AoA). Magyarul nem lesz 3-5°-os állásszöge (DA) a Fokkernek. :) És így már értem miért számolt János kb 1,4-es Cl értékkel. :) Valamint előfordulhat, hogy kb 25km/h-val is fog tudni repülni a Fokker (ami scale speed :) ), ha egyszer kész lesz...

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #23 Dátum: Dátum: 2013. Január 23. Idő: 14:14:37 »
Kellett neked kíváncsiskodni! :)
Ilyen helyzetben voltam én is a Peter Rake féle DVII-tel. :( Tanulságos volt számomra!
Az öreg sorozatban ontja a modelleket. Egyszerű építésűek, repülnek is, de a méreteik messze vannak a scale kategóriától. Ha ettől eltekintünk és csak szolgaian után építünk a tervrajz szerint -aminek az esetleges hibáit előtte javítjuk-, akkor sok gondtól kímélhetjük meg magunkat.
A másik, a nehezebb út, az igazán élethű modell megalkotása nekem is szimpatikusabb, mint az előbbi, de ha kétségeid vannak a scale törzssel, akkor szerintem is érdemesebb az eredeti -Rake- méretnél maradni. Végül is a modell repképessége a legfontosabb szempont. :)

Néhány új képet szívesen vennénk a modellről... ;)

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Január 25. Idő: 14:10:40 írta fokker »

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #24 Dátum: Dátum: 2013. Február 11. Idő: 15:13:00 »
Sajna nem haladok olyan gyorsan, mint szeretnék...
Elkezdtem a farokrészt építeni. A törzs végi létra következett. A korábbi tanácsoknak megfelelően a hossztartókat 3x3-as fenyőből készítettem. Pontosabban csak a felsőt. A törzs alsó részén lévő tartó elég nagy rádiuszban (illetve elég kicsiben) hajlik rövid szakaszon, így gőz fölött kezelve a lecet sok tűvel formára készítettem. Amikor megszáradt "visszarúgott" egy kicsit, és kipróbáltam, hogy vajon a végleges helyére felmegy-e. Mondanom sem kell, hogy sikerült eltörni...  >:( Mivel nem volt már otthon több léc (a közelben nincs bolt, ahol ilyesmi van, a posta meg macera), így balzából készült az alsó főtartó. Ennek az az előnye, hogy nem kellett a hajlításnál varázsolni, viszont egészen biztos, hogy gyengébb is... Lehet, hogy valami merevítést még kitalálok. (az eltört fenyő viszont még elég hosszú volt ahhoz, hogy csinálhassak két szabadonrepülőt a két Manónak. :) )
Most ott tartok, hogy lassan összeér a törzs vége. :)
Menet közben meg csinálok egy csomó olyan bosszantó hibát, ami gyakorlattal nyilván elkerülhető lenne...

Egyre jobban darázok a berepüléstől, így a Fokker mellett úgy gondoltam "összedobok" egy depron trainer jellegű gépet (így még később lesz kész a DVIII :) ), mégse fa repcsiket törjek először... Ha lesz belőle valami egy másik topikba teszek fel képet.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Február 11. Idő: 15:14:47 írta DRoland »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #25 Dátum: Dátum: 2013. Február 12. Idő: 13:26:08 »
Sajnos a fenyőlécnek megvan ez törésre való hajlama még válogatott darabok esetén is. Ha az erezetének bármelyik csíkja "kilép" a lécből (vagy csomó van benne), akkor felejtős a használata teherhordó elemnek (pl. törzsváz, főtartó stb.) Ha bent marad, akkor viszont egészen jól tűri a gőzölés utáni hajlítást.  A Lloydnál az orr résznél a két alsó 4x4-es léc is jól bírta a forszírozott hajlítást és panel lakásban történt 2 napos száradás után nem tapasztaltam visszarugózást.
A visszarugózásnak két oka is lehet: nem volt elég hosszú és intenzív a gőzölés (min. 10-15 perc) és/vagy nem száradt ki teljesen a léc
a sablonban.
Még valami:
A fentebbi rajzokon a létrás szakaszon sehol sem látok erős görbületet az alsó hossztartónál. Módosítottál a szerkezeten, vagy vaksi vagyok? :)
A balza léc milyen keresztmetszetű?

A manók rendkívül hálásak tudnak lenni a repülő játékokért! Unokáim alig várják, hogy elbaltázzak valamit, mert akkor mindig készül nekik valami repülő ketyere.
Elnézést az off-ért.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Február 12. Idő: 13:29:58 írta fokker »

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #26 Dátum: Dátum: 2013. Február 12. Idő: 14:54:42 »
Köszönöm a tanácsokat! Ahogy szokták mondani: legközelebb már biztos jobb lesz. Legalábbis ezeket a hibákat nem követem el. Majd lesznek mások. :)
Így képről valóban nem túl feltűnő, de az előző hsz. 1. képén a kis kék sünis létra bal alsó részénél van a görbület. A kész példányon már visszarugózott a balza, de annál nem volt gond a ragasztásnál odatűzni a helyére. (a balza, csakúgy mint a fenyő: 3x3mm)
A ma reggeli koránkelésnek meg lett az eredménye: összeér a törzs vége! :)

(a repülő ketyere hogyan készült? A következő projekt egy gumimotoros lesz (még későbbi Fokker berepülés :D), de a szárnycsapkodós repülő látványosabb :) )

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #27 Dátum: Dátum: 2013. Február 12. Idő: 21:14:03 »
Igen, most már látom a görbületet!
Elvileg nem lett volna szabad eltörni a fenyőlécnek ekkora görbületnél. Igaz, innen a "távolból" nézve nem biztos, hogy jól látom a valós helyzetet.
Roland, viszont a 3-mas fenyő után a 3-as balzát vékonynak és emiatt gyengének gondolom egy 42"-os fesztávú gép farok részének hossztartóiként.  Mivel nem akarlak rábeszélni egy új, fenyős gőzölésre  :D, az 5x5-ös balza alkalmazása szerintem szerencsésebb megoldás lenne.

(A ketyeréről valahol máshol (pl. pü-ben, vagy egy új topikban?) szívesen beszámolok, hogy ne szemeteljek bele az építése leírásodba.
Most itt már csak annyit, hogy a videón látható példány a tervrajzzal együtt Akaliban "lakik" a hétvégi telken (mivel ott készült), de annak és egy a neten talált  másiknak az alapján tavaszra készül egy új példány. Elküldöm majd a rajzát. )

Nyakunkon a tavasz, építsünk ezerrel!

János   
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Február 13. Idő: 20:41:23 írta fokker »

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #28 Dátum: Dátum: 2013. Február 14. Idő: 21:46:01 »
Miután leszedtem a csipeszeket, tűket kiderült, nem meglepő módon, hogy a balza nem tart annyit, mint a fenyő. :) Főleg csavarással szemben nem tűnik ellenállónak a konstrukció. 5x5-re már nem cserélem le, hanem első körben a zárt doboz törzshöz kapcsolódó részt merevítem mindkét irányból. Lehet, hogy rajzolgatok is, és kikérem a véleményeteket mielőtt ragasztok. A farokrészre megy ugye a vízszintes vezérsík tömör 3-as balza része (szintén képpel érthetőbb lesz, ha elkezdem építeni), az biztosan merevít majd rajta (bár az pont a fenyő lecekre fekszik fel...).
Ami még eszembe jutott, hogy a hajlítva ragasztás után maradhatott feszültség a lecekben, ezt esetleg gőz fölé tartással (mondjuk 5 percig), majd pihentetéssel érdemes kezelni? Vízálló faragaccsal ragasztottam, az bírja? A puding evés a próbája, tudom...
És, hogy ez a hozzászólás se maradjon kép nélkül, megmutatom a szép, pontosan kivágott szárnyborda készletem (GOE593 profillal)! :)
Ezúton is köszönöm Pásztor Gábornak a gyors munkát és a türelmet!

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #29 Dátum: Dátum: 2013. Február 15. Idő: 08:37:35 »
A 3x3-as balzából készült farokrészt is masszívra lehet építeni az általánosan alkalmazott átlós merevítőkkel. Utána a csavarással szemben is ellenálló(bb) lesz és a borítás, bevonás csak tovább javít rajta. Ennek ellenére az 5x5-ös vagy 4x4-es léc  megnyugtatóbb lenne.
A 4x4-es 1,7-szer, az 5x5-ös 2,7-szer nagyobb keresztmetszettel  bír és ez a terhelés szempontjából lényeges.  ( A nagyobb keresztmetszet természetesen nagyobb súllyal jár együtt. Ez a hátrány.) A ragasztási felület nagyságánál is ugyanezek az arányok érvényesülnek a létrás szerkezetnél. Nagyobb ragasztási felület = nagyobb terhelhetőség. Kis ragasztási felület esetén erős terhelésnél a balza hajlamos a ragasztás alatt elhasadni. Nagyobb felületnél ennek kisebb az esélye.
Elnézést kérek a kissé akadémikusra sikeredett eszmefuttatásért, de hátha találsz benne valami használhatót.

Saját keserű tapasztalataim alapján azt mondom, ne érdemes a hibás elem javítgatásával tölteni az időt. Gyorsabb és jobb újat építeni a tapasztalatok alapján. (Tedd félre és egyszer majd ha nagyon unatkozol.... ;D )

Profi munkát végzett Gábor! Ezekkel a bordákkal élvezet lesz a szárnyépítés!

További  jó építést Roland!
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2013. Február 15. Idő: 08:39:36 írta fokker »