Szerző Téma: Fokker D.VIII  (Megtekintve 5228 alkalommal)

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Fokker D.VIII
« Dátum: Dátum: 2012. November 24. Idő: 08:13:42 »
Sziasztok!
(Ahogy nézem, ez az első hozzászólásom, szóval beköszönök.  :))
Mostanában lett egy nem várt lehetőségem repülni (kaptam egy SkyLady-t, állatorvosi ló szegény, de legalább strapabíró), így arra gondoltam, építek is valamit, ami fából van. (a békebeli MHSz-ben elkövetett ilyen-olyan gépektől eltekintve ez lesz az első gépem. :))
Pár éve a Fokker EIII lett kinézve, de a csűrőmegoldásától félek, viszont beugrott, hogy létezett a háború vége felé még egy Fokker egyfedelű, így ezt választottam.
A terv Rake bácsitól van. És rögtön kérdezek is. Ő colos anyagvastagságokat ad meg, itthon viszont ilyeneket nem kapni. Kérdés: felfelé, vagy lefelé érdemes kerekíteni?
Pl a farokrész 1/8 balza, ez valamive több, mint 3mm. A 3mm-t viszont kevésnek gondolom egy 42"=106,68cm-es fesztávú géphez. (kicsinek tűnik, de még nem építettem... :)) (vagy 3-as balzából plusz merevítésekkel...)
A másik, ami alapvetően meghatározza az építés elejét az az, hogy a terv PDF-ben van. És mivel úgy gondoltam, hogy a bordákat, rétegelt lemez alkatrészeket, főleg az íveket is tartalmazóakat lézerrel vágatnám, így mindenképpen át kell rajzoljam, viszont akkor már az itthon is kapható építőanyagokat is figyelembe véve egy kicsit át kellene tervezni. (arról nem is beszélve, hogy tervben van egy magyar tervező későbbi motoros gépe, amiről eddig egy 3 nézeti rajzom van, és azt is szeretném valamikor megépíteni, így jól jön  a gyakorlatszerzés.)
Szintén az építés elején kellene tisztázni/eldönteni, hogy a terven szereplő szárny/szárnyprofiltól mit lehet majd várni. Tudtok olyan programot/webhelyet, ahol importálni lehet bordarajzot, és arról mond valamit?
Szintén szárny kérdés: érdemes a szárny végi bordák állásszögét egy kicsit csökkenteni? (bár a szárny állásszöge ahogy első nekifutásra mértem csak 1°(!)) Persze a bordaprofiltól is függ nyilván, vagy ekkora méretaránynál csak "önszivatás"?
Mivel első építés kérdéseim azok lesznek, és előre is türelmet kérek, ha magától értetődő dolgokat kérdezek.

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2012. November 24. Idő: 15:32:12 »
Szia Roland!

Üdv -újra :) - a "fedélzeten"!
Elöljáróban rögrön meg kell említenem, hogy Peter Rake témában Balázs a szakértő! Épített (,épít) is Peter felkérése prototípus(oka)t.
Nekem csak a Fokker DVII építése során volt szerencsém -illetve nem szerencsém :(- Rake modellhez.
Ottani tapasztalataim alapján néhány tanács:
A tervrajzot feltétlenül és alaposan ellenőrizzed le, mert a DVII-é elég sok hibát tartalmazott a rajzon belül is. Volt mit javítani.
A tervrajz nem scale, hanem inkább semiscale volt. A felső szárny kb. 8mm-rel előrébb volt a kelleténél és emiatt, valamint a "figyelmetlenségem" következtében farnehéz lett a gép. A farokrész ugyan a 3x3mm-es balza lécekből készült, de én is gyengének találtam és 3x3-mas balza keresztmerevítőkkel láttam el. Nem kellet volna... Azóta -ahol komolyabb terhelés lép fel ott- lhibátlan fenyőléceket használok. Számításaim alapján kisebb keresztmetszet esetén is nagyobb szilárdságot lehet elérni az alkalmazásával, mint balzával. Másik előnye a balzával szemben, hogy nem szakad fel rétegesen az anyag a ragasztásnál. (A Juppy gépem szárnyát a sok esés ellenére még nem kellet javítanom. A farokrészt -ott bőven használtam balzát- annál inkább.) 
A DVII szárnyprofilról csak annyit, hogy átesős fajta. (A Juppy vitorlázó szárnya ezzel a profillal készült és leszállásnál szó sem lehet kilebegtetésről. Lendületes a földetérés.) Ha a DVIII profilja is ilyen -van esély rá :)-, akkor inkább válassz másikat. Azt könnyebb lesz megrajzolni lézeres kivágáshoz, mint PDF-ből átügyeskedni valami CAD-es formátumba. Profil választásban tudunk segíteni és itt a fórumon is találsz a géphez valókat.

Üdv,
János

 

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2012. November 24. Idő: 17:26:48 »
Sziasztok!

Megnézve az eredeti gép 3 nézeti rajzát az István által az ilyen modellekhez már ajánlott Grant-X10-es vagy az annál "vastagabb" Grant-X12-es profilok is megfelelőek lehetnek. Élethűek és jó paraméterekkel rendelkeznek.
Fel is töltöttem öket tanulmányozás céljából.
Szárnyprofilok kereséséhez pedig itt találsz segítséget:
Élethű modellek építése - általános témák » Szárnyszelvények gyűjteménye
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. November 24. Idő: 17:34:19 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2012. November 25. Idő: 00:18:49 »
Sziasztok!

Köszönöm János, hogy szakértőnek neveztél, jól esett :), bár egy kicsit túlzás, de az igaz, hogy több Rake modellt is megépítettem már. Így belegondolva elég sokat...

Szóval:
Átszámítás: 1/8 = 3mm, 1/16=1,5mm, stb.

Rögtön itt is az angol nyelvű építési leírás: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=376613

Én nem változtatnék az alap koncepción. Maradnék a 3x3-as balsaléceknél, de keresztmerevítéssel megerősíteném. Megmondom miért. A Fokker DVIII orra rövid, mint az Eindeckeré, Dr.I-é. Egy kis plusz súly hátul és már jön is a szívás. A 3x3-as balsa keresztmerevítők súlya elenyésző, de áthidalja a gyengeséget.

Amit a János is mond, nézd át a rajzot tüzetesen. Képes összecsapni. A másik igazság, amit a János leírt, hogy ez egy Semiscale modell, de kiváló alapja tud lenni egy részlet gazdag modellnek.

A futóművet építsd meg rugalmasnak. Imádja a merev futóművet, de egy rossz leszállás és beszakad az alja... A gép egyfedelű, felső szárnyas -> kevés borda.

Nos két dolgot tehetsz:

1. saját elképzelés alapján feljavítod a rajzot, János is hasonlót írt
2. megépíted, ahogy a rajzon van (én elsőre ezt választanám), max minimális módosítás

Igazából, amit az "öreg" tervez, az mind repül. Én maradnék a bordák kézi kivágásánál 1,5-ös balsából. A törzshöz kapható 3x3-as balsaléc, a többi anyag meg szintén teljesen hétköznapi. A csűrőket a szárnyba raknám (1-1-et). Kipróbálnám, hogy milyen is egy ilyen modell (ha még korábban nem építettél). Csalódni nem fogsz benne, de félő, ha az elején mindent meg akarsz változtatni, akkor el fogsz veszni menetközben.

Az acélhuzalok méretéhez is van táblázat a neten. Ha kell belinkeljük.

Jó tervezgetést!

Üdv,
Balázs

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2012. November 25. Idő: 00:20:04 »
Szia János!

Köszönöm a tippet a szárnyprofilra. Ahogy látom a Grant-X10 a "vastagabb", bár még így is "vékonyabb", mint az eredeti. Megpróbálom csatolmányként megmutatni az eredetit, és az X10-et. Kicsit szétnéztem szárnyprofil témában, és ismét összefutottam a Profili-vel. Úgy látom már komplett szárnyakat is lehet vele összeállítani, tökjó! :)
Kicsit nekiesek matekozni a profilok tekintetében, aztán ha jutok valamire megosztom, hátha kiderül teljesen rossz úton járok. :)
A tervrajzhibákról tudsz írni (akár privátban is), hogy mire figyeljek? Ezek szerint nem árt összenézni egy eredeti háromnézeti rajzzal, hogy stimmelnek-e a méretek?
Ja, egyébként a motorrögzítést is át kell gondolni, mert a rajzon nincs tűzfal, ahová motort lehetne rakni, csak egy rúd. Az olyan rögzítés meg nem túl gyakori.
Kicsit utánanéztem a fenyő kontra balza súlynak, és (nyilván fajtától függően) a fenyő kb 3-4x nehezebb, mint a balza. Ha 4x4-es balzát használnék, akkor pedig 1,7x-es súlynövekedésem lenne. (hacsak nem néztem be valamit) Az persze valószínű, hogy a 3-as fenyő erősebb, mint a 4-es balza.

Üdv:
Roland

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2012. November 25. Idő: 00:35:23 »
Szia!

Ne nézd össze háromnézetive, semmi értelme. A Windsock datafile sorozat könyvei, ami makettezőknek készült, még azokban is rendre el vannak méretezve a rajzok. Tiszta káosz az egész. A János, amire gondolt az a Fokker DVII törzs felülnézetére vonatkozott. Középre raksz egy vonalzót és kiderül, hogy torz a rajz.

Itt egy kis segédlet.

Ha a motortartó egy rúd, akkor nem mai rajz :) Az IPS méretű modelljéhez GWS motort ajánlott. Ahhoz tényleg egy rúd volt való meg talán némely régi 400-as motorhoz.

Az IPS verzióhoz adott egy alkatrészlistát (csatolom), ahogy nézem minden ugyanaz, csak kisebb.

Üdv,
Balázs

« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. November 25. Idő: 00:41:15 írta bgyenes »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2012. November 25. Idő: 11:48:50 »
Szia Roland!

A balza kontra fenyő-vel kapcsolatban fentebb írtam a számításaimról, amelyeket mérések alapján hoztam. A gyakorlatban közel sincs akkora különbség a fajsúlyaik között.
Idézet a Lloyd C.V építési leírásából:
"Az előzetes számolások alapján a teherviselő elemeknél a balza helyett a fenyő lécre tettem a voksomat. Ekkora modell méretnél balza lécből (abból is a keményből) már az 5x5-ös lenne kívánatos, de nem vagyok elégedett a vele elérhető szilárdsággal. Sajnos hiába kifogástalan a ragasztás, nagyobb terheléskor egyszerűen mellette hasad el a balza.
Lemértem az összes építőanyagomból minden fajtából és méretből min. 5, átlagosan 10-10db-ot és így elfogadható pontossággal tudtam meghatározni 1-1 db. súlyát. Meglepő eredményeket kaptam! A teljesség igénye nélkül csak egy példa:
Az 5x5x1000mm-es balza léc 9,7gr, a 4x4x1000mm-es fenyő 9,5gr! A súlyban szinte semmi különbség sincs, de a balza léc szilárdsága az 1,56-szor! nagyobb keresztmetszete ellenére sem léphet nyomába a fenyőének! A tervrajzot átnézve a szilárdsági és súlycsökkentési szempontokat figyelembe véve sok helyen került sor a módosításra, balza helyett fenyő alkalmazására. "

Nem szeretnélek a DVIII építésében eltéríteni a Peter Rake féle menettől -ebben feltétlenül Balázs segítő tanácsait fogadd meg-, csupán az eddigi tapasztalataimat írom le. Amivel én már megszívtam, azzal más ne járjon ugyanúgy.
A szárnyprofillal kapcsolatban:
A Grant X10-zel együtt feltöltöttem a Grant X12-őt is. :) Az vastagabb az X10-es "vastagjánál" is és nagy mértékben hasonlít az eredeti repülőgép profiljára. E két profilt csupán az élethűség jegyében ajánlottam két lehetőségként.

János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. November 25. Idő: 12:09:32 írta fokker »

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2012. November 25. Idő: 14:26:49 »
Sziasztok!

Balázs, köszönöm a segédletet, és a tanácsokat is!
János, köszönöm a balsa kontra fenyő idézetet is!
Az eredeti tervet megépítve biztosan repülőképes valamit fogok kapni, megfelelően erős motorral. :)
Viccet félretéve. A fő dolog, ami miatt gondolkozom a módosításon az az, hogy Rake honlapján is azt írja, hogy alacsony sebességeknél vigyázni kell vele.
Tulajdonképpen a leszállás necces, tekintve kevés repítési tapasztalatomat. (bár azt még nem írtam, hogy sikerült szert tenni egy Spad XIII-ARF-re is használtan, bár azt még javítgatni kell itt-ott. Viszont arról is azt mondta a tulaja, hogy szereti a sebességet. Persze azon is alul sík profil van... Szóval gyors repülőt gyakorolni már van min, mégse a "sajátom" törjem össze. :))
Persze izgatja a fantáziámat az is, hogy "miért repül" és "miért pont így". Szóval ezért is indulok körülményesebben neki, mintha "itt a rajz összerakjuk, majd repül valahogy" stílusban állnék hozzá.
Nagy kaland ez az egész. :)
Közben kattingatok a profilivel is, és eddig az látszik nagyon szépen, hogy a rajzon szereplő eredeti profil kis Re értéknél lényegesen másabb tulajdonságokat mutat, mint pl a Grant X10, X12 (sőt, a Grant X8-at is nézem) Mielőtt döntenék a szárnyprofilban, azelőtt elméletileg is össze kell szedjem magam, hogy legalább azt higgyem, tudom mit miért csinálok. :)
Amikor véglegeződik a profil, addigra előhozakodok szárnyépítési ötletemmel, kíváncsi vagyok mit szóltok hozzá.

Közben megmértem a szárny felületét, és 15,69dm2 adódott. Ez a Rake által javasolt 510g-al 32,5g/dm2 felületi terhelést ad, ami már-már vitorlázó szintűen jó, de 700g-al is 45g/dm2 alatt leszek. Persze nem mindegy a súly hol van, de visszautalva a szárnyra, ha az sikerül nehezebbre, azt nem látom akkora tragédiának.
Ja, és lentebb (fentebb, kinek-kinek fórumbeállítástól függően) említettem a terven lévő állásszöget. Namost azt rosszul mértem, pontosabban jól mértem, csak hülyeséget, tehát az nem 1°, hanem 2,75°

Roland

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2012. November 25. Idő: 15:57:05 »
Szia!

Ha alacsony sebességnél is jól kezelhető modellt akarsz, akkor alulról íveltet válassz. A DVIII, DVII felső szárnya, Junkers F-13, stb. esetében tipikusan vastag szárnyprofilt használtak. Igaz, hogy a homlokellenállása nagy, de felhajtóerőt termelt a gyenge motorhoz.

Nézz meg egy Göttingen profilt (csatoltam).

Balázs

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2012. November 27. Idő: 15:23:24 »
Sziasztok!

Van egy kis haladás profil fronton.
Röviden: a (mostani) befutó a Grant X-9 profil.
Hosszabban:
Arra elég hamar rájöttem, hogy az eredeti profillal bármit is összehasonlítani felesleges.
A feladat az, hogy olyan profilt találjak, ami kb 50000-Re számnál normálisan repül. Az 50000-es Re úgy jött ki, hogy ismét beleolvasgattam (kicsit már más szemmel) az építős topikokba, és a Lloyd leírásban találkoztam olyannal, hogy méretarányos sebesség. Ennek nagyon megörültem, így némi támpontom lesz, hogy kb "mennyivel is megy" majd a gép a levegőben. (Pontosabban mennyivel illene neki, mert egy manapság ekkora repülőkhöz ajánlott konfiggal majdnem duplaannyit tud. Persze az is igaz, hogy az eredeti repülők sem a túlmotorizáltságukról voltak híresek.)
Szóval az eredeti max sebesség és utazósebességet learányosítottam, ebből kijött, hogy az utazó sebességénél (5,12m/s) az Re~50000.
További peremfeltétel az volt, hogy ne legyen "vékony" a profil, egyrészt mert az eredeti is 12,7%-os profillal repült (Goettingen 418), másrészt meg el kell férnie a szárnyban, annak is már az alacsonyabb részén, egy "standard" 9g-os szervónak. (apropó szervó: ennek még nem számoltam utána, ezt csak remélem, hogy elég lesz, de a SPADXIII-ban is ilyenek vannak.)
Így elég sok profilt megnéztem, Goettingeneket, Benedekeket, de jópár profil megnézése után arra jutottam, hogy a Grant profilok teljesítik legjobban az alacsony Re számú megfelelő viselkedési kritériumot. (Megfelelő: papíron megfelelő...)
Nem tartom kizártnak, hogy Benedek profilból létezik a peremfeltételeknek eleget tevő profil, csak még nem futottam össze vele, ha valaki tud ilyet, ne habozzon, szóljon! :)
A kiszemelt Grant X-9 profilnak van egy érdekes tulajdonsága: 5°-os állásszögnél tudja mindezt.
Csatolom is a profilt, amin az is látszik, hogy nagyjából hogy is gondoltam a főtartót. Alul, felül 3x3-as fenyőléc főtartó (vagy alul 3x3, felül 3x5), köztük pedig 1,5-ös balzalap merevítés. Nem tudom hogyan nevezik ezt, de tetszik.
Építésre pedig azt találtam ki, hogy a szárnyat a "hátára fektetve" kezdem építeni, mert az eredeti és a modell szárnynak is a felső része vízszintes, nem törik sehol.

Roland

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2012. November 27. Idő: 18:49:47 »
Szia!

Becsülöm benned, hogy ilyen alapos vagy. A szárnykilépőt nem így tervezném meg. Alulra, felülre lapot raknék. Szerintem erősebb, könnyebb. Ennek persze az a feltétele, hogy a borda vége kellően vastag legyen. Bár ha alulra és felülre balsa csíkot fogsz rakni, akkor meg mindegy, külső borítás lesz az is. A Nieuort 10-em szárnyát így terveztem meg.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2012. November 28. Idő: 08:55:03 »
Üdv!

Csatlakozom Balázshoz. :) A szárny kilépőnél ez a megoldás nekem is bevált. (A Juppy-é is ilyen.) Bazi erős konstrukció!

Az arányos repülési sebességnél egy fontos dolgot figyelembe kell venni. A Grant X-9 szárnyprofil az 50000-es Re számhoz tartozó repülési sebességnél termel-e annyi felhajtóerőt a szárnyon, hogy a modell a levegőben maradjon? Magyarul mekkora a Cl értéke pl. 5 fokos állásszögnél? (Bár ez az 5 fok állásszög modellnél nekem soknak tűnik...) Az arányos repülési sebesség egy elméleti érték, ennél azért gyorsabban is repülhet a gép (fog is :) ), mert nehéz elérni. Arra viszont jó, hogy megfelelően alacsony Re számú profilt válasszon az ember egy ilyen modellhez.

János


DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2012. November 28. Idő: 10:06:09 »
Sziasztok!

Köszönöm!
A kilépő ötletet is köszönöm, bár a megépítés mikéntje még kérdéses, de ez a módszer nekem is tetszik. És ezek szerint jó is.
A profilkérdés közben motoszkált azért bennem, hogy kellene felhajtóerőt számolni, de annyira megörültem, hogy találtam egy akkor megfelelőnek tűnő kompromisszumot, hogy ez kimaradt... Ennyit az alaposságról. :D
Nosza, számoljunk, van már Cf értékem.
És most jön a feketeleves. Az arányos max sebességhez tartozó Re-n (bár az utazási sebességhez tartozó Re-hez tartozó Cf-is kb annyi) a felhajtóerő: 4,58N. Nem valami sok... Utazási sebességnél: 2,37N.
A Cf=0,9243. Kb 1,4-es Cf kellene, hogy a 7N meglegyen.

Kíváncsiságképpen megnéztem a Lloyd C.V topikban a felhajtóerő számolást, és nekem az jött ki, hogy ~1,4-es Cf-el számoltál. Nosza nézzük meg az E61 profil polárjait. (tudom, hogy később aztán "profilt váltottál", de a számolás gondolom ezzel történt) Az első meglepetés ekkor ért, ugyanis rendkívül furcsa polárdiagrammot láttam, és 70000-es Re-nél 3,5°os állásszögnél a Cf 0,84 a Profili szerint.
Most kezdek jó mélyen bemenni az erdőbe...

Roland

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2012. November 28. Idő: 10:55:00 »
Szia!

"Most kezdek jó mélyen bemenni az erdőbe..."
Akkor nemsokára találkozunk!  ;D Bolyongok benne már jó ideje. Kevés eredménnyel.
Az E61 diagramjait a már elérhetetlen http://www.worldofkrauss.com/foils/-on nézegettem. Gyanús volt már akkor is, hogy más és más programokkal (Profili, XFLR5, JavaFoil) nézve ugyanazt a profilt, más és más diagramokat kaptam. Sokszor elég nagy eltérésekkel. Különösen az alacsony Re számoknál. Erre varrjon aztán gombot az amatőr modellező...

Szerintem nyissunk erre egy külön témát a Szárnyszelvények gyűjteménye topikban, ahol jól körül tudjuk járni a kérdést és nem "szemeteljük" tele az építési leírásodat.

Üdv,
János



« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. November 28. Idő: 10:57:23 írta fokker »

DRoland

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 21
    • Profil megtekintése
    • http://fotonvodor.blog.hu
Re:Fokker D.VIII
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2012. November 29. Idő: 10:11:39 »
Szia!

A profilokról, elemzésről, különös tekintettel az alacsony Re számú tulajdonságokra, lehetne új témát nyitni, hátha bolyongásunk közben találunk még valakit, aki már lát két imbolygó fénypöttyöt az alagút végén. Tegnap rákerestem a neten, és találtam angol nyelvű szakirodalmat, igyekszem átbogarászni.

A Fokkerről: "hosszú" vajúdás után most az a változat áll nyerésre, hogy mégiscsak a Grant X-9-el lesz megépítve, dacára az elméleti alkalmatlanságának. A döntés hátterében annyi áll, hogy ismét elővettem az eredeti profilt, többször, többféleképpen elemeztem, és az jött ki, hogy alacsony Re számoknál a Grant profil lényegesen jobb. Namármost, ha az eredeti profillal is repül a gép, akkor a Granttal is kénytelen lesz. :)
Az 5°-os állásszög az valóban soknak tűnik (hosszú modellezőmúltam alapján :)), viszont azt találtam ki, hogy az állásszöget kis macerával állíthatóra csinálom, így ki lehet próbálni majd többféle állásszöggel is.
Nagy tervek... Lassan lombfűrészt kell ragadnom...

Roland