Szerző Téma: BMI - Junkers F-13  (Megtekintve 4655 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
BMI - Junkers F-13
« Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:52:37 »
Sziasztok!

Abszolút az építés híve vagyok, de azért iőnként belefutok egy egy csábító ARF kitbe. Pont egy ilyen a címben említett Junkers F-13. A szanmodell oldalán találtam (egész mást kerestem): http://www.szanmodell.hu/catalog/produc ... cts_id=954

A cég honlapján a nekem tetsző Lufhansa változat: http://www.bmi-models.com/#en/11822_Jun ... _25/6/3220

Itt egy link egy német fórumból: http://www.rclineforum.de/forum/thread. ... id=2753616



A modell négycsatornás, és ahogy hallom kiválló minőségű. A fesztávja elég nagy ahhoz, hogy ne csak szélcsendben lehessen vele repülni. A csűrő szervók külön vannak. Tehát 5 csatornás is lehet a modell. Az ára szintén elfogadható, sőtt megtervezni megépíteni kb ekkora anyagi erőforrást igényelne, hanem többet.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 11:52:53 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:53:26 »
Szia Balázs!

Gyönyörű a modell és az eredeti gép is! Nekem újdonság ez Junkers F-13, eddig valahogy elkerülte a figyelmemet. Nem csodálom, hogy csábít, én is "elviselnék" egyet :). A nulláról történő megépítése biztos, hogy mindent tekintetbe véve többe kerülne, mint megvenni. Jó-jó "nyühülni a szárazfát", de nem mindig esik jól :))

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:53:50 »
Sziasztok!

A "motorok és légcsavarok" témához kapcsolódik az alábbi dolog.

Van egy E-flite 480 BL, 910kV-s motorom. Ez fog belekerülni az Albatros D.II-be. Eljátszva a gondolattal, ebbe modellbe ki milyen légcsavar és akkumulátor konfigurációval építené be?

A modell legfontosabb adata ehhez a súlya: 825g. Az E-flite motor 990g-os modellig megfelelő. Tehát elvileg jó.

Itt egy link, ahol egy modell típushoz (elektromos) megadják a körülbelüli szükséges erőforrás igényt (W).

- 50-70 watts per pound; Minimum level of power for decent performance, good for lightly loaded slow flyer and park flyer models
- 70-90 watts per pound; Trainer and slow flying scale models
- 90-110 watts per pound; Sport aerobatic and fast flying scale models
- 110-130 watts per pound; Advanced aerobatic and high-speed models
- 130-150 watts per pound; Lightly loaded 3D models and ducted fans
- 150-200+ watts per pound; Unlimited performance 3D models

Nekünk a kiemelt rész kell. A pdf-ben levő számítással kijön, hogy a modellhez szükséges 163W, A motorhoz folyamatosan 20A áramerősség szükséges, 7,4V az akksi ez V*A = 148W. A max 7,4*25 = 185W.

Az mondjuk biztos, hogy a 825g az üres gép. Szóval lehet, hogy a "feltankolt" modell 1kg felett lesz.

Remélem mindent jól értelmeztem. Várom a véleményeket. Az is lehet, hogy ez a motor még kevés is lenne. A másik nagy probléma, hogy egy nagyobb súlyú elektromos modell már drága elektronikai eszközöket igényel.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:54:11 »
Olyan mintha ehhez a modellhez ez a motor lenne jó: http://www.horizonhobby.com/Products/De ... =EFLM4010A.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:55:00 »
Szia Balázs!

Az általad említett 185W-os teljesítményhez kevésnek találom a 2 cellás (7.4v-os) akkut a szerintem nagy értékű áram (25A) miatt. Praktikusabbnak tartom a min. 3 de inkább 4 cellás akkumulátor használatát. Az áram ez utóbbi esetben a felére csökken (12,5A), amit "barátságosabbnak" tartok. Ha lehet, én -minden elektronikai rendszernél- kerülöm a a nagy (>10-15A) áram használatát. Nagy áramoknál kiemelkedő jelentőségű a vezetékek megfelelő nagyságú keresztmetszete és a csatlakozások minősége stb. stb. Csak profi forrasztás valamint aranyozott csatlakozó használata az elfogadható. A 10-15-20C jelzések ellenére is az akkumulátor éllettartama szempontjából jobb a kisebb kisütő áram. Anyagiakat nézve is előnyösebb a relatíve kisebb áramú elemek alkalmazása.

Az E-Flite motorok tényleg jónak tűnnek. Lehet, hogy a Fokker DVII-be eggyel nagyobb motor kellene. Ha a statikus húzóerő mérése és a berepülés is ez irányba mutat, akkor be kell fektetnem egy ilyen mociba, no meg egy nagyobb kapacitású akkumulátorba.

Üdvözlettel,

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:55:26 »
Szia!

Nézzük. A német cikkben a 400-as motort használt az író és nem mondott róla rosszat. A modellről csak jót írt. Egyedül arra panaszkodott, hogy folyamatosan gyorsan kellett repülnie. Istvánnal beszéltem Ő a szárnyprofil rovására írta.  Igaza lehet, a szárnytőnél ezeknek a gépeknek kifejezetten vastag volt a profil. A modell is megörökölte ezt. Szép nagy homlokellenállás...

Azért én is keveslem azt a motort. Három cellával és egy 9x5-ös légcsavarral repülte a modellt. Szerintem ne is csodálkozzon. Ha egy 480-as motort választott volna, akkor nagyobb légcsavarral (kisebb emelkedéssel) leadta volna ezt a teljesítményt.

Javítsatok ki, ha rosszul tudom. Úgy döntöttem, hogy veszek egyet. Kipróbálom. Max eladom, ha nem jön be...

Üdv,

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:55:58 »
Szia Balázs!

A 400-as motor ehhez a modellhez tényleg nagyon "karcsú" és a 9*5-ös sróf is kevés hozzá.  A Blubaby-t (depron gép 326 gr felszálló súllyal) jóval erősebb motorral repítettem és kicsit szeles időben 9*6-os légcsvarral.

Mondjuk én mániákusan túlmotorizálom a gépeket. Nem nagyon, csak egy "kicsit"..:))

Ha megveszed a modellt és repülésre kerül a sor, kérlek szóljál :)

A tapasztalatokat pedig feltétlenül dokumentáld itt a fórumon. Videót segítek készíteni :)

 
Üdv,

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 09:56:23 »
Megrendeltem. Ha nem válik be eladom. De előtte "lemásolom", mint a kínaiak :)

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 16:10:51 »
A múlt héten megérkezett a modell. Végül Ausztriából rendeltem meg. A végösszeg olyan 28.000Ft-re jött ki. Többet ezért sem adtam volna. A német újságban dícsérték a kiválló minőségét. Kinek mi a mérce. Megnézve a bevonás minőségét számomra hagy némi kívánni valót maga után. Én szebben vonom be a modelleket... A gép felszereltsége elsőrangú. Elektronikám volt itthon. Semmit nem kellett hozzá megvennem. A hozzá adott kézikönyv szintén tökéletes.

A csűrőmozgató szervók helyét kellett kicsit kiszélesítenem. No ez vitte el a legtöbb időt. Elég gyenge a belső szerkezete itt. Tört is... Javítottam. Miért kell spórolni az anyagon? A többi mind hibátlan volt. Szerintem 1-2 óra alatt össze lehet állítani.

Berepítettem. Nagyon meredek volt. A gép minden egyes manővert egy leborítással hálált meg. Szóval olyan 2-3 percig izzadtam, majd lehoztam. Egyben. Otthon mindent finomhangoltam. Mix-et is beállítottam, max kitéréseket is, stb. Azóta nem volt időm ismét kivinni. Ezzel a modellel tényleg gyorsan kell repülni. Ez nekem új. Meg kell szoknom. Leszállásnál mivel felgyorsult, szinte "ráült" a levegőre. Alig akart lejönni.

Egyébként jól néz ki a modell, de maradok a saját építésnél. Elmondhatom, hogy kipróbáltam az ARF modellezést...

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2009. Július 29. Idő: 20:52:48 »
Sziasztok!

Ma ismét megreptettem. Jól repült! Nem is értem miért nem vettem a fáradságot már elsőre, hogy a csűrő-oldalkormány mixet és az exponenciális kitérést beállítsam. Ez volr a kulcsa a múltkori kínoknak. A kissé szeles időt nem szereti, mert billeg. Érdekes mód a pici Nieuport-ot ez ma nem izgatta és vígan szelte a levegőt.

A modell repül lassan is. Szép komótosan lehet vele kőrözni. Mást nem is próbáltam ki. Az 1800 mAh-os akksoval 8 percet repültem. Maradt még benne olyan két perc tartalék. A leszállás még nem a legszebb. Meg kell találnom a megfelelő fordulatszámot. Ha nagy a sebesség, akkor alig akar lejönni, ha kevés, akkor meg hajlamos átesni. Álló motorról szó sem lehet...

János egyik levelén elgondolkoztam, kipróbálom három cellás akksival is. A motor erejét kevésnek éreztem. Ehhez persze vennem kell majd egy olyan 2000mAh-s akksit.

Most a modell 745g-os.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2009. Július 29. Idő: 21:14:21 »
Szia!

....Hát igen, ez nem egy Junkers Trimotor!  Az nagyobb volt, igazán élethű és M=1:1-es :)))))
Tényleg, megvan még az a videó a Trimotor-os sétarepülésedről? Remélem, jól emlékszem.....
Ha igen, akkor feltehetnéd valahová.... Estleg nyithatnánk egy Amikor repültem topikot, ahol megnézhetnénk egymás repülési videóit. Kettőt én is feltehetnék :)))) Ez egy kis kötetlen diskurálásra is lehetőséget adna. Bocsánat az off-ért

Ha bírja a moci (szabályzó) a 3 cellát és annál le tudja adni a kívánt teljesítményt, akkor nyugodtan válts a 3 cellásra. Ez a gép elég nagy ahhoz, hogy ne a 2 cellás akksit terheld 20-25A-rel, hanem a 3 cellást csak 12-15-tel.
Csak ötletként említettem, mert a Fokkernél én is variálok a konfiggal és még elég "képlékeny" a dolog.
Azért egy jó távirányítóval meg lehet oldani különféle problémákat :)))

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2009. Július 30. Idő: 11:34:43 »
Szia János!

Az az igazság, hogy a tárhely limitált. Az összes videót leszedtem. Csak a Fokker M.10 repülése maradt fent.

Számolgattam a háromcellás konfiggal. Csatolmányban van a végeredmény. Szerintem rosszabbul jövök ki. De javíts ki, ha tévedek.

Balázs

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2009. Augusztus 02. Idő: 12:36:43 »
Sajnos a kitkészitök nagy szeretik azolcsóminöségü könnyü-furnirt, ami csak nagy körültekintéssel alkalmazható teherbiró helyeken. Ezenekivül, mert a lézervágás megengedi, annyira ki van könnyitve minden törzs- és szárnyborda, hogy teljesen legyengülnek. Nem a könnyü furnir a hiba, hanem, hogy csak azt használják. Futómü-, szárnybeerösités megerösitést és jóminöséget igényel. Depron is jobb sok helyen, mint a gyenge 2 mm-es könnyü furnir.
Legtöbb gépnél az az érzésem, hogy csak megrajzolták öket, de nem terveztek semmit. A Junkers-szel kapcsolatban is olvastam már német újságokban tesztriportokat, ahol pl. a futómü az elsö leszállásnál kitört, mert rosszul volt tervezve és rosszminöségü anyagot használtak hozzá. Ezt a Ju 52 modellel kapcsolatban is olvastam már.
Örülök, hogy jól repült végülis a gép. Érdekel, hogy 2 Lipoval is repül-e? De 3 a biztosabb oldalon van.

István

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2009. Augusztus 03. Idő: 08:49:51 »
Igen, hiába balsa modell, ahol tudtak spóroltak az anyaggal. Jobban jártam volna, ha burkolat nélkül kapom. Akkor legalább azonnal megerősíthettem volna a vázat. Így várom, hogy majd vmelyik alkatrész a terhelés során eltörik. A futóművet minden leszállás után megnézem. Egyenlőre egyben.

Ezidáig csak a kétcellás megoldást próbáltam ki. Nincs nagykapacitású háromcellás akksim, csak egy 1000mAh-s pakkom, de az 3-4 percre lenne csak elég. Szerintem.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: BMI - Junkers F-13
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2009. Augusztus 03. Idő: 13:17:32 »
Szia Balázs!

A második esetben nagyon harapós (10*7-es) propellert választottál ugyanahhoz a konfighoz. Próbáld meg pl. egy 10*5-ös APC E-vel :) Azzal szerintem jobb eredményt ad a kalkuláció. Kisebb felvett árammal is ugyanakkora húzóerőt produkál a motor/sróf páros, mint az első esetben. A múltkori email-ben is erre utaltam. Ugyanaz a konfig 3 cellás akksival kisebb felvett árammal is képes ugyanazt a teljesítményt (~húzóerőt) leadni. Arra kell csak vigyázni, hogy teljes gázon ne lépjük túl a megengedett értékeket (fordulatszám, max. áramfelvétel stb.) A program ezen értékek túllépését remekül detektálja.

Üdvözlettel,
János