Szerző Téma: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése  (Megtekintve 8740 alkalommal)

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #15 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:33:27 »
Szia Balázs!

Ahogy egy más topic-ban leírtam, itt is elmondom, hogy remekművet alkotsz megint! Gyönyörű ez a gép! Jó lenne ottlenni a berepülésén :))))

A berepüléshez kapcsolódva kérdezem: Szükséges-e ennél a gépnél a motor le-, és/vagy elhúzatása? (A Fokker DVII-nél pont ezen a dolgon törpölök, mármint, hogy ne legyen vagy legyen és akkor mennyi. A két gép jellegében és méretében is nagyon hasonló :)) Mindenesetre a lehetőségét beépítettem a "húzatásnak". Te mit gondolsz?

Üdv,

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #16 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:34:15 »
Szia János!

Köszönöm!

A tervezés elején erről beséltem már István barátommal. Azt mondta, szerinte lehet, de nem mindig szükséges. Az a bajom, hogy elég sok I.vh-s típusnak az orra szűk. Ennél a Fokker-nél egyszerű volt ezt így tervezni, de az Aviatik-nál már nem lesz. Majd az oldalkormánnyal kompenzálom. A legtöbb Albatros orra is kecses, oda egy eltolt fix törzsbordát, motortartót tervezni, nekem macerás.
A Te Fokker D.VII-ed egy Rake nevű angol modellező rajza alapján készült kefés Speed 400-as motorhoz. Ahogy én emlékeim szerint a motortartó bakot lefelé eltoltam már illetve a kefés motornak kivágott hely is sréhen volt kialakítva. Azt hiszem 2-2 fok volt. Amúgy Rake későbbi rajzain sincs motoreltolás. Szerintem az építőre bízza.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #17 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:36:03 »
Szia!

A motor elhúzatás szükséges nem szükséges voltát a következő módon próbáltam az eddigi gépeknél megoldani: Nem a motortartó bakra illetve "tűzfalra" szerelem közvetlenül a mocit, hanem egy háromszög alakú vékony (1-1,5mm-es) rl-re  fixen, aztán ezt a lapot 3db csavarral "rögzítem" "tűzfalra" (homloklapra). Lehet akár facsavarral is: egy alul, kettő felül, ezeknél a két lap között az elhúzatás mértékét beállító alátétek (esetleg kicsi, de erő spirálrugók) vannak. Így -ha kell- finoman lehet szabályozni a le-, illetve elhúzatást. Az alsó csavart tövig kell behajtani, felső kettőt csak részben. Együttes állásuk adja a lehúzatás, különbségük pedig az elhúzatás nagyságát. Na, ez most aztán "nagyon érthetőre" sikeredett. Szóval, a felső két sróf egyenlő mértékű kicsavarásával beállítjuk a lehúzatást, ezt követően -a légcsavar felől nézve- a jobb oldali kicsavarásával az elhúzatás felét, a baloldali ugyanilyen mértékű becsavarásával az elhúzatás másik felét. Így nem változik meg az előzőleg beállított lehúzatás.
(A három csavarral a motorrögzítéssel kapcsolatos építési hibákat is kompenzálni lehet.) További előnye e megoldásnak a meredek "leszállásnál" jelentkezik: törik, szakad a vékony rl elnyelve az ütközési energia egy jó részét.(Tapasztalatból tudom :))

Mellékeltem két képet is.

Üdv,

János

Sorry, dupláztam a képeket..

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #18 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:37:00 »
Szia!

Az ötlet jó. Ezzel is az a bajom, hogy utólag, beépítve már nehéz állítgatni. Persze elsőre belőni és fixálni tökéletes.
Én mindig vmi könnyített dobozon gondolkodtam, aminek az elülső lapja mindkét irányba el van tolva. Azaz az alsó és jobb oldali lapja a doboznak rövidebb.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #19 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:37:34 »
Szia!

Ha már az építés előtt ismerjük a motor elhúzatás adatait, akkor sokkal egyszerűbb az a módszer amit az előbb említettél. Amit leírtam, az új gépnél vagy nagyon eltérő adatokkal rendelkező motor ill. sróf cseréjénél alkalmazható a pontos beállításhoz, természetesen csak akkor, ha a modell orrszerkezetének felépítése ezt lehetővé teszi.

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Összeszerelés
« Válasz #20 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:39:34 »
Elkezdtem összeszerelni a modellt. A felső szárnyat végül négy csavarral fogattam fel. Nem a legszebb megoldás, de a facsavarban nem bíztam. Ehhez a felső burkolatot meg kellett bontanom. Az anyát majd egy kis pillanatragasztóval fixálom. Az összes matrica felkerült. Összességében remek ez a lézerrel nyomtatható matrica. Azt hiszem ma lefújom lakkal. Attól fényesebb lesz. A felső kábeltartót (angolul Kingpost, sajnos a pont magyar megfelelőjét nem tudom) - ami igazából a szárnyavaráshoz használt kábeleket merevítette - is felszereltem. Nálam ez tartja a szárnymerevítő huzalokat, amelyek segítségével mozdulatlanra sikerült lefixálnom a felső szárnyat. Vmi kicsi mozgástere azért persze maradt. A következő lépés, hogy az alsó két szárnyat beépítsem és összekössem a felső szárnnyal. No ez lesz még macerás...

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #21 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:40:13 »
Szia Balázs!

Ez matrica fantasztikus! A múltkor megnéztem a cég honlapján is néhány dolgot ezzel kapcsolatban, de az igazi mégiscsak egy modellen látni! Főleg ha Fokker :)) (A DVII-esnél a keresztek előtt állok a "festéssel". A törzs oldalára  megfelelő az Api-s fólia, de a szárnyakon levő keresztekhez már nem, mert a vastagsága miatt nem képes felvenni a "vászon"-borítás hullámosságát. Gyakorlatilag itt akadtam el a modell befejezése előtt amíg fel nem tetted a matricás linket. Ez lesz a megoldás nekem is. Köszönöm...)

A lakkozás biztosan jót tesz neki, nemcsak esztétikailag, hanem a felület védelme szempontjából is. Ha ilyen stabil a felső szárnya a gépnek, akkor a főtartó is bírja majd a terhelést.

További jó építést a befejezésig!

János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Elkészült
« Válasz #22 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:41:34 »
Sziasztok!

Ma délelőtt elkészült a modell. Az összes feszítőkábel a helyérekerült. A szárnyakat összeépítettem és rögzítettem. István által javasolt epoxit használtam hozzá. A kábelek még extra rögzítést és merevítést nyújtanak.

A súly 450g-lett. Tettem még bele olyan 16g ólmot is. Biztos ami biztos. Az egyik külföldi írta, hogy túl elöl van a modell súlypontja. Ő 30%-ba rakta volna. Meglátjuk. Remélem, hogy a beállítások nem katasztrófához vezetnek majd. A légcsavar rgy blue-bird 8x4.3-as lett. Az akksikat töltöm. Két kétcellás 1300mAh-s Lipo akksi lesz nálam. A kamera akksija is töltőn van. Holnap reggel a párom segedelmével megnézzük mit terveztem :)

Jó modellezést mindenkinek!

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #23 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:42:46 »
Szia Balázs!

Lehet, hogy türelmetlennek látszom, mert alig múlt el dél, de nagyon érdekel, megtörtént-e  a berepülése a gépnek és mik a tapasztalataid vele ?

Őszintén remélem, hogy sikerült "belőni" a modellt és készült számunkra egy kis "nyálcsorgatást" kiváltó videó is, amit hamarosan megnézhetünk.:))

Üdv,

János

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #24 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:43:26 »
Tökéletes!

(de hogy repül...)

István

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #25 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:48:24 »
Sziasztok!

Két nap "hírzárlat" után megírom a berepítés történetét. Vasáranap nagy izgalmak közepette kimentünk a párommal. Ő volt az én kameraman-em. A gurulópróba sikerült. A modell nem tört ki semerre. Kész csoda. A korábbi gépeim mind meglódult jobbra... Az első felszállás majdnem az utolsó lett. A jó öreg súlypont közneszólt. Hiába gondoltam én úgy, hogy jó, kevés volt. A másik a magassági rossza alaphelyzeti beállítása. A kettő együtt egy hirtelen orrfelkapást eredményezett. Megállt bennem az ütő. De mivel nem ez az első ilyen hibával rendelkező modellem megfogtam és visszahuppant a talajra. Gyors ötletelés. kerestem egy nagyobb nehezebb kavicsot és az akksi meg a tűzfal közé szorítottam. Remek. A súlypont alakul. Nekifutás ééééééés, az égben volt. Azért éreztem, hogy ez még nem a legjobb. Kicsit bukdácsolt. Ilyenkor jön az, hogy de szép a modell az égen, de valószínűleg ez volt az utolsó alkalom, hogy fent láthattam. Élvezzem ki,mert ezt lehozni nem lesz könnyű. Nem volt, de egyben maradt. A futómű forrasztása engedett el egy ponton, meg a küllős kerék tört el...

Ma siettem munkából haza. Vettem egy 8x3.8-as APC légcsavart a 8x4.3-as helyett. Az a blue-bird olcsó, de vacak a minősége. Kuka. Lemértem a kavics súlyát 27g-volt. Akkor mondom egy 50g-os horgászólom mehet is bele. Lemértem a modellt 499g lett. Határ eset. A max súly, amit elvisz papíron 500g, vitorlázó esetében. Úgy döntöttem, vinnie kell. És tökéletesen repült! Nem mondom, azért egy erősebb el fog majd kelleni. Most még nem volt szívem szétszedni az álmotort. Előtte megtervezek CAD-ben egy újat, majd egy azon napon le is cserélem. Nem akarom elcsúfítani.

Szóval a modell remekül repült. Szépen reagált mindne mozdulatra. Ki tudtam trimmelni. Könnyedén fordul, nem csúszik el.

Készült film is (http://www.scalemodels.hu/video/fokker.avi), de a DV kamerát a mai napig nem tudtam rákötni a laptopomra. Vista. No comment. XP-s gépen tudtam átvenni vmi pocsék minőségben. Még rászánok egy-két napot, hogy rájőjjek a problémára. A hétvégén szándékomban áll egy jobb felvételt készíttetni.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 19:56:46 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #26 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:50:10 »
Lemaradt néhány fénykép.

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #27 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:51:09 »
Szia Balázs!

Gratulálok a modellhez és a sikeres berepüléséhez! A videó valóban nem a legjobb minőségű, de repül rajta a gép! Most már "csak" a finomítás van hátra (a videón is :))), aztán eljönnek a nyugodt repítések napjai.

Gyönyörű lehet életben ez a modelled (is)! (Párat már volt szerencsém közelről látni:)

Jöhet a következő!

Üdvözlettel,

János

Nézem a Fokker DVII-et itt mellettem a falon. Oly szomorúan lógatja az orrát.. :)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #28 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:52:23 »
Szia János!

Köszönöm!

Ma ismét nekiesek a videokamera és laptop összekötésnek. Egyenlőre az akadály a Vista... XP-vel tökéletesen működik. Azaz mégsem, mert láttuk az eredményt. Érdekes, hogy anno ez az egész olyan szépen üzemelt. Informatika.

Igen, igen, most jön az Aviatik. Végre teljes energiámmal tudok foglalkozni a tervezéssel. Azért a hétvégén megreptetem még néhányszor a Fokkert. Ezek után szerintem minden más modellemet eladok. Kivéve a Be2c-t ;)

Balázs

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Válasz #29 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:53:13 »
Szia Balázs!

Korán keltél...:)

Kimaradt tegnap este az elismerésből, hogy különösen emeli a gép eszmei értékét a saját tervzés ténye, hiszen modellt bármelyikőnk képes építeni, de megtervezni...? Ehhez külön gratulálok!

Az informatika elég ingoványos terület. Hiába űzöm -lasan már 35 éve-, még nem tanultam meg "vizen járni":) A Vistából kiprobáltam néhány változatot, maradt a jó öreg XP. Remélem, hamar sikerül dülőre jutnod a videóval kapcsolatban.  

Neked köszönhetően érlelődik egy merész tervem. A Fokker DVII-et mégiscsak megpróbálom a jelenlegi távval és vevővel berepülni. Már egész jól kiismertem a szeszélyeiket. Legfeljebb valami elefántfüves terepet keresek az első alkalomra:) A Be2c-nek is megvan a konfigja :), így azt is össze lehetne rakni.

Jó Fokkerezést !

Üdv,

János

Azért írj a további tapasztalataidról a Fokkerrel kapcsolatban.