Szerző Téma: Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése  (Megtekintve 8480 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Fokker M.10 (B.I) - prototípus építése
« Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:06:40 »
Sziasztok!

Korábban a típus leírásoknál írtam erről az első világháborús repülőgépről: Fokker M.10 (B.I). Igazából az apropója az volt, hogy megrajzoltam első tervrajzomként. A modell 1:10-es méretarányú lett. A tervrajzhoz készítettem egy alkatrész listát és ez alapján kivágattam a főbb elemeket lézerrel. A héten jött meg a csomag, így végre belefoghattam a megépítésbe. A későbbiekben további saját tervezésű Monarchiás modelleket fogok megépíteni és bemutatni az oldalon.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Törzs építése
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:11:42 »
Mivel a modell saját tervezésű, ezért a megépítése szinte fejből megy. Ez bizonyos szempontból előnyös, de hátrányos is egyben. A hátrány az, hogy a megépíthetőség tesztelését nem tudom magam megoldani én csak a tervezési hibákat találom meg. Sajnos van néhány, de ugye egy prototípusnál ez rendjén is van. A legfőbb gondom, hogy a modellt nem idehaza vágattam ki, hanem az USA-ban. A gond abból fakad, hogy a kinti balsa és a rétegelt lemez vastagság nem egyezik meg az idehaza kaphatókkal. A jó hír az, hogy Bp-en is találtam egy céget, ami foglalkozik lézer vágással. Az áraik is elfogadhatóak.

Az eredeti repülőgép kinézete lehetővé tette, hogy a szokásos két doboz technikát alkalmazzam. Azaz egy elülső és hátsó részt építek meg külön, majd összeillesztem őket. A törzs elülső részének két oldala két rétegből áll. Ezt azért terveztem így meg, hogy a szárnybekötések és egyéb tartók meg legyenek erősítve és egyben a külső burkolattal el legyen rejtve. Az építés során majd kiderül, hogy a tervem bevállt e vagy feleslegesen bonyolítottam túl.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Törzs építése 2. rész
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:18:00 »
Folytattam az építést. A törzs elülső doboz része szinte teljesen kész. Az egyes elemek szinte tökéletesen passzolnak, egyedül a már korábban említett méretbeli különbségek miatt kell itt-ott csiszolnom az anyagvastagságból. Jelenleg a motor és az álmotor körüli részeket építem. A motor burkolata elkészült, az álmotor hengereit állítom össze. Ez igen aprólékos munka, rengetek pici alkatrészből áll. A végeredményre kíváncsi leszek.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Törzs építése 3. rész
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:20:38 »
A törzs hátsó része szintén hagyományos elven lett megépítve. 3x3-as balsacsíkokat vágtam majd összeállítottam a vázat. Először az egyik oldalt, majd elkészülte után fóliát raktam rá és ráépítettem a másik oldalt. Szerintem ez a legjobb módszer, hogy két tökéletesen szimmetrikus oldalt építsünk.

A következő lépés a két oldal összeillesztése. Ehhez nagy segítséget nyújtott az előre kivágott hátsó két elem: TT és TB. A TB-hez ragasztottam mindkét oldalt, illetve az elülső törzshöz illesztettem, hogy biztosan pontosan illesztem össze a két oldalt, nehogy a végeredmény el legyen csavarodva. Végül a TT-t is beragasztottam.

Száradás után a többi balsa csíkot is beragasztottam. A kereszt merevítéseket opcionálisnak szántam, de szerintem sokkal merevebbé válik tőle a törzs és súlynak nem igazán sok.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Farok építése
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:22:32 »
A modell hátsó része tipikus korai Fokker kinézetű. Az oldalkormány ívelt a magassági lapok egyben mozognak. A magassági kormányokat szénszállal kötöm össze. A ragasztás előtt persze a szénszálat egy műanyag csőbe dugom bele. A műanyag cső lesz végül rögzítve a törzshöz. Ezt a megoldást már korábban alkalmaztam a Fokker DII-es megépítésekor.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Szárnyak építése 1. rész
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:24:20 »
A modell kétfedelű lesz. Először az alsó szárnyakkal kezdtem az építést. Az első döbbenetem akkor jött, amikor észrevettem, hogy az összes R7-es borda hibás. Sajnos én rontottam el a tervrajzot. A gond az volt, hogy a hátsó főtartó kivágását előrébb rajzoltam be. Tehát meg kellett növelnem a nyílást, így a 3x5mm-es főtartó helyett 4,5x5mm-es főtartót kellett készítenem. Szerencsére több hibát nem követtem el. A következő elem a felső szárny középső összekötő eleme volt, amit elkészítettem. Ezt sikerült igen masszívra terveznem, szerintem itt is túlzásba estem. Majd a törzsre való felszerelésnél kiderül. Most a felső szárnyon dolgozom. A már korábban említett borda hibákon kívül itt sem találtam más problémát.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Szárnyak építése 2. rész
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:31:33 »
Elkészültek a szárnyak. Az építés során ismét tanultam valamit, sajnos csak utólag. Egy ekkora fesztávú modellnél már kötelezően fenyőlécből kell lenni a főtartónak. Az alsó szárny még épülhet balsa főtartóval. A tervrajzot meg is módosítottam. A következő nehéz pont a kabinnál levő szárnytartók elkészítése. Az első verziót összeállítottam, de a végeredménnyel nem vagyok elégedett. A huzalokkal való munka és a forrsztás valahogy mindig is messze állt tőlem... Tehát a következő lépés a középső szárnytartók és merevítők építése, így a törzs felső burkolatát is elkészíthetem. Ez azért fontos, mert addig a motorburklatot nem tudom a helyére ragasztani. Minden mindennel összefügg...

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Futómű
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:35:13 »
A futóművet kettes és másfeles acélhuzalból alakítottam ki. Ez egy elég korai repülő, ezért a futóműve is ennek megfelelően bonyolult. Szerencsére a tervrajz pontos lett így szinte elsőre sikerült minden elemet elkészítenem. A forrasztás is könnyen ment. A küllős kerék angliából származik a SAMS model-től. Szerencsére az 1/10-es méretarányhoz pont jó volt ez a kerék.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Szárnytartó
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 00:42:19 »
Az első központi szárnytartó nem tetszett, ezért egy újat készítettem más módszerrel. A rézcsőbe forrasztottam acélhuzal összekötőket. A végeredmény tökéletes lett. A törzshöz a szokásos cérnás és pillanatragasztós módszerrel erősítettem fel.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Álmotor 1. rész
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:17:21 »
Az álmotor alapjának összeszerelését már korábban leírtam. A következő lépés volt, hogy a kis Hacker motort felcsavaroztam. Ezzel kiderült, hogy mennyi szabad helyem maradt a motort befejezni. A középső imitációt balsa gyűrükből készítettem. Segítségemre volt néhány színes múzeumi kép. Végső lépésként a szerelvezérlő rudakat ragasztottam fel. Ezek vékony szénszálból készültek. Az egészet lefestettem.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Álmotor 2. rész
« Válasz #10 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:20:25 »
Következő lépésben beragasztottam az álmotort a motorburkolatot is a végleges helyére illesztettem. Száradás után pedig jöhetett a csiszolás. Körülbelül egy óra alatt sikerült mindkét oldalt szépen egyformára csiszolni, majd fogtam és feszítőlakkal lelakkoztam. Ezt azért szoktam, hogy a balsa felülete erőssebb legyen illetve a pólusokat kitölti, így 1-2 réteg és némi csiszolás után szépen festhető lesz a felülete.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Festés
« Válasz #11 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:24:35 »
Rég frissítettem az építés leírását.

A csiszolás után kicsit még balsa alapú hibajavítóval eltüntettem a maradék egyenetlenségeket a felületen. Ismét csiszolás következett. Portörlés, majd TAMIYA maszkolószalaggal körbemaszkoltam a modellt. Ez a szalag nem olcsó, de kiváló! Nagyon ritka, hogy alámegy festék, és még sosem szedett fel festék réteget. Bátran ajánlom mindenkinek. Először ecsettel lealapoztam az egész felületet egy semlegesebb szürke színnel. Ekkor még a durvább hibák előkerülhetnek. Szerencsére nem volt. A festéshez TAMIYA spray-t használok már évek óta. Ez sem olcsó - 1.500 Ft / palack -, de egy pormentes felületet szépen le lehet vele "festeni". A kézi festés nekem nem megy. A végeredmény számomra elfogadható lett.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Törzs bevonása
« Válasz #12 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:29:58 »
A bevonáshoz EcoSpan-t használtam. A vászon utánzatot, krém színűt. Következő lépésként véglegesen rögzítettem a futóművet és a farokcsúszót. Bevontam a hátsó vezérsíkokat és felszsereltem őket. Egy korabeli fekete-fehér fénykép alapján megfestettem a törzs hátsó részét. Erre is TAMIYA spray-t használtam.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Szárnyak bevonása
« Válasz #13 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:31:16 »
Szintén EcoSpan-t használtam. Itt azért ismét kiderült számomra, hogy egy fenyőléc főtartóval jobban jártam volna. Szárnymerevítő huzalokat mindenképpen hsználnom kell majd. Szerencsére ehhez van jó sok korabeli fotóm.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
A részletek
« Válasz #14 Dátum: Dátum: 2009. Július 28. Idő: 08:32:27 »
Amíg a lézerrel nyomtatható matricára vártam, a kabinok körüli részt elkészítettem. Bőrrel bevontam a peremeket és elkészítettem a szélvédőket. A szárnyakon a fekete kereszt alatti részt szintén TAMIYA spray-el lefújtam (fehérrel). Erre jön majd az átlátszó matricára nyomtatott kereszt.

Balázs