Szerző Téma: Morane-Saulnier Monoplane  (Megtekintve 3390 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Morane-Saulnier Monoplane
« Dátum: Dátum: 2011. Május 29. Idő: 21:47:25 »
Sziasztok!



Elsőre induljon ez egy beszélgetésnek.

János letöltötte a Flight magazin néhány 1910-es évfolyamát. A szívemet melengeti ez a korszak, már ezerszer átlapoztam azóta ezeket a pdf dokumentumokat. A doksik között van megépíthető, modellnek való repülőgép. Ilyen a Morane-Saulnier Monoplane. Az 1914 május 24-i számban van erről egy cikk. A szenzációs ebben a lapban, hogy a gép leírásán kívül az akkor megoldásokat is képekkel kivesézik. Egyszerűen kincs a lap! Itt fent is van: Flight magazine

Sokan nem tudják, hogy bár a motoros repülést Amerikában "találták" fel, vagy inkább vitték sikerre, a franciák már az elején az élen jártak. Bleriot, aki a legismertebb, de a Nieuport cég és a Morane-Saulnier is az élen járt a repülésben. A Nieuport IV egy világíres repülő volt a maga idejében, később a Nieuport sorozat több megoldását lemásolták a németek a háború folyamán. Például a Nieuport 11-es felemás szárnymegoldását. Az Albatros D.II alsó és felső szárnya még azonos fesztávú volt, de rájöttek, hogy a francia megoldás jobb, így a D.III-as már ezzel a megoldással épült.

Az sem feltétlenül közismet, hogy a Fokker Eindecker nem Fokker találmánya volt. A saját tervezésű és építésű Spider zsákutca futott ezért Ő is!!! francia gép után nézett. Vett egy leharcolt Morane gépet és némileg átalakítva repülőképessé tette. Így indult a sikerszéria. A Fokker E.I-E.IV a maga nemében egy elavult gép volt, de az előre tüzelő géppuska kompenzálta minden hiányosságát. Azt s felejtsük el, hogy a Pfalz gyár E sorozata is ez alapján készült.

A gép fesztávja 9,16m, hossza 6,6m. Annyi sok részlet és működési elv található az újságban, hogy rögtön megfogalmazódott bennem egy modell. Megrajzolni kb egy hét, tehát az előre megtervezett menetrendbe bőven belefér. A kérdés mi legyen a mérete? 1/6 vagy 1/4? 1/4-ben csak szétszedhetőben lehet gondolkodni, míg 1/6-nál mehet fixre építve. A méret meghatározza az elektronika költségét. 1/6-hoz lehet kapni ál Rhone motort.

Ekkora mérethez várom az anyagválasztási ötleteket is!

Mi a véleményetek? A szárnyelcsavarás kötelező megoldás ennél a gépnél.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 17:58:30 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 08:40:23 »
A témához kapcsolódó oldal: Morane

Megkerestem néhány fontos adatot és részletet a géppel kapcsolatban. Tehát a motorja Rhone-Gnome 80Le volt. A szárnyelcsavarás szárnyanként két ponton történt. Az alsó tartón (pilon) középen van egy kar, ami összeköttetésben van a botkormánnyal. A pilon elülső és hátsó részén szintén van egy-egy mozgatókar, ami viszont már a szánnyal van kapcsolatban. Az elülső kapcsolódik a szárny külső részén levő csatlakozóval, a hátsó pedig a belsőhöz. Az általam berakott link mögötti képen levő gépen szárnyanként három pár merevítő van. Szóval ez egy módosított vagy továbbfejlesztett példány lehet.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 17:48:44 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 08:53:29 »
Még egy kis adalék.

Magában az amerikai cikkben is kiemelik a pilóta és utasának szokatlan elrendezését. Az utasnak volt háttámlás széke, míg a pilóta szorosan előtte ült. Kicsit olyan, mintha motoron ülnének, mert az utas lába a pilóta alá és mellé került.

A képen jól látszik, hogy milyen szorosan ülnek:


Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 17:55:46 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 09:22:32 »
Sziasztok!

Ahogy Balázs is mondta, valóban kincs a Flight magazin! Közel 100 éve jelenik meg minden héten!
Legkedvesebb olvasmányaim közé tartozik. :) Mindenkinek ajánlom.
Van többek között modellezéssel foglalkozó állandó rovata is!

Balázs, nekem is tetszik ez a gép (is  :)) ! Szép lehet a levegőben!
A méretaránynál én az 1:6-ra teszem a voksomat a "drótakadály" jelleg miatt. Szétszedhetőre elég problémás lenne megtervezni és megépíteni 1:4-es arányban, de 1:6-ra még "csak" ~1,5m-es fesztáv adódna és egy ilyen gépet még be lehet gyömöszölni az autóba. :D  A nagy szárnymélység (1:6-nál ~300mm) megfelelő profillal nagyon alacsony repülési sebességet tesz lehetővé . ("Vesszőparipám" az arányos repülési sebesség az élethű modelleknél.)

Támogatom az ötletedet!

Üdv,
János

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 13:31:33 »
Igen az 1/6 hozzám is közel áll. Igazából már régóta töprengek szétszedhető modell építésén. A cikkben írják, hogy a gépet gyorsan szétszedhetőre terezték. Fokker is átvette ezeket a megoldásokat. Az eredeti gép törzse csővázas volt. Azt is megfigyeltem, hogy mindkét főtartót simán betolták a törzsbe. Azt nem tudom, hogy ott egy függőleges csavarral rögzítették e vagy sem. A törzsbe csatlakoztatott rész viszont nem volt hosszabb, mint maga a csőváz vastagsága, azaz nem lógott be a törzsbe. Javítson ki vki, ha tévedek. Tehát valószínűleg a merevítő kábelek tartották a helyén.  Ekkora méretnél már nem néz ki bután egy huzalfeszítő (pontos nevét nem tudom). Lehet is kapni modellhez is. A merevítő kábelnek itt már a horgászzsinor sztem nem megfelelő, hacsak nincs vmi vastagabb. A modell pilóta kabinját már érdemes lenne élethűre kidolgozni. Sok műszer nem volt benne. Egy iránytű, max fordulatszámmérő és egy térképtartó. A Fokker E.I-ből ki is lehet indulni. Az újságban a rajzon is látszik néhány műszer.

István mindig javasolta, hogy ne 3x3-as lécekből építkezzek, hanem pl. 3x5-ből. Ennél a méretnél az 5x5-ös léc a minimum hátul. Az elülső rész lehetne lap, de a kabinnál a csővázat lehetne imitálni. A fényképeken mindig éles peremeket látni, pedig a törzs csőváz volt. Akkor bizony lekerekítettek azok az élek.

Most csak "hangosan" gondolkodtam.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 13:38:44 »
Talán egy jó link a belsőről: Morane H

A gondom ezzel fotó sorozattal és a magával a képen levő géppel, hogy itt a merevítő kábelekből több van. Szárnyanként három pár, holott eredetileg két pár volt (ahogy korábban is említettem már). Meg itt favázas a törzs. Ez sztem nem a H verzió.

Na ez az igazi: Morane Saulnier

B.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 17:50:40 írta fokker »

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 15:42:32 »
Akkoriban bevett szokás volt a gépek gyakori módosítása. (Még nem volt automatizált gyártás. ;) )
A merevítő kábelek eltérő száma valószínűleg ennek tudható be. Az építés szempontjából a kényelmesebb számút célszerű választani.  :)
Nem tudom, milyen átmérőjű merevítő kábeleket használtak az eredeti gépnél, de a méretarányosnál akár vékonyabb fonott (természetesen kör keresztmetszetű) horgászzsinór is elég erős a feszítéshez.
Általános szakítószilárdságok (átmérő-kg): 0,18-15, 0,20-17, 0,25-20, 0,30-24, 0,35-26
Ennek a töredéke is bőven elég. További előnye e zsinórnak, hogy kültéri igénybevételre készült, több száz elemi szálból áll (-> nehezen szakad) és könnyű is.
Van kevlárból készült ún. előke  is (rablóhalak horgászatánál használjuk), de -ha jól tudom- méterben nem kapható. A vásárolható méretek pedig rövidek a modellhez.

Sarkalatos kérdésnek gondolom a szárny bekötését a huzalok megfelelő mértékű (mégis, mennyi? :shock: ) feszítésével együtt, ha a modellnél sem folyamatos a főtartó (nem megy át a törzsön). Nem egyenletes feszítésnél a félszárnyak magukban is és egymáshoz képest is elcsavarodhatnak. Lehet, hogy ebben az esetben is az öntartó szárny konstrukció lenne az optimális megoldás, a huzalok pedig inkább "dísz" funkciót töltenének be minimális feszítéssel és csak nagy szárnyterhelésnél akadályoznák meg a törést. Ennyitől talán talán nem sérülne nagyon az élethűség elve.

J.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 16:21:43 »
Valahol valamelyik Windsock Datafile kiadványban emlékszem, hogy volt ilyen szerkezeti kép, ahol látszott a szárnybekötés. Otthon megkeresem.

A korábbi bevezető írásom megtévesztő lehet így visszaolvasva. Emiatt azt kiegészíteném azzal, hogy...

..az igaz, hogy Fokker is a Morane gépből indult ki de Ő jelentős változtatásokat hajtott végre rajta, ebből született meg az M.5. A gép jóval könnyebb, karcsúbb lett. A sikeréhez a francia konstrukció viszont kellett, mert ezzel a géppel egy egészen más úton indult el. Tehát a műszaki érzékét/tehetségét nem akarom csorbítani. A tényleges koppintás, a Pfalz E sorozat viszont sikertelen lett. Pont amiatt, hogy az alapvető hibáit nem küszöbölték ki. Szinte egy az egyben megfelelt az eredeti gépnek. A sorozat egyes példányait időről időre hozzáigazították az erősebb motorokhoz, ennyi. A gép nehéz volt, lassan emelkedett, nem szerették. Sokat összetörtek. Bővebben itt. A Fokkerekről pedig itt.



B.
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 17:54:01 írta fokker »

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #8 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 17:24:27 »
Ha még nem ismert:

http://mkmagazin.almanacwhf.ru/avia/morane_g.htm

A kétoldali két külsö hátsó huzallal történt az elcsavrás. Modellnél a legszélsök is elegendök, a belsök pedig csak csúszkálnak, de zárt rendszerben. Nincsenek rögzitve!

Egy projektben benne lennék!

István

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: Morane-Saulnier Monoplane
« Válasz #9 Dátum: Dátum: 2011. Május 30. Idő: 18:45:04 »
Sziasztok!

Az amerikai fórumon rendszeresen szokott lenni build contest, azaz építési verseny. Letehetnénk mi magunk is ennek a hagyományát. István ötlete jó alap. Arra gondoltam, hogy megrajzolnám a Morane gépet 1/6-ban, egy olyan Rake féle könnyen megépíthető modellként. A rajzot ide kiraknám és aki jelentkezik a dologra megépítheti. A feladat egy a rajznál élethűbb modell kivitelezése. A nagy szárnyfelület és a modell mérete sok lehetőséget nyújt, sokmindent "elbír". A modell természetesen alulról ívelt bordát kapna, amit közösen választanánk ki. A végeredmény lehet elektromos vagy belső égésű motoros is. A lényeg, hogy még idén az elkészült gépekkel összehoznánk egy találkozót. Mivel maga a repülőgép szerkezete nagyon egyszerű, és egyfedelű, magával az építéssel gyorsan végezne mindenki. Egy szeptemberi találkozó pedig nem is egy közeli időpont, lenne idő mindenre.. A végeredmény lehet a Pfalz E.I vagy maga az eredeti Morane Saulnier H.

Várom a vállakozó szellemű modellezőket! No meg az ötleteket!

Balázs

ui.: az 1/6-os léptékhez rengeteg kiegészítőt lehet kapni, álmotor, Spandau géppuska, pilóta, stb. Sztem elérhető áron. Az elektromos alaktrészek ára is már eléggé beállt egy kifizethető szintre.