Szerző Téma: DFW C.V  (Megtekintve 2197 alkalommal)

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
DFW C.V
« Dátum: Dátum: 2011. Május 13. Idő: 12:23:51 »
Sziasztok!

Újabb modell került az építőasztalomra. Nem saját tervezés. Peter Rake tervezte ezt a modellt is. Ahogy a méreteit néztem 1:10-es méretarányú. Nem egy nagy madár, kb 1m fesztáv. Igazából ezek az első világháborús kétüléses gépek 1:6 vagy 1:8-as léptékben nagyok. 1:10-ben meg kicsik. Igen, elég ellentmondásos a dolog, mert akkor mekkora méretben tervezze meg az ember? Mint tervező ezzel a problémával már én is szembesültem.

A modell prototípus, a Manzano Laser nevű cég vágta ki. A feladatom, hogy megépítsem úgy, ahogy a tervrajzon van. Csak a szépítés / élethűvé tevés címén térhetek el. Egy másik prototípus építő pedig a tervrajztól eltérően élethű csűrő mozgatással és más eredeti megoldással építi meg a modellt.

A csomag már kb egy hete megérkezett, de még nem volt időm felbontani. Tegnap megtörtént a felbontás. Négy tervrajzot mellékeltek a lézerrel kivágott alkatrészekhez. A lézervágásra optimalizált tervrajzokkal az a bajom, hogy amennyiben vki ezt kézzel akarná kivágni, elmenne a kedve tőle... Mindegy én magam arra törekszem, hogy az általam megrajzolt modellt mindkét módszerrel könnyen meg lehessen építeni.  Tehát visszatérve a csomagra. Még mindig az a véleményem, hogy nagyon gyenge anyaggal dolgoznak. A rétegelt lemez hihetetlenül könnyű, az itthon kapott rétegelthez képest. Annyira, hogy simán eltörik (3mm-es). Érdekes módon most még a balsa elemek is olyan, mintha könnyű balsából lettek volna kivágva. A postaköltség így kevés, de, hogy mennyire lesz masszív a modell??? nem tudom. Minden esetre óvatosan kell kivágnom az egyes elemeket.

A Horváth modell mellett belefogtam az építésbe. Amíg az egyik szárad építem a másikat, és fordítva. A Windsock Datafile 53-as kiadványa foglalkozik ezzel a típussal. A modellről van benne egy rövid leírás, amit majd a felhokkatonai.hu-ra fel fogok rakni. Az én verzióm a burkolt motorú lesz.

Ebben benne van az a nagyfokú lustaság, hogy nincs kedvem kidolgozni a Mercedes motort. Elég lesz a kipufogó dobot és csöveket elkészítenem. Egyébként meg szerintem szebb is így. A festési séma az alábbi lesz:

Lozenge festést még nem készítettem soha és nem is ezen akarom kipróbálni. Ez elég egyszerű, de elterjedt festési minta.

A modell elektromos lesz a szárnyakban lesz egy-egy csűrő szervó. Sztem a Robbe Roxy motor ebbe kerül bele a Kolbányi helyett. Abba majd ha befejeztem a rajzot és elkezdem az építést kerül egy másik motor. Azért melós lesz ez a gép is, de az alkatrészek egy részének a kivágásával nem kell bíbelődnöm.

Balázs
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:00:07 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: DFW C.V
« Válasz #1 Dátum: Dátum: 2011. Május 16. Idő: 14:30:04 »
A modell méretarányát hibásan adtam meg nem 1:10-es, hanem 1:12-es.

A hétvégén volt ezzel is időm foglalkozni. A szárnyakat kezdtem el összerakni. Majdnem mind a négyet be is fejeztem. Így, hogy előre ki van vágva szinte minden, így azért gyorsan megy. Az alsó szárnyakkal kezdtem. Leraktam a külső keretet, megfelelő hosszúságúra kivágtam és ahol kellett átalakítottam a főtartókat. A szárnyakba 3x6-os és 3x5-ös főtartók kerülnek. A hátsónál volt csak gond, mert a 1/8x3/16 inch-es főtartó az kb 3x4,7-es, ami ugye itthon nem létezik. Minden borda hátsó főtartó helyét fel kellett egy kicsit csiszolnom. Ez úgy kb 80 bordánál gyorsan ment :) Az R6B bordánál volt csak gond, némi tervezési hiba, amit jeleztem is az illetékeseknek.

Ma - ha lesz erre a modellre időm - összerakom a felső szárnyakat is.

Balázs

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: DFW C.V
« Válasz #2 Dátum: Dátum: 2011. Május 18. Idő: 08:43:06 »
Alakul a modell. Újabb két délutánt rászántam és elkészült a felső szárny két fele is. Életemben először vettem PowerHD szervókat. A modellhungaria-ban ajánlották. A Hitec HS55 és egy szimpla ECO között vacilláltam. Elvileg van olyan jó, mint a Hitec, meglátjuk. A szárnyba vettem két 6g-at, a törzsbe kerül két 8g-os.

Ennél a modellnél nem törekszem nagy élethűségre. A magassági és oldal kormánylapokat csak simán egy-egy huzal (esetleg szénszál) fogja mozgatni. A megfigyelő persze kap egy géppuskát, meg elvileg majdnem beépítve elöl is volt fegyver. Ennyi. Ja igen, a teljesen merev futóművet is valamennyire rugalmassá kell tennem, mert ez így nem túl jó megoldás. A tervező nagyon ragaszkodik ehhez a kialakításhoz, persze aki csak tudja átalakítja... Nem véletlenül, mert egy durvább leszállásnál vagy beszakad, vagy eltorzul a futómű. Max, ha találok megfelelő méretű hab rudat gumiutánzatnak, akkor kihagyom a rugózást. Azt már korábban is néztem, hogy ezek a hab elemek jól elnyelik az ütődést.

B.

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: DFW C.V
« Válasz #3 Dátum: Dátum: 2011. Május 22. Idő: 22:28:14 »
Lassan eljutok az építés végére és beérem a Horváth gép stádiumát.

A törzset építettem az elmúlt napokban. A művelet ott kezdődött, hogy... a két oldal lapot, ami két részből áll (egy belsőből és egy külsőből) az elülső rétegelt lemez vázra ráragasztottam. Száradás után összeállítottam a hátsó részt. Itt öngólt lőve egy lépést ez utánra hagytam. Meg is nehezítettem a dolgom. A hátsó részre 1,5mm-es csíkokból vázat készítettem. Az alsó csíkot feljebb ragasztottam a tervrajztól eltérően. Így jobban felfekszik majd az alsó lap. Kapott még kereszt merevítést is, ami szintén nem volt rajt a rajzon. Szerintem szükséges merevítés és erősítés az alsó lapnak.

A felső törzs elemeket is beragasztotta, ezek adják meg majd a felső burkolat ívét. A következő lépés két napos kihívást adott. Háromszor álltam neki előröl az építésnek. Ez a megfigyelő kabinja körüli rész, ami hol ívelt, hogy függőlegesen van burkolva. Gondolkodtam tömör balsából történő kicsiszolásra, de az is bonyolult lett volna. Végül kitaláltam egy megoldást, képeket mellékeltem.

Ezután jött az orrburkolat elkészítése majd a motor burkolaté. A motorburkolat alá tervezem berakni az akksit. Ha mégsem, akkor vmi mást, de biztos, hogy eltávolítható lesz és kihasználom a benne levő teret.

Nos itt tartok most.

Balázs

TOmCSI

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 350
    • Profil megtekintése
    • http://gyarm.hu/
Re: DFW C.V
« Válasz #4 Dátum: Dátum: 2011. Május 23. Idő: 20:16:21 »
Szia Balázs!

Alakul ez mint púpos gyerek a prés alatt! A csűrő szervót egyszerűen beragasztod vagy szerelhető lesz?

fokker

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 466
    • Profil megtekintése
Re: DFW C.V
« Válasz #5 Dátum: Dátum: 2011. Május 23. Idő: 21:35:08 »
Balázs, ez a megfigyelő kuckója körüli rész elkészítése szép kihívás volt!
Profi módon csináltad meg!

A tömör balza helyett -a vitorlázó gépeknél alkalmazott- vastagabb 5-10-(15?)mm-es lemezekből (5-6db) is el lehet készíteni az orr részt.
Az az előnye is megvan, hogy a lemezeknél már az összeragasztásuk előtt el lehet készíteni a motor üregét, valamint így sokkal erősebb az orrész mintha egy tömbből készült volna. 
A CF17-es antik vitorlázónál az orrész ilyen:

5db 10mm vastag fenyőből készült. Bazi erős lenne balzából is...

Várjuk a további fejleményeket!

Üdv,
János
« Utoljára szerkesztve: Dátum: 2012. Szeptember 16. Idő: 18:01:22 írta fokker »

bgyenes

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 545
    • Profil megtekintése
    • http://www.scalemodels.hu
Re: DFW C.V
« Válasz #6 Dátum: Dátum: 2011. Május 24. Idő: 09:41:29 »
János,

igen, én magam is lemezekből terveztem. Azért van itt némi tervezési hiba sztem. Ahogy nézegettem az originál gépről készült képeket simán az orrkúpig kihozhatta volna az oldallapot. Így az ív sem tört volna meg. Most majd csiszolással kell tökéletes ívet létrehoznom. Az F1 törzs borda sztem nagyon hátul van. Vmi extra hosszú motortartót kell fabrikálnom hozzá, hogy a Roxxy motort fel tudjam csavarozni.

Tegnap összeraktam a központi szárnytartót (mi ennek a valódi műszaki neve?, angolul cabane strut). Elvileg acélhuzalból kellett volna hajlítani, de nekem az nem megy. Sok selejttel tudom csak mindig elkészíteni. Maradt a már jól bevállt technikám, acélhuzal és rézcső. Legközelebb veszek rézhuzalt és akkor 100%-os lesz a végeredmény. A súly többlet nem jelentős.

Balázs

istvan

  • Newbie
  • *
  • Hozzászólások: 37
    • Profil megtekintése
Re: DFW C.V
« Válasz #7 Dátum: Dátum: 2011. Május 25. Idő: 17:37:00 »
Szép-szép ez a gép is, de engem a Horváth gép jobban izgat!

István