Üzenetek megjelenítése

Ez a szekció lehetővé teszi a felhasználó által írt összes hozzászólás megtekintését. Vedd figyelembe, hogy csak azokba a fórumokba írt hozzászólásokat látod, amelyekhez hozzáférésed van.


Témák - fokker

Oldalak: [1] 2
1
Ötletek és észrevételek a fórum működésével kapcsolatban / 2015 Karácsony és évvége
« Dátum: Dátum: 2015. December 23. Idő: 20:54:23 »
Szia, erre járó látogató vagy fórumtag!

Kellemes ünnepeket, boldog újévet és  jó egészséget kívánunk!

Az oldalunk átmeneti pangása ellenére sok-sok érdekes és hasznos információt található nálunk.
Jó böngészést!

Üdvözlettel,
Dobóvári János


2
Elektromos modellek / Speedy Bee 2 - "zseb" repülő
« Dátum: Dátum: 2014. Szeptember 21. Idő: 15:42:26 »
A hétvégi telkünknél korlátozottak a repítési lehetőségek. Bár a szomszédos telek és az erdő széle között van egy kb.
50x60m-es füves terület, de ott is inkább kisméretű gépek repítéséről lehet szó a szomszédok nyugalmának megzavarása nélkül. (Balázzsal (bgyenes) pár éve jót repítetünk ott P47 és P51D gépeinkkel... :) )
Különböző modellekkel próbálkoztam a telekről illetve az erdő széléről való repítéssel, de a  Gruse Bo 15/1 (másnéven: Rossiten (lásd itt a fórumon) elég hangos és "nyugtalan" modell  volt és sajnos összetört, a depronból készült korong ill. gyűrű modelleket pedig érdekességük ellenére hamar meguntam.

3
Elektromos modellek / Hovey Whing Ding II
« Dátum: Dátum: 2013. Július 15. Idő: 09:56:56 »
Sziasztok!

Szakítva a télen építünk-nyáron repítünk szokással, új modell építésébe kezdtem.
A dologban a kényszernek is komoly szerepe volt, mert forrás hiány miatt a Lloyd C.V építése átmenetileg szünetel.
A rendelkezésre álló építőanyag maradékból viszont egy régi kedvencemet -a sok közül :)- meg lehet építeni!
Mivel ez egy nem "hasra szálló", hanem rendes futóművel ellátott modell, kiváló lehetőséget nyújt az akár flaszteren történő fel-, és leszállások gyakorlására is. Így a későbbiek során a Lloyd C.V nagy eséllyel élheti túl a berepülését.:)
Nem utolsó sorban -mivel- slowflyer modell lesz- kis "reptérrel" és légtérrel is megelégszik.
A tervezése során igyekeztem törekedni az élethűségre, de a felhasznált építőanyagok miatt szerintem nem éri el a kívánatos szintet, ezért az építési leírásnak ebben a topikban van a helye. A modell építésében már jó előre járok, de majd utolérem magam a dokumentálásában.

Nos, lássuk a medvét!
Először néhány kép az 1971-ben tervezett eredeti gépről:

4
Modellezés gyerekeknek / Csapkodó szárnyúak (ornithopterek)
« Dátum: Dátum: 2013. Február 24. Idő: 11:19:22 »
Ezeknek a repülő szerkezeteknek az elkészítése már egy kicsit bonyolultabb, de a repítésük és annak látványa, nagy élmény felnőttnek, gyereknek egyaránt!
Nagy irodalma van az ornithoptereknek. Sok cég forgalmaz mindenféle nagyságban, kitben és RC-s RTF-ben is, de elsőre sokkal nagyobb élmény egy saját magunk által készített gumimotoros modell!
A neten rengeteg rajz található róluk. Jó is rossz is.  A sok egymáshoz hasonló változatok közül én sry (Surman Zsolt)  ornithopterét  -a Passert- választottam. Köszönet érte Zsolt! A tervrajza letölthetö innen.               .

Néhány módosítással meg is építettem. Ezek egy része a súly csökkentését szolgálta, másikuk a szerkezet erősítését.
- A szárny főtartóinál a 3*3-as balza helyett ~2,6mm átmérőjű hosszában félbevágott bambusz pálcikát használtam. (Boltban saslik pálcika néven kereshető.) Könnyebb, erősebb, rugalmasabb a balzánál. A terheléses képen látható, hogy miért.
- A toló "rudak" is ugyanígy félbevágott pálcikából készültek. A rajtuk lévő  furatok távolságát kisebbre vettem a forgattyú karjának egyidejű növelésével. Részletezés a következő hsz-ban.
- A faroknál -a Passer "T" alakú balza váza helyett- szintén félbevágott pálcikákból egy "V" alakút készítettem. Ezzel csökkent a súly, valamint a súlypont is előrébb vándorolt.
- A  törzs gerince a 8*3-as helyett 3*3-as balzából készült. Az átlós merevítővel ez is elbírja a gumi terhelését.
   
Vili a veréb -a gyerekek az első alkalommal nevet adtak neki :)- 2010 tavasza óta repül, de még bírják a szárny főtartók, pedig már rájuk is léptek néhányszor. :) Eddig ez az egy -az ős- példány készült el. Hevenyészett, filctollas "dekorján" látszik is az ősi mivolta. Sajnos Balatonakaliban a hétvégi telken lakik a tervrajzzal egyetemben. Itthon csak pár képet találtam róla az építés utáni állapotról, valamint a 2-es példány gerincét a felszerelt szárny főtartókkal. Pontos adatokkal akkor tudok szolgálni a Vili-ről, ha "hazarepül".
A motorja az ún. postás gumi. A motor tengely 0,8mm átmérőjű acélszál, a csövecskék ehhez való bowden csőből lettek levágva. A csapágyak üveggyöngyök. Esetleges kenésükre szilikonzsír, margarin vagy szappan használható. Az egyes elemek rögzítéséhez fonott horgászzsinórt, ragasztáshoz pedig pillanatragasztót használtam. A szárny és a farokrész vékony zörgős nylon zacskó anyagából van. Az építéskor ezt találtam a lomiban. :) A súlypont helyes beállítása itt is nagyon fontos! A farokrészt a törzzsel gemkapocsból nyert "drót" köti össze, ennek hajlításával állítható be a kívánt repülési tulajdonság (pl. körözés, emelkedés stb.).   
A szárnyak csapkodási szögére (alsó- felső holtpontok által meghatározott szög) nem találtam "receptet". Egyes ornithoptereknél +20 és -20 fokot javasolnak másoknál +40 és -22 fokot. Lehet kísérletezni nagyobb vagy kisebb löketű forgattyúval  ("kurblival" :))  más szögekhez és/vagy a toló "rudak" hosszának változtatásával az alsó-felső holtponti helyek együtttes eltolásához. 

Sok ornithopternél használják ezt a konstrukciót, de a jó repülési tulajdonságok és a madáréhoz jobban hasonlító forma ellenére vannak hátrányai is a hajtás tengely megtörése miatt. Nem esik egy vonalba a forgattyú tengelye a gumimotor tengelyével. Emiatt a forgattyú tengelye nekifeszül a bowden cső felső részének megnövelve ezzel a súrlódást. Megfelelő rendszeres kenéssel, vagy teflon cső alkalmazásával (bár azt ragasztani nem egyszerű feladat) a súrlódás csökkenthető.
További hátrány, hogy ha a gumi nem pontosan a forgattyú tengelyének meghosszabbításánál rögzül a gumiakasztó kampón, akkor rángatózva jár a motor és drasztikus mértékben csökken a repülési távolság. Start előtti ellenőrzéssel megelőzhető ez a hiba.

A Vili 2-nél  ennek ellenére ez a konstrukció  marad, de minimális méretű kampó lesz a forgattyú végén, megakadályozva a gumi esetleges csúszkálását.
Terveztem egy beltéri verziót is, amit a kisméretű (kb. 25mm átmérőjű) "befőttes" gumi hajt. A prototípusa építés alatt áll.
Ennek a Vili-től merőben eltérő hajtás rendszere van. :)
(Ha minősége eléri a közölhetőség szintjét, akkor felteszem ide a tervrajzát, az építési leírását és a repüléséről készült videót.)

Itt van Viliről egy videó.
Ennél jobban, emelkedve is képes repülni, ha nem  4-5 éves, fáradt gumi hajtja. Valahol az archívumban megvan egy ilyen repülésről is a videó. Ha előkerül, felteszem azt is.
Jó építést, kísérletezést és repítéseket!
Végül a képek:

5
Modellezés gyerekeknek / Papír repülők
« Dátum: Dátum: 2013. Február 20. Idő: 14:36:53 »
Kedvcsinálónak egy régi-régi 1995-ös programot említek meg, a KittyHawk Softvare Inc.  "Greatest paper airplanes" -ét.
Eredetileg Windows 3.1-re készült, de Win-98-on használtam a freeware verzióját, ami 25db fantasztikus formájú és jó repülési tulajdonságú gépet tartalmazott! Külön erénye a programnak, hogy az elkészítésüket egy animáció segítette, sőt előre ki lehetett nyomtatni egy A4-es lapra a hajtási vonalakat, valamint kétféle dekort. Mindegyik repülőt elkészítettem belőle, pár éve még egyik unokámmal is végighajtogattuk a kollekciót.
A telepítő állománya valahol megvan az archívumomban, de most még nem találtam meg. XP Prof-on is simán telepíthető és futtatható. Win7 alatti viselkedéséről  csak a telepítő állomány megtalálása után tudok véleményt mondani. Lehetséges, hogy a neten is fel lehet lelni valahol. 

Egy kis :) izelítő:
Vegyétek figyelembe, hogy a videókon a repülők elkészítéséhez használt papír az ún. "letter", aminek a nagysága eltér az európai A4-esétől!
A méreteik: Letter 8*10,5"-> 203,2*266,7mm, az A4-es lap 210*297mm ! Az A4-est vágjátok "letter" méretűre a hajtogatás előtt!

Eagle
Pelican
Ketch
Wildebeest
Marlin
Barracuda
Puma
Venus
Kookaburra
See Gull
Neptune
Saturn

Bár a fentiek is linkek puszta felsorolása, tartalmuk miatt bátorkodtam "elkövetni".
Jó hajtogatást és repítést!

János

6
Modellezés gyerekeknek / Bevezető
« Dátum: Dátum: 2013. Február 20. Idő: 14:10:16 »
Sziasztok!

Gyermekekre is gondolva hoztuk létre ezt a topikot, hiszen játékaik közül nem hiányozhatnak a repülő ketyerék sem.
Értéküket csak növeli, ha a nagypapa, apa vagy éppen a gyermek készítette el segítséggel vagy már egyedül.
Ez utóbbi a legfontosabb cél. Játékosan, egyszerű repülő játékokat építeni egyszerű anyagokból és aztán együtt repíteni azokat!
Lehetőségeink határtalanok. A papír repülőktől  egy kis balza vagy depron vitorlázóig vagy gumimotoros modellig sokféle -akár saját tervezésű- repülő játék építhető családi, baráti körben.
Mindnyájunk örömére szolgálna, ha építési leírásokkal és repítési videókkal  is segítenénk egymást és másodlagos szempont lenne az e témával foglalkozó oldalak linkjeinek puszta felsorolása.

Üdvözlettel,
János


 
 

7
Élethű modellezéssel kapcsolatos linkek / Plans.aerofred.com
« Dátum: Dátum: 2013. Január 09. Idő: 10:16:51 »
Sziasztok!

Figyelem!  Az oldal neve 2015  mársiusában megváltozott! Ezt módositottam, a továbbiakra még nemjutott idő...


Külön témát nyitottam a aerofred.com-nak , mert fórumunk profiljába tartozó anyaggal (is) bőségesen ellátott oldal.
Ingyenes regisztráció után teljes értékűen használható. Régóta -10-12 éve- vagyok regisztrált tagja. Megelégedéssel.
Az élethű modellezéshez nélkülözhetetlenek a méretezett 3 nézeti rajzok és a "bibliáink" :
A Wylam book-ok és a Paul Matt scale aircraft drawings gyűjtemények. Nem mindenkinek van lehetősége e könyvek megrendelésére, megvásárlására, de a plans.aerofred.com-ról 412db Wylam illetve Paul Matt scale rajzot lehet legálisan letölteni!
(Oldal menü/RC modells/Vintage and Old Timers menüben. A lenti képen sajnos még az előző állapot van. Cserélni fogom.)
Ezen kívül rengeteg hasznos infót és számtalan tervrajzot lehet találni a különféle szekciókban.
Feltétlenül ajánlom az oldal böngészését mindenkinek!

János

8
Szárnyszelvények gyűjteménye / Alacsony Re számú szárnyprofilok
« Dátum: Dátum: 2012. December 04. Idő: 11:19:41 »
Sziasztok!

A modellek építése során előbb-utóbb terítékre kerül a szárnyszelvény -röviden: profil- kérdése is.
Vagy azért, mert utánépítés esetén nem azt kapjuk a modell repülési tulajdonságainál, amit vártunk vagy azért, mert saját tervezésű modellt szeretnénk, de megfelelő adatok, információk hiányában tanácstalanok vagyunk a profilt illetően.

Ahogy a téma címe is utal rá itt az ún. alacsony Re számú profilok gyűjtőhelyét szeretném létrehozni (természetesen nem egyedül :) ), ahol az aerodinamikában nem profi érdeklődő megtalálja a számára szükséges információkat, akár csak általános adatokra, ajánlásra vagy éppen részletesebb aerodinamikai adatokra van szüksége. E profilok közül is elsősorban a Benedek György által tervezetteket ismertetem (+ néhány másoktól származót), amelyek kiváló tulajdonságokkal rendelkeznek, valamint alakjuk megfelel az I.Vh-s gépek élethű modelljenek építéséhez is.

Nem volt cél egy aerodinamikai tanfolyam létrehozása, de nem árt néhány alapfogalmat (meg)ismerni. Ehhez kiváló segítséget nyújt az itt található Repüléselmélet című cikksorozat.

Remek profil-, és szárnytervező, analizáló programok találhatók a neten (Profili2, XFLR5, Compufoil3D, Wingmaster stb.)
Érdemes kipróbálni őket!

Az itt található profilok diagramjai az ingyenes (,de profi minőséggel és szolgáltatásokkal rendelkező) XFLR5 programmal készültek.
A könnyű áttekinthetőség érdekében a profilok adatainak egységes megjelenítésére van szükség.
1. Név.
2. Rövid ismertetés, ajánlás.
3. JPG kép.
4. Diagramok.  Kiegészítés hozzájuk lejjebb található.
5. DAT file. A profil koordináta pontjait tartalmazza.
6. DWG (,DXF) file CAD programokhoz.
7. XLS tábla.  Tetszőleges húrhosszúság megadásával a profil pontok automatikus kiszámolására.

A Benedek György által tervezett profilok töredékének ismertetése előtt feltétlenül meg kell emlékeznünk alkotójuk szakmai, szellemi nagyságáról, személyének múlt rendszerbeli méltatlan és megalázó mellőzéséről, éles ellentéteként a határainkon sőt tengeren túli elismertségének.
Egy jellemző példa -a sok közül- minderre az American Modeller 1961-es Annual Edition  száma.

Kiemelés az oldalból a "NORDIC GLIDER" résszel kezdődően:

"NORDIC GLIDER: :
YYou will-soon find that many of these sections are by Georges Benedek. He has done outstanding experimental model research at the Hungarian Modeling Institute. His airfoils are the latest development in this field, and the most popular in Europe, Many of the record holding models use Benedek sections."


Rendkívül tanulságos áttanulmányozni az oldat!

Kiegészítés a diagramokhoz:
Alpha                   : a profil állásszöge fokban
Cl (Clift)               : felhajtóerő-tényező   (magyar jelölése: Cf)
Cd (Cdrag)           : légellenállás-tényező (magyar jelölése: Ce)
Cl/CD                   : aerodinamikai jósági szám, reciproka a siklószám
Cm (Cmomentum): nyomatéki-tényező
Xtr1 (transition)   : a profil feletti lamináris áramlás turbulenssé alakulásának pontja
Re(ynolds) szám  : Re=70*v*t (v= az áramlás sebessége m/s-ban, t= a szárnyszelvény hossza mm-ben)
A profilanalízis során a Re értéke 30000 -> 80000 között 10000-es lépésekkel változott, az állásszög pedig -2 foktól +8 fokig 0,2 fokos lépésekkel.

9
Segéd és egyéb programok / Súlypont számítás
« Dátum: Dátum: 2012. Október 17. Idő: 14:50:34 »
Sziasztok!

Kardinális kérdés a modell berepülése előtt a súlypont helyzetének pontos meghatározása.
A világhálón sok ezzel foglalkozó program és honlap található. Ezek között találtam többek között itt egy rég-régi, de a próbák alapján jó értékeket szolgáltató programot.
Köszönet érte a szerzőknek, Jörg Russow-nak és Dietrich Meisser-nek.
Mivel "csak" német és angol nyelv között nyújt választási lehetőséget úgy gondoltam, megkísérlem a program magyarítását  néhány a kinézetet javító módosítással egyetemben.
(Két kifejezés kivételével sikerült is. A lift slope-nak és a down wash factor-nak nem ismerem az aerodinamikai magyar megfelelőjét. A program sikeres használatát nem befolyásolja, hiszen a méretek alapján számított értékek megnevezéséről van szó. Szívesen fogadom a helyes magyar megfelelőjüket és módosítom velük a programot.)
Az eredeti program a fenti linkről tölthető le, a módosított pedig az e szöveg alattiról.

A használata egyszerű, bár első rátekintésre bonyolultnak tűnhet.
Nagyon összetett alakú szárnyat illetve vízszintes csillapítót lehet kreálni a programmal.
Két fix (8% és 16%) stabilitási esetre számolja ki a súlypont helyzetét, azaz a belépőtől való távolságát.
A beadott méret adatoknak megfelelően a kis képen megjeleníti a modell szárnyának és vízszintes csillapítójának alakját.
Fájlból is lehet adatokat betölteni és fájlba is lehet menteni.
Nyomtatni is lehet a végeredményt. (Gyakorlatilag egy képernyő copy.)

Érdemes kipróbálni!

Üdv,
János


10
Ötletek és észrevételek a fórum működésével kapcsolatban / Képek feltöltése
« Dátum: Dátum: 2012. Szeptember 30. Idő: 20:55:15 »
Sziasztok!

A fórumunk költöztetését követő ellenőrzés során szembetűnő hibaként jelentkezett sok kép megjelenésének a hiánya.
E képek kivétel nélkül külső oldalra történő hivatkozással voltak elérhetőek és onnan az illető hozzászólás olvasásakor töltődtek be.
Már ha volt honnan... ;)
Kérünk titeket, hogy a hozzászóláshoz tartozó képeket - ha egy mód van rá- legyetek szívesek feltölteni a fórumba.
A lenti kép szerint -a hozzászólás írása során- ezt a "Csatolmányok és további opciók"-ra kattintva tudjátok megtenni.
Több kép feltöltéséhez az "(új csatolmány)"-ra kattintva lehet az újabb és újabb képet feltölteni.
Legyen továbbra is képekkel jól dokumentált fórumunk!

"Egy kép többet ér ezer szónál!"

Köszönjük.
Üdv,
János

11
Ötletek és észrevételek a fórum működésével kapcsolatban / BUÉK!
« Dátum: Dátum: 2011. December 31. Idő: 19:15:43 »
Sziasztok Srácok!

Mindenkinek boldog újévet kívánok!

Üdv!
János

12
Segéd és egyéb programok / Dualsky Calc v317
« Dátum: Dátum: 2011. November 20. Idő: 17:15:02 »
Sziasztok!

A Dualsky Calc ezen verziója komoly segítséget nyújt -nem Dualsky gyártmányú motorok esetén is - a hajtáslánc elemeinek (motor, szabályzó, propeller) kiválasztásához.
Nagy adatbázissal rendelkezik. részletes adatokkal. diagramokkal szolgál. A kezelése egyszerű.
A program a legalsó kép alól letötlhető. Telepítést nem igényel, csak ki kell bontani a zip-et egy könyvtárba, aztán indítani a Dualsky_Calc_v317.exe-t.
Tág lehetőségeink nyílnak az elemek változtatásához. Rögzíthetjük a propeller menüben az adatbázisból (library-ből) kiválasztott srófot annak index számával (pl. #119-> APC 10x5 E ) és különféle motorokkal és/vagy akkumulátorokkal vizsgálhatjuk az optimálishoz képest elért hatásfokot, a rendszer által nyújtott statikus húzóerőt stb. stb. Ugyanígy járhatunk el motorral és akkumulátorral is.
Egy adott akksi/motor pároshoz automatikusan is képes a program meghatározni az elérhető optimális hatásfoknak megfelelő a légcsavart.
Néhány kép:

1. Légcsavar kiválasztás a propeller menüből.
2. Popeller rögzítése.
3. Propeller automatikus kiválasztása adott akksi és motor esetén a motor optimális hatásfokához.
4. Ha felső diagramon a piros görbe tetőpontja környékén tudunk maradni az elemek változtatása közben, akkor csekély hatásfok csökkenés árán nagy mértékben változtathatjuk pl. a statikus húzóerőt:

A fentiek csak egy apró ízelítőt jelentenek a program által nyújtott szolgáltatások sorából.
Próbáljátok ki! Érdemes!

Üdv,
János

13
Segéd és egyéb programok / Motorok és légcsavarok 2.
« Dátum: Dátum: 2011. Szeptember 16. Idő: 21:17:10 »
Mivel nem segédprogramról, hanem egészen másról  ;) van szó, új témát nyitottam a következő oldalnak:
Flybrushless.com
Érdemes böngészni!
Nagy és folyamatosan bővülő propeller és motor adatbázissal rendelkezik.

Motor választáshoz a "Find A Motor"-nál célszerű az "Advanced Search"-öt választani és utána részletesen adhatunk meg szűrő feltételeket.
A "Find A Prop" önmagáért beszél. Egy kiválasztott propellerhez különféle motorok adatait (teljesítmény, fordulatszám, húzóerő stb.) jeleníti meg táblázatosan.
E két lehetőség nagyban segíthet kiválasztani a megfelelő motor/propeller párost.

Jó  bogarászást!

János

14
Építési "trükkök" / Fonott horgászzsinórok
« Dátum: Dátum: 2011. Június 19. Idő: 11:26:49 »
Sziasztok!

Modellező körökben széleskörűen nem nagyon ismert a fonott horgászzsinórok alkalmazása.
E zsinórók több száz elemi szálból is állhatnak és emiatt jól bírják a sérülést. Hiába szakad el 10-20-100 szál a többi még elegenedő szakítószilárdságot biztosít. Monofil (egy szál) zsinórók esetében a sérülés a legjobb esetben is hamarosan, vagy azonnal bekövetkező szakadást von maga után. További előnye a fonottnak, hogy nem nyúlik, tehát ideális pl. kormányhuzalként való alkalmazásra, kötözésre stb. (Ilyen kormányzsinór van a Fokker DVII és a Be2 C modelljeimen is és a Lloyd C.V-ös ilyent kap majd.)
Festhető, pillanatragasztóval ragasztható, de bírja az epoxyt is.
Szakítószilárdságuk hihetelenül nagy (,mint a mellékelt képen is látható).
Lapos és kör keresztmetszetű kivitelben (erre a vásárláskor célszerű odafigyelni), nagy méretválasztékban  készülnek  és kis (10m-es) kiszerelésben is kaphatóak (párszáz forintért).
Mivel horgászom :D is, hosszú évek óta megelégedéssel használom e zsinórokat. Bátran ajánlom mindenkinek.

Az első képen a bal oldali az kör keresztmetszetű, a többi lapos kivitelű.

A második és harmadik képen a Be2 C kormányhuzaljai horgázszsinórból:

Üdv,
János

15
Élethű modellezéssel kapcsolatos linkek / 3 nézeti rajzok
« Dátum: Dátum: 2011. Április 13. Idő: 14:37:37 »
Üdv!

Gyakran van szükség repülők 3 nézeti rajzára is.
Akár csak nézegetés, akár tanulmányozás vagy éppen tervezés miatt.
Ide gyűjthetjük a használható linkeket.

Itt pl. Rubik és Rotter vitorlázó gépeket is találtok :) sok-sok más gép mellett.

Ezen  az orosz site-on országonkénti csoportosításban vannak a repülőgépek letölthető 3 nézeti rajzai. Sok első világháborús gép van!
Érdemes az oldal egyéb szekcióit is megnézni. A képek, rajzok  nyelvtudás nélkül is élvezhetőek.

Jó böngészést!

János

Oldalak: [1] 2