Üzenetek megjelenítése

Ez a szekció lehetővé teszi a felhasználó által írt összes hozzászólás megtekintését. Vedd figyelembe, hogy csak azokba a fórumokba írt hozzászólásokat látod, amelyekhez hozzáférésed van.


Témák - bgyenes

Oldalak: [1] 2 3 ... 5
1
Élethű elektromos modellek / Cierva C-6
« Dátum: Dátum: 2014. Október 10. Idő: 21:26:26 »
Cierva C-6

Egyelőre induljon beszélgetésnek. Néhány évvel vagy hónappal ezelőtt az Aranysasban volt egy cikk az autogirok atyjáról és magáról az eszközről. Nagyon megfogott egy korai változat, aminek az alapja az angol AVRO 504. Igazából nem nehéz egy ilyet megépíteni, de mégis felvet több problémát. Szerencsére az RCGroups-on van egy ilyen modell, amit az AerodromeRC tervezett? és valaki megépítette. Ettől fügetlenül a kínálatukban nincs benne. Peter Rake féle AVRO 504 tervrajzom van. Tehát akkor minek is találnám fel a sapnyol viaszt egy újratervezéssel. Igazából csak a törzs és a modell farka kell, ez utóbbit viszont módosítani szükséges. Ott van még egy pici szárnyacska is. No annak még utána kel járnom, hogy mi célt szolgált, mert az látszik, hogy mozgatható volt. Csak azt nem tudom, hogy külön-külön, mint egy csűrő, vagy együtt, mint a magassági. Azt is ki kell derítenem, hogy a rotorlapátok milyen állásszögben voltak fixálva. Mert ugye ezek rögzítve voltak beépítve, semmin nem lehetett állítani. Egyszerűen a sebességtől felpörögtek és kész. Várom a hozzászólásokat a témához :)

B.

2
Élethű vitorlázómodellek / R-07b Vöcsök (1:8)
« Dátum: Dátum: 2013. Október 05. Idő: 15:08:00 »
Sziasztok!

Pásztor Gábor jóvoltából hozzájutottam egy általa tervezett kithez. Ez a szintén általa megrajzolt 1:4-es kit kisebbik verziója. A fesztáv közel másfél méter (1450mm), a súlya kb 500g. A vitorlázót gondolom nem kell bemutatnom.

Gábor precízségét jellemzi a kit minősége. A doboz szinte mindent tartalmaz, minden elemet. A ragasztón és a burkoló anyagon kívül minden megtalálható benne. Elsőre kicsit sok is az alkatrész :)

Gábor!
Lenne néhány kérdésem:
- a törzs elülső burkolata az, amit kivágtál balsából, vagy az csak a sablon? A rajzból nem derül ez ki számomra, vagy vmit nem vettem észre
- a törzs felső gerincénél írod, hogy furnéllal borítva, azt meg is találtam. Viszont a balsa csiszolva szintén nem világos, de megnézem, hátha van egy ilyen elem még.
- szerintem a magassági rajza lemaradt, de lehet, hogy ez szándékos.

A képeket nézd meg és jelezd, ha vmit elszúrtam.

B.

3
Hazai események / Atkár 2013.09.15
« Dátum: Dátum: 2013. Szeptember 15. Idő: 22:15:21 »
Nagyon jó volt, nagyon sokan voltunk és az idő is kegyes volt hozzánk. Külön köszönet a rendezőknek!

A képek:


4
Ötletek és észrevételek a fórum működésével kapcsolatban / Google
« Dátum: Dátum: 2013. Március 25. Idő: 08:51:23 »
Sziasztok!

Mint ahogy azt gondolom mindenki, aki ide látogatott észrevette, hogy márc. 11 óta egy google figyelmeztető üzenet fogadja... Nagyon örültem a dolognak... Elsőre még komolyan is vettem, ezért egy keresést engedtem a teljes tartalomra semmi. Majd ráengedtem egy vírus keresőt, semmi. No ekkor kicsit mérges lettem. János is próbált megoldást találni a dologra, ezúton is köszönöm Neki a segítséget!

Az első kérésemre, hogy ismét futtassanak le egy scan-t az oldalon, mert véleményem szerint semmi nincs rajta, ami problémát okozna, eredménytelen volt. Továbbra is maradt az üzenet. Tegnap kénytelen voltam nulláról újrahúzni az oldalt. Ez azért is hálás feladat, mert megint lehet nekiállni átbogarászni, hogy minden stimmel-e.

Mára - ne kiabáljuk el - úgy nézem eltűnt a figyelmeztető üzenet. Tegnap ismét kértem őket, hogy a már üres tárhelyre ugyan már engedjenek rá egy vizsgálatot. 

A rendszer nagyjából felállt. Most töltöm vissza azt a rengeteg csatolmányt... Utána megpróbálom az általam módosított kódot is visszaépíteni.

A türelmeteket és megértéseteket köszönöm!

Balázs

5
Élethű elektromos modellek / Phönix C.I (1:6-os méretarányban)
« Dátum: Dátum: 2012. Szeptember 17. Idő: 11:05:39 »
Sziasztok!

Teljesen el vagyok havazva, de alkotni muszáj! A Fokker épül, a Nieuport 10 vágásra vár, de amíg nincs kész a Fokker, addig nem vágatom ki (asszem ezt már írtam). Azonban tervezni szabadon lehet. Belejöttem az 1:6-os modellekbe. Még nyáron megjelent a Windsock Datafile Phönix C.I kiadványa. Azonnal megvettem. Gondolkodtam, hogy mekkora legyen, 1:8 vagy 1:10? Megnéztem mekkora lenne 1:6-ban. Még éppen elfogadható számomra. Tegyük hozzá, hogy kitölti az A0-ás tervrajzot... A szárnyfesztáv viszont nem nagy. Igazából ez dönti el mindig nálam a méretarányt. Emlékeim szerint 1,5m és 1,7m közé esik.

És akkor most jöjjön a porblémám. Az eredeti gép rétegelt lemezzel volt burkolva, a törzs teljesen, mint a Lloyd C.V-nél. Ebből kiindulva a modell 0,4-es rétegelt lemez borítást kap. Már vettem is egy táblát. A kérdés, hogy hányas balsából legyen a belső váz. A külső főtartók 5x5-ös balsaléc ez már biztos, de a törzsbordák? A dolog a lézer vágástól is függ. A 3mm-es a legideálisabb, de 2x2mm-es elemek összeragasztva is jók lennének. A rajzon 4mm-es balsából vannak az elemek.

Mi a véleményetek?

B.

6
Élethű elektromos modellek / Fokker Eindecker E.II 1:6-os méretarányban
« Dátum: Dátum: 2012. Szeptember 03. Idő: 11:05:04 »
Sziasztok!

Ismét megjött a tervezési és építési kedvem. Átnéztem a rajzaimat, de nem vitt rá semmi, hogy más terve alapján modellt építsek. A Nieuport 10 ott állt félkészen, de az építési fonalat elvesztettem. A Rake DFW-je szintén, de ahhoz meg nem volt kedvem. Megismerkedtem Pásztor Gáborral (Paco modell) és lehetőségem nyílt végre, hogy idehaza lézerrel vágathassak. Korábban már voltak próbálkozásaim ezzel, de sajnos sosem modellező volt az, aki a gépet kezelte, illetve macerás volt a menete. Tabula rasa, induljunk tiszta lappal. Kipakoltam a "műhelyem", kifestettem és minden félkész modellt és felesleges modellező cuccot a pincébe telepítettem.

A Nieuport 10 tervrajzát az események kapcsán befejeztem (alkatrészlistát elkészítettem, stb.), de kezdésnek valami egyszerűbbre volt szükségem (ez lesz a következő modellem, amit megépítek). Mi az egyik legegyszerűbb első világháborús modell, hát a Fokker Eindecker. Nosza néhány nap alatt megrajzoltam a saját verziómat. Igyekeztem annyi élethűséget belepaszírozni, amennyit csak tudtam. A méretarány 1:6 lett. Meguntam a kicsi gépeket. A jövőben igyekszem nagyobbakat tervezni és szétszedhetőket.

A tervek szerint a kabint kidolgozom, magát a rajzot is így készítettem el. A futóművet és annak a rugózását teljesen élethűre akarom megépíteni illetve lesz szárnyelcsavarás. Volt otthon raktáron 1:6-os Le Rhone 80 LE-s motor imitáció (erről másolták az Oberursel-t), 1:6 Spandau géppuska, 1:6-os élethű kerekek. A Tamás jóvoltából még korábban beszereztem rendes nagy szervókat (HS 82). Egy darab fémfogaskerekest még majd vennem kell. A motor lesz kérdéses, de hogy őszinte legyek az E-flite márka bevált nálam. Erre gondoltam: E-flite Power 10.

A tervrajz kész, kinyomtatva otthon. Az alkatrészek vágás alatt. Jelenleg az álmotoron dolgozom. Anno a Nieuport 10-nek már elkezdtem egyet összerakni, így volt benne már némi tapasztalatom. Persze megint csak önmagamat tudom ismételni ebben. Igen trehány amerikai minőség. Beszívódások, sorja, illesztési hibák... Vicc az egész. Napok óta dolgozom a kilenc hengeren. Szerencsére a festéshez van jó minőségű pisztolyom így az már nem lesz "gányolás", mint a korábbinál. Érdekes mód a kézi festés a mai napig nem megy.

A cél, hogy a szeptemberi találkozóra, ha nem is repképes verziót, de egy megmutatható verziót magammal tudjak vinni. A burkolat valószínűleg ORATEX lesz. Az, amit a János is már használt. Ennek a gépnek el kell bírnia.

Kezdésnek ennyi.

Balázs

7
Élethű vitorlázómodellek / Gyöngyös 33
« Dátum: Dátum: 2012. Augusztus 13. Idő: 17:22:19 »
Sziasztok!

Már többször elterveztem, hogy kellene indítani egy közös projektet. Volt több terv is, de ez ezeddig elhalt. Általában miattam :)

Néhány hete István meginvitált egy vitorlázó modellező találkozra. Sajnos a szél miatt aznap nem repültek, az általam készített fotók pedig eévesztek egy gép újra telepítés miatt... Hülye fejjel az SD kártyáról letöröltem...

Így jártam.

Annyiban mégis eredményes volt, hogy megismerkedtem személyesen Pásztor Gáborral, a Paco modell bolt tulajdonosával. Ő vág modelleket lézerrel. Sosem volt még vitorlázóm. Tudok rajzolni CAD-ben. Rég építettem vmit. Tehát a dolog összeállt.

Tamás támofatásáról biztosított. Tehát nekem a rajz elkészítéséhez kellenének jó minőségű, akár eredeti digitális formáumban levő rajzok. Abból már ki tudok indulni.

Én annyit tudok bevállalni, hogy CAD-ben megrajzolom és kivágatom mindenkinek (persze annak költsége van). Amire szükségem lenne:

- anyagokra
- mekkora legyen amérete?
- az egyes elemeknek meg kellene határozni az anyagvastagságát, típusát.

A retroplane oldal: http://www.retroplane.net

Néhány kép az eseményről: http://www.retroplane.net/forum/viewtop ... &start=120

Balázs

8
Marklin modellek / KBAY S3/6
« Dátum: Dátum: 2012. Április 13. Idő: 20:30:56 »

KBAY S3/6 (Marklin 81781 kezdő készlet)

Leírás később...

9
Marklin modellek / DB Br 41 tehervonati gőzmozdony
« Dátum: Dátum: 2012. Április 13. Idő: 20:23:36 »

DB Br 41 (Marklin 81780 kezdő szett)

Leírás később...

10
Marklin modellek / Porosz P8-as gőzmozdony
« Dátum: Dátum: 2012. Április 13. Idő: 19:36:36 »

Porosz P8 (Marklin 8130)

Porosz P8 később Br 38. 1906-tól volt gyártásban egészen 1974-ig a kivonásáig. Az első világháború előtt 2350 darab P8-ast építettek, ebből a háburú utána győzteseknek 628 darabot adtak át. Lengyelország 190, Belgium 168 és Franciaország 162 darab mozdonyt kapott. Az újonnan létrehozott Birodalmi vasút egészen 1923-ig egészítette ki új mozdonyokkal a P8-as flottát. Az utolsó példányt 1926-ban az AEG gyár készítette. Összesen 3948 darabot gyártottak, ezáltal a világon ez a legnagyobb példányszámban gyártott személyvonati mozdony.
A második világháború után több példány került Ausztriába, a Szovjetunióba két példány Norvégiába, majd Dániába.
Az egyik fennmaradt P8-ból a 38 1182, a nürnbergi DB Múzeum tulajdona. 1910-ben épült és 61 évig volt szolgálatban.

Bővebben a Wikipedian.

11
Tereptárgyak, épületek / KIBRI épületek
« Dátum: Dátum: 2012. Április 11. Idő: 18:02:20 »
A FALLER mellett nekem ez a márka gyengébbnek tűnik. Több a sorja, más a műanyag minősége. Persze majd építés során ez kiderül. Nem tudom nem lefújni ezt is. Sőt már makett tömítővel néhány helyen eltüntettem az illesztések helyét. A koszolást a végére hagyom minden épületnél. No abban nem vagyok jó. Majd gyakorlok néhány fel nem használt elemen illetve kikérem Tamás véleményét, szakértelmét.

KIBRI-től az alábbi épületek vannak meg:

- 36703 'Chateau d'Oex' állomás
- 36811 Vidéki ház

Balázs

12
Tereptárgyak, épületek / FALLER épületek
« Dátum: Dátum: 2012. Április 11. Idő: 17:30:54 »
Több márkából is beszereztem épületeket a terepasztalhoz:

- KIBRI
- FALLER

Rögtön szembetűnt, hogy a FALLER remek minőségű! Mivel a terepasztalommal az 1920-as éveket céloztam meg, ezért antik, századeleji (1900) épületeket kerestem. Terveim szerint az asztal közepén gyártelep és rakodóvágányok lesznek, ezért beszereztem egy gyárat, raktárat. A fűtőház az ugye alap és a váltóállító épületek sem maradhatnak el. Kíváncsi leszek, hogy ezek után mennyire lesz üres az asztal.

Az alábbi épületeket szereztem be:
- 282740 Raktár
- 282730 Vasúti átjáró
- 282733 Fűtőház
- 282717 Váltóállító ház
- 282741 Gépgyár

A dobozban minden alkatrész kiváló minőségű. Csak izzót nem mellékelnek az épülethez, de azt a dobozon is feltüntetik. Sorját nagyon nagyon keveset találtam. Ésszerűen van az öntőcsonkra felhelyezve a legtöbb alkatrész. Nekem festés nélkül túl műanyagnak tűnt az egész, ezért vettem a fáradságot és kb két hét alatt szórópisztollyal lefestettem minden alkatrészt. A gyárat kivéve. Az majd még most jön. Majd felrakok képeket a kész épületekről. A fűtőházhoz magam kevertem ki egy téglaszínt, szebb is mint, amit megálmodtak a tervezők :)

Minden esetre maketteztem két hétig. A Marklin által készített fűtőház többet tud. Azt nem mondom, hogy szebb, mert szerintem mindkettő jól ki van találva. A Marklin tehát annyival tud többet, hogy távolról nyitható az ajtaja. No emiatt nem fizettem többet. Kétszer annyiba kerül, mint a FALLER fűtőház.

A raktár és a fűtőház szinte 100%-ban megegyezik, csak a raktárhoz nem tartozik egy melléképület kéménnyel. Illetve vannak peronok a raktárhoz.

A váltóállítóház mérete apró, mégis a tervezők vették a fáradságoz, hogy némi belsőt varázsoljanak bele. Képeket rakok majd fel erről is.

A nagy meló a gépgyár lesz.

Balázs

13
Külföldi események / Dortmund Intermodellbau 2012
« Dátum: Dátum: 2012. Április 06. Idő: 12:38:34 »
Sziasztok!



Kaptam egy levelet a Märklin cégtől, ahol invitálnak a címben említett kiállításra és vásárra. Az angol leírásban azt mondják, hogy ez Európa legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye. Hátha valakit érdekel. Megnéztem a repjegyeket Dortmundba, elérhető áron van. Bár ilyen helyre kocsival érdemes menni, hátha az ember bevásárol :) Akkor viszont többen érdemes elindulni.  Még mindig gondolkodom azon, hogy kimegyek.

B.

14
Építési "trükkök" / Lézervágás
« Dátum: Dátum: 2011. Október 31. Idő: 09:31:20 »
Sziasztok!

Ez egy régóta vissza-vissza térő dolog nálam, nálunk.

Szép dolog a kézimunka, de egy kétfedelű gépnél 40-50 bordát elkészíteni kemény meló. Persze-persze ha régen is megtudták oldani rétegeltből is akár, akkor manapság balsából kötelező :) Jó ez a szöveg (hallottam már néhányszor), de azért vannak kényelmesebb megoldások is. Maratás és lézer vágás.

Mansanolaser:
Velük már dolgoztam néhányszor. Az oldalukon le van írva, hogy milyen formátumban és milyen beállításokkal kérik a dwg fájlt. A faanyagot Ők biztosítják. A gond ott kezdődik, hogy bár a rétegelt lemezt Spanyolországból vagy Olaszországból veszik, mégsem jó a mérete. Szóval ami itthon pontosan 3mm az náluk 1/8 inch, ami nem pontosan 3mm. Tehát kivágattam velük mindent és az összeállításnál derült ki, hogy igazából rengeteg a hézag... Tized, század miliméterekre gondoljunk, de akkor is problémát tud okozni. A munkájukkal nincs gond, de mivel amerikai cég az alkatrészek megérkezése a megrendelés után min 2-3 hét. 5-6mm-es rétegeltet is vágnak, de arra figyeljünk, hogy ekkor nagy energiával vág a lézer érezhető az égési veszteség, tehát rá kell számolni rendesen a kontúrra!

Xfer:
Velük is dolgoztam már együtt. Bp-i cég, hibátlanul dolgoznak, nagyon becsületesen és megbízhatóan. A munkát egy hétre vállalják, van sürgősségi vállalás is, de az feláras. Az áraik is elfogadhatóak. Mindent vágnak, szinte. A rajzokat CorelDraw formátumban kérik. Faanyagot vinni kell. Érdemes a vágás előtt 1x1cm-es négyzeteket kivágatni a különböző méretű és típusú lapokból, hogy a végső alkatrész listánál az égési veszteséggel számolni lehessen. Egy 1-2 mm-es lapnál ez minimális, de ne feledjük, hogy a megpörkölődött részeket még le is kell csiszolni!

Sry fóruma:
István küldte ezt a linket: http://users.atw.hu/sryforum/viewtopic. ... c&start=15

Balázs

15
Segéd és egyéb programok / Tervező programok
« Dátum: Dátum: 2011. Október 31. Idő: 09:06:31 »
Sziasztok!

Közeledik a tél és lassan elkezdődik a modellezés benti szakasza, azaz a tervezés és az építés. Évek óta ez a része a modellezésnek jobban érdekel, mint a kinti repítés. Valahogy jobban szeretek alkotni, mint kint kudarcot vallani :)

Néhány hete István küldött egy linket. Ez egy ingyenes 2D-s tervező program. Aki érez egy kis affinitást aziránt, hogy rajzoljon, próbálja ki! Én a SolidWorks programjukat próbáltam ki és az nagyon zseniális 2D és 3D-s tervező program, csak ugye az ára miatt elérhetetlen. Persze minden megoldható... Az oldalon lehet találni tananyagokat is a programhoz. Amiért még tudom ajánlani, hogy négy féle platformra is van megoldásuk:

- Windows
- MAC
- Ubuntu
- Többi Linux

Én TruboCAD-ben rajzolok, de az fizetős. Mivel volt már belőle publikációm, ezért megvettem. A TC16 ára lassan még lejjebb megy, mivel már a TC18-nál járunk. Ettől függetlenül amint lesz időm beleásom magam ebbe a programba is, mert az is kiderülhet, hogy jobb, mint a TC.

Vannak még további rajzoló és tervező programok, de ritka a jó minőségű ingyenes program. Ami meg fizetős, az nem a magyar hobbi modellező pénztárcájához van igazítva. Sajnos.

Balázs

Oldalak: [1] 2 3 ... 5